Jarla Cykel = årets skojarfirma?

Manurhin2

Aktiv medlem
Köpte en balanscykel på "rea" av Jarla långt innan Jul till ett av barnbarnen för att det var halva priset(not ) trots att det är 1 år tidigt.

Visade sig att att rek var obetydligt över men att Jarla uppger dubbla "reapriset"

Ägaren har blivit informerad av tidigare anställd om mina synpunkter men idag kom annonsen upp i flödet i mellandagsrean ändå så nu postar jag.

Dom har verkligen fått chansen att ändra.

Screenshot_20251230_124632_Facebook.webp
Screenshot_20251230_124642_Facebook.webp

Vafan gnäller ni om? Cannondale jue, finfin aluram och lefty-gaffel. Grym ju, hade storleken varit rätt hade jag slagit till direkt. Eller tror ni 193cm funkar med lite sadel-setback och längre styrstam?
Alltså, Cannondale är ju amerikanskt och amerikaner är mer feta än långa så jag tror du hade haft större chans om du var typ 1 yard men vägde 193 pounds.

Cannondale har sänkt rek.priset under året. Vad en butik har betalat för inköpet kommer också att skilja då nettopriset också ändrats. Cannondale reade den där och efter 30dagar ändrades reapriset till ordinarie pris.

Cannondale har sänkt rek.priset under året. Vad en butik har betalat för inköpet kommer också att skilja då nettopriset också ändrats. Cannondale reade den där och efter 30dagar ändrades reapriset till ordinarie pris.
Vettig förklaring men rättfärdigar inte att man löpande annonserar en vara som prissänkt 50% när det inte stämmer.
Gränsande till bedrägeri om du frågar mig 🤷
En skojare är en skojare.

Vettig förklaring men rättfärdigar inte att man löpande annonserar en vara som prissänkt 50% när det inte stämmer.
Man kan ju ha synpunkter på det, jag tycker det verkar dumt. Samtidigt har de kanske aldrig sålt cykeln till det nya lägre ordinarie priset, skulle de då ange ett ordinarie pris de aldrig haft?🤔
Men framför allt har jag alltid undrat varför folk är så fokuserade på ett ordinarie pris. Det intressanta är väl vad du betalade. Och det verkar inte som du betalade ett överpris utan ett bra pris, bara det att du inte "tjänade" så mycket pengar som du trodde?

Man kan ju ha synpunkter på det, jag tycker det verkar dumt. Samtidigt har de kanske aldrig sålt cykeln till det nya lägre ordinarie priset, skulle de då ange ett ordinarie pris de aldrig haft?🤔
Men framför allt har jag alltid undrat varför folk är så fokuserade på ett ordinarie pris. Det intressanta är väl vad du betalade. Och det verkar inte som du betalade ett överpris utan ett bra pris, bara det att du inte "tjänade" så mycket pengar som du trodde?
Jag har betalat ett "normalt" pris, det har jag inga synpunkter på.
Läs vad jag skrivit.
Jag kommer dock aldrig mer att göra affärer med Jarla eftersom jag uppskattar ärlighet och enkla människor, dom är precis tvärtom om.

Tycker att det är min skyldighet att upplysa folk om hur dom (chefen) tänker.

Jag hade med facit i hand inte ens köpt cykeln och framförallt inte på Jarla.
Hellre för ordinarie (2300?) Pris hos annan isf.

Du menar att de konstant har ett reapris på 50%? Var det inte det som blev förbjudet för något år sen, att butikerna är tvungna att skriva ut det lägsta priset de haft de senaste 30 dagarna? Typ lexBlackFriday?

Jag har betalat ett "normalt" pris, det har jag inga synpunkter på.
Läs vad jag skrivit.
Jag kommer dock aldrig mer att göra affärer med Jarla eftersom jag uppskattar ärlighet och enkla människor, dom är precis tvärtom om.

Tycker att det är min skyldighet att upplysa folk om hur dom (chefen) tänker.

Jag hade med facit i hand inte ens köpt cykeln och framförallt inte på Jarla.
Hellre för ordinarie (2300?) Pris hos annan isf.
Fast om min spekulation är korrekt, att de kanske aldrig sålt varan till det nya lägre priset, är det faktiskt olagligt att ange det nya som ett ordinarie pris (enligt AI i alla fall). Det kan alltså vara så att när personalen informerade ägaren om ditt påpekande konstaterade han att det inte är tillåtet enligt lag att ändra. Och det brukar inte ses som seriöst att bryta mot marknadsföringslagen heller.
Sen kan de så klart visa ett nytt rekommenderat pris, men inte säkert deras system stöttar det.

Jag har alltså ingen aning, men ser en möjlighet att Jarl inte haft så lätt att göra rätt här. Eller så har de medvetet utnyttjat situationen till att få dealen att se bättre ut än den är. (Jag har ingen uppfattning om Jarls alls)

Sänkt rekommenderat pris och inköpspris är vardag i vissa affärer (datorprylar) men inte säker att cykelaffärer har så lätt att hantera rejäla sådana.

Du menar att de konstant har ett reapris på 50%? Var det inte det som blev förbjudet för något år sen, att butikerna är tvungna att skriva ut det lägsta priset de haft de senaste 30 dagarna? Typ lexBlackFriday?
Ja de måsta ange lägsta tidigare pris senaste 30 dagarna. Oklart för mig hur det påverkar om man har ett erbjudande som gäller >30 dagar...

Fast på deras hemsida finns inte cykeln med alls vad jag kan se. Så antingen har de plockat bort det nu eller var det gammal annons i flödet.

Det intressanta är väl att jag blivit upplyst om att : gör aldrig affärer med Jarla Cykel för dom försöker att lura dig !!!!

Känns som en helt oproportionerlig reaktion på ett felaktigt rek-pris. Av alla saker som skulle få mig att misstro en cykelbutik hamnar detta ganska långt ner. Dags att släppa detta och gå vidare?
Det ligger ett visst ansvar på oss som kunder att ta ställning till om ett pris är rimligt, och för den sakens skull så gör man hemläxan och kollar marknadspriser.

Jarlacyklar är an av de riktigt få butiker i Stockholm där jag handlar. Fel fekpris är såklart ett fel, men det är saken jag bryr mig om minst. Om jag vill har ett referenspris kollar jag hos tysken.

Som jag uppfattar TS så reagerar han inte starkt på att det var fel från början, utan att de fortsatte marknadsföra cykeln med det höga rek-priset efter påpekandet.

TS har rätt tycker jag.
Jarla får väl dyka in i tråden och ge sin sida av saken om de har bra argument.

Som jag uppfattar TS så reagerar han inte starkt på att det var fel från början, utan att de fortsatte marknadsföra cykeln med det höga rek-priset efter påpekandet.

TS har rätt tycker jag.
Jarla får väl dyka in i tråden och ge sin sida av saken om de har bra argument.
Jag tror problemet här är att Jarla är otydliga med vad de anger som "överstruket" pris. Är det deras tidigare pris? Är det rek? Är det 30 dagars lägsta?
Jag tror mig veta att det enda de måste ange är 30 dagars lägsta före kampanjen. Rek pris har jag aldrig varit intresserad av, det visar man väl oftast bara för att få erbjudandet att se bättre ut än det är, som tex nya Bikester gör. Ett pris som ofta är högre än någon marknadsaktör utöver tillverkarens egen hemsida.

OM (återigen, jag vet inte och de borde definitivt bli tydligare) det nu är 30 dagars lägsta, för att de följer lagen, vad skall de ändra?

Jag tror problemet här är att Jarla är otydliga med vad de anger som "överstruket" pris. Är det deras tidigare pris? Är det rek? Är det 30 dagars lägsta?
Jag tror mig veta att det enda de måste ange är 30 dagars lägsta före kampanjen. Rek pris har jag aldrig varit intresserad av, det visar man väl oftast bara för att få erbjudandet att se bättre ut än det är, som tex nya Bikester gör. Ett pris som ofta är högre än någon marknadsaktör utöver tillverkarens egen hemsida.

OM (återigen, jag vet inte och de borde definitivt bli tydligare) det nu är 30 dagars lägsta, för att de följer lagen, vad skall de ändra?
Problemet för mig är att det är vilseledande för mig som kund.

Om det är nytt rek-pris på produkten vore det ärligast mot kunden att ange det priset.
(Sen får de kanske skicka ett argt mail till cannondale och klaga på att de sänkt rek-priset).

Om det är nytt rek-pris på produkten vore det ärligast mot kunden att ange det priset.
(Sen får de kanske skicka ett argt mail till cannondale och klaga på att de sänkt rek-priset).
Fast om det är ett ordinarie pris de anger, vilket väl är det vanligaste, kvarstår ju faktum att de inte får ange ett pris de aldrig haft.

Fast om det är ett ordinarie pris de anger, vilket väl är det vanligaste, kvarstår ju faktum att de inte får ange ett pris de aldrig haft.
Ja, vill de vilseleda sina kunder har de säkert rätt rent juridiskt att göra så.

Det är ju inte till någon vägledning för mig som kund, bara vilseledande.

Det här med rea ska ju enligt min mening vara en vägledning för kunderna om var de kan göra en bra affär.

Fast det är butiken som är ansvarig. Dom får inte ange ett högre ord. pris än det lägsta som varan sålts för de senaste 30 dagarna. Om dom bryter mot reglerna kan dom få böter med upp till 4% av årsomsättningen.

Fast det är butiken som är ansvarig. Dom får inte ange ett högre ord. pris än det lägsta som varan sålts för de senaste 30 dagarna. Om dom bryter mot reglerna kan dom få böter med upp till 4% av årsomsättningen.
Högre nej, men det är knappast det jag yrar om :)
Jag vill ju att de ska ange det nya lägre korrekta priset.

Det handlar för mig om att inte försöka lura på kunderna en vara med en till synes bra rabatt, när det egentligen i princip är rek-priset.

Att du blir snuvad på inbillad rea blir nog inte årets skandal...

Det är ju en av de värste saker som kan hända. Tänk om t.ex. min mor som bara köper saker på rea (som inte skulle vara fallet då). Helt lifs omskakande! Hon är fortfarande ledsen att jag köpte en söckerskål hos Iitala-outleten när hon var på besök i Stockholm och hon inte köpte en, även efter jag gav henne en i present (jag minns dock inte om jag köpte den med rabatt...).

Men här tycker man (eventuellt) att de borde ange ett lägre ord pris. Får de det? Inte enligt AI, men den har ju haft fel förr...

Alltså, de kan ju helt enkelt sänka priset och sluta med ”SPARA 50%”.

Finns väl inga regler mot det??
Enligt AI, jo

"Lägsta pris senaste 30 dagarna" är ett lagkrav enligt prisinformationslagen (EU-direktiv) som säger att när ett företag sänker priset på en vara, måste de visa det lägsta pris produkten haft under de senaste 30 dagarna före sänkningen för att undvika vilseledande marknadsföring. Det överkryssade "tidigare priset" ska alltså vara just det lägsta priset under 30-dagarsperioden, inte ett högre "ordinarie" pris, och beräkningen av rabatten baseras på detta tidigare lägsta pris.

Tillbaka
Topp