Järvsö Bergscykel Park

Järvsö Bergscykel Park
Oj, hade missat detta men nu har jag läst hela tråden. Ser grymt ambitiöst ut och det ska bli roligt att följa fortsättningen. Håller tummarna att det blir en succé.

/Johan

Järvsö Bergscykel Park
Kul att du gillar tråden JojjeM.

Du är givetvis hjärtligt välkommen till Järvsö under sommaren så du får se och UPPLEVA banorna på riktigt!

Rock On!!!

Järvsö Bergscykel Park
Godmorgon allihopa.
En ny nyhetssändning från den statliga radion ligger på webben nu.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=3609795

Folket från Whistler Gravity Logic (www.whistlergravitylogic.com) kommer tillbaka under maj månad för att hjälpa oss med den sista finputsningen innan premiären.

Alla 15 hyrhojjar är bokade, och trycket är bra inför sommaren.

Så välkomna till Järvsö i sommar.
Och lämna inte familjen hemma.
Hos oss finns leder för alla!

http://www.jarvsobergscykelpark.se/

Järvsö Bergscykel Park
tengblad skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag ska upp till järvsö nu till helgen och
> undrar om det går att se nåt av spåren eller e
> det mycket snö i skogen ?

Det är nog ganska mycket snö kvar i skogen. Åkte ett av spåren på skidor för nån vecka sedan.
Man kan ändå urskilja lite hur Barbro går under snön så du kanske kan ta en promenad där, dvs om du inte sjunker ner i snön för mycket.

/Johan

Senast redigerad av en moderator:
Järvsö Bergscykel Park
Hade också missat denna tråd, väldigt seriöst bygge som det verkar!

Rätt ofta är jag i Söderhamn och jobbar med Bollnäs som delmål, bara fem mil mellan Bollnäs och Järvsö - jag ser i kristallkulan fredagsjobb i Söderhamn och lördagsåkning i Järvsö (eller söndag i Järvsö och måndagsjobb). :D

Järvsö Bergscykel Park
Hej på er Järvsöbanebyggare.
Kollade på hemsidan, såg en notis "Cykelhållare testas" fattar inte hur man skall hänga eller ska man ställa cykel på den?

En fråga till kan man köra DH på någon helg innan premiären eller är liftarna avstängda?

Tacksam för svar Ebbe

Järvsö Bergscykel Park
Vi har i dagsläget inga planer på att smygöppna liften innan premiären.
Men du är givetvis hjärligt välkommer att titta förbi ändå om du är nyfiken på att kolla in bygget.

Järvsö Bergscykel Park
Hej Alla på Happy!
Nu händer det grejjer!!!

Tom Pro från Whistler http://www.whistlergravitylogic.com/ anlände idag direkt från SLAOs stora skidbranchmässa i Sälen http://www.slao.se/files/pdf/inbj_SLAOmassa2010_low.pdf

Flera stora anläggingar i sverige är intresserade av att, precis som vi gjort i Järvsö, nyttja deras fenomenala kompetens inom bikepark-byggnation.
Nåväl, efter en genomgån av parken nu ikväll var han MYCKET nöjd. Hans ögon tindrade medan han sa "oh man, riding this track is gonna be so much fun!"

Bygget har hållit igång ett tag nu och alla anställda sliter och svettas.
Hela leden "Barbro" har fått sig en översyn, kompletterande dränering osv. Den gröna leden Monika har krattats och fixats.
De sista dagarna har vi ägnat åt den svarta leden "Kristin"
Så jag tänkte slänga upp lite byggbilder därifrån.

JBP004.JPG ht=300

Snötäcket ligger ännu tjockt på sina ställen i skidbacken

JBP007.JPG ht=300

Ett tidigt parti av den svarta leden

JBP011.JPG ht=300

Febril verksamhet med hackorna
JBP019.JPG ht=300

JBP024.jpg ht=300

JBP025.JPG ht=300

JBP026.JPG ht=300

En del stockar i vår väg är tjockare än andra...
Stenig kurva
JBP045.JPG ht=300

JBP047.JPG ht=300

JBP050.JPG ht=300

Och så lite åka-bilder
JBP051.JPG ht=300

JBP053.JPG ht=300

JBP057.JPG ht=300

Mera nyheter och bilder kommer under veckan.
Och glöm inte att hålla koll efter uppdateringar på hemsidan!
http://www.jarvsobergscykelpark.se/

Järvsö Bergscykel Park
Ny byggdag till ända.
Hela ramen klar till en av broarna nu.
Slänger upp några bilder för dom som vill se!

Hela bron
JBP00044.JPG ht=308

annan vinkel
JBP00047.JPG ht=308

Viktigt med konstruktionen
JBP00050.JPG ht=308

Stadigt ska det vara!
JBP00051.JPG ht=308

Mera kommer under veckan!!!

Järvsö Bergscykel Park
Hej Hela Happy!

Megastort SUPERTACK till alla er som kom till vår invigning nu i helgen!
Det blev så himla bra allting tack vare er, våra trevliga gäster!!!

Och till alla er som inte var här denna helg, ni har hela sommaren på er.
Ni är hjärtligt välkommna.

Slänger upp lite mingelbilder från invigningen.

dirtbanan under bygge
JBP106.JPG ht=300

Folket börjar samlas kring liften
JBP114.JPG ht=300

Några av er
JBP134.JPG ht=300

JBP171.JPG ht=300

Och vågra banor, Barbro, Malin och Monika
JBP165.JPG ht=300

Skicka gärna upp fler bilder från när ni åker!

Återigen, stort tack för alla synpunkter och tips.
Nu ska vi kratta hela veckan så det är tipptopp till nästa helg igen.

Järvsö Bergscykel Park
Här är en bild jag knäppte av:

Men det blev mest cyklande, det var för roligt att cykla för att ta sig tid att fota en massa... Så jag har inte så många fler bilder än denna... :D

Järvsö Bergscykel Park
Känns fel av mig som jobbar i parken att utvärdera.
Men ös gärna på alla ni andra med plus och minus.

Vi har byggt parken för alla ER, och vill göra vårt yttersta för att parken ska leva upp till era förväntningar.

Så gör som JoMenSåAtt sa nu!
Lämna en utförlig beskrivning och omdömme.

Välkommna!

Järvsö Bergscykel Park
Barbro:
Väldigt trevlig och välbyggd, men jag tyckte att den då och då saknade fart, och framförallt var det för lite flygturer på hoppen. Skulle gärna sett att det fanns fler alternativa kickar som bjöd in till längre airtime. Detta kräver ju dock en generellt högre hastighet, vilket är svårt att få om man inte ändrar lutningen.

Svängen som rundar liftstolpen är för långsam iom att det nästan är uppför in i den. En alternativ berm före liftstolpen skulle göra mycket för farten.

Malin:
Bergets bästa led. Helt fantastiskt ner till det korta skogspartiet mellan de båda träbroarna. Där är det lite orytmiskt och även efter många åk var det svårt att få till riktigt flow där.

Kristina:
Kul start med alla drop, men det känns lite scetchy att tävla på, men det kanske är bra, har ju tidigare påpekat att jag saknar drops på svenska tävlingsbanor. Droppet med trälandning ut i backen är bara en tidsfråga innan någon skadar sig på, landningen är väldigt smal till vänster och med hög fart är det risk att man gör någon miss och ramlar ner i diket bredvid istället. Bredda landningen en meter åt vänster så löser det mycket.

Stengröten ute i pisten innan man ansluter på Barbro känns just nu lite oflowig, men det kan bero på att jag inte kört in mig tillräckligt. Annars kan en del ommöbleringar av stenarna där nog göra underverk.

Monica:
Åkte bara ett åk. Överlag bra, men ganska trasiga och lösa svängar. Kanske lite flack med en dh-hoj, men nog riktigt kul med något mer lättrampat.

Stämningen på berget:
På topp. Kul med personal som både syns och verkligen bryr sig om sina gäster!

Liften:
Något långsam, men stort plus för få panikstopp och inga onödiga inbromsningar.

Framtidsmöjligheter:
Stora. Ett par renodlade skogsspår, ett "hällride" på andra sidan liften (till höger när man tittar upp på berget) och en hoppbana med hög fart och större hopp. Sen är det perfekt!

Järvsö Bergscykel Park
I stort håller jag med H.. Däremot som något av en nybörjare så tyckte jag Barbro var den bästa leden. Mycket fart och möjlighet till hopp men inte för ojämt om man vill rulla ned. Liften skulle må bra av krympslang eller motsvarande runt cykelhållarna så man inte repar cykeln i onödan.

Tack för underbar söndag. /Svaje

Järvsö Bergscykel Park
niclasn skrev:
-------------------------------------------------------
> Känns fel av mig som jobbar i parken att
> utvärdera.
> Men ös gärna på alla ni andra med plus och
> minus.
>
> Vi har byggt parken för alla ER, och vill göra
> vårt yttersta för att parken ska leva upp till
> era förväntningar.
>
> Så gör som JoMenSåAtt sa nu!
> Lämna en utförlig beskrivning och omdömme.
>
>
> Välkommna!

Bra jobbat Niclas och alla ni andra som slitit med JBP. Kika på http://happymtb.org/forum/read.php/1/1425649/1425891#msg-1425891 för mina kommentarer från en härlig söndag.

Grämer bara bara lite för att jag missade after biken i lördags... Men jag fick nöja mig med Pommacen på toppen.

Kepp on diggin!

Järvsö Bergscykel Park
Var ju faktiskt en del som fotade i backen. Själv åkte jag omkring med en HD-kamera på hjälmen.Men jag har inte kameran hos mig utan jag lånade den bara. Fast med lite tur så dyker det väl upp någon film snart. Rätt sugen på att se filmerna!

Järvsö Bergscykel Park
två tummar upp till crewet bakom jbp! Lite finputs och några fler banor så är det bättre än åre
Kristin kan nog bli härligt utmanande i fuktig väderlek;) Foxen räddade min dag i stenröset då jag balanserade med fötterna på styret

En lite mer avancerad/snabbare bana likt shimanoleden i åre så är backen hyfsat komplett
15 åk hann klämmas in på söndagen och det kändes gött i armarna, att inte liften är världens snabbaste är ju bara en fördel då man hinner ladda om på vägen upp

Senast redigerad av en moderator:
Järvsö Bergscykel Park
Har just kommit tillbaka ifrån två dagar i Järvsö och måste säga att jag är mycket impad vad man har hunnit med att bygga på mindre än ett år. Det finns mycket att åka redan nu (se tidigare inlägg) och potentialen är stor men man måste ha besökare om man ska kunna fortsätta... så alla här på Happy bör åka dit åtminstone en helg för att se hur bra det är ;-).

Tack alla i Järvsö Bergcykel Park för en kanon helg. Kommer garanterat tillbaka.

D

Tillbaka
Topp