Järnmannen: Målet nu – cykla genom Sverige

Jag har aldrig riktigt förstått det där med att genomföra en expedition för att samla in pengar. Sälj cykeln direkt, jobba istället och skänk pengarna för cykeln och lönen istället.

Cannondale jekyl 1000 sa:
Jag har aldrig riktigt förstått det där med att genomföra en expedition för att samla in pengar. Sälj cykeln direkt, jobba istället och skänk pengarna för cykeln och lönen istället.

Svårt att få sponsorer att se nyttan med exponering som den typen av insamlingsverksamhet ger.
Expeditioner gör sig bättre i media och sponsorerna får synas.

Enkelt penkelt =)

Senast ändrad:
I princip tycker jag också att det är lite udda, men jag tror att det är kulturella skillnader som ligger bakom. Åtminstone har jag inbillat mig att företeelsen är något som varit vanligt i anglosaxiska länder och som relativt nyligen börjat dyka upp mer och mer även i Sverige. Sen är det ju en skillnad på att samla in pengar från andra och att skänka sin egen lön. Därmed inte sagt något om vilket som skulle vara bäst.

Min uppfattning är att det hela handlar om att den som gör "expeditionen" kan känna sig bra även om det i praktiken är meningslöst. För inte blir det väl nån nämnvärd exponering i media för den här typen av arrangemang?

I just detta fall skulle jag kunna tänka mig att det skulle kunna bli en viss uppmärksamhet i media genom att personen i fråga redan har ett visst "kändisskap". I fall med godtycklig Svensson så ska det nog ganska mkt till för att projektet ska få någon större uppmärksamhet än möjligen ett kortare reportage i någon lokalblaska.

Anders brukar göra saker för sin egen skull. Detta är ett av få undantag. Kolla I huvudet på Gunde Svan om ni inte vet vem Anders är.

Det här kommer att synas i media precis som när han simmade i Klarälven. Ja alltså hela Klarälven från dammen i Sysslebäck till inre hamn i Karlstad. Då gjorde han det för att starta en stiftelse eller liknande för att rörelsehindrade barn och ungdomar ska få en chans till vardagsmotion och en rikare vardag.

Kanske har han hörsammat läkaren på Centralsjukhuset i Karlstad som sa att han var lite plufsig och skulle må bra av att träna lite? Stor tumme upp hur som helst!

Kurets sa:
Min uppfattning är att det hela handlar om att den som gör "expeditionen" kan känna sig bra även om det i praktiken är meningslöst. För inte blir det väl nån nämnvärd exponering i media för den här typen av arrangemang?

Det beror naturligtvis på hur känd man är. Ta exemplet med han som cyklade utan att äta, det var väl bara något lokalt inslag plus här på happy och facebook som det exponerades.

Detta är ju sådant som brukar benämnas som "feelgood" nyheter, men som av en del tolkas som negativt och varför-frågorna dyker upp.

Bara trycka ner jante i halsen och säga; - Varför inte?

Andra cyklar ju genom sverige helt utan uppmärksamhet bara för de tycker det är....sko.. Nej, för att de kan!

Senast ändrad:
Vernersson sa:

Svårt att få sponsorer att se nyttan med exponering som den typen av insamlingsverksamhet ger.

Enkelt penkelt =)

Vilket också bevisar att få gör något för den goda sakens skull. Utan det mesta är för att det finns egen vinning i det.

eketjall sa:
Vernersson sa:

Enkelt penkelt =)

Vilket också bevisar att få gör något för den goda sakens skull. Utan det mesta är för att det finns egen vinning i det.

Vilket i sin tur visar att vill man maximera sin insats för det syftet man vill uppnå så gör man det bäst genom att synas i media.
Det hjälper självfallet till om man redan är känd, även om vissa "doldisar" enstaka gånger också lyckas med detta.

Jeppe_E sa:
Kurets sa:

Det beror naturligtvis på hur känd man är. Ta exemplet med han som cyklade utan att äta, det var väl bara något lokalt inslag plus här på happy och facebook som det exponerades.

Du missade den största exponeringen....: http://tyngre.se/podcasts/tyngre-traeningssnack/simon-cyklade-rakt-igenom-sverige-fastandes/
Det var visserligen ett tag efter.

Det är väl jättebra att kunna kombinera något kul med att dra in stålar till något väldigt lovvärt. Bra!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp