Jävla Feltema!

Jävla Feltema!
Var inne på feltema och köpte en kedjebrytare då jag tänkte lära mig byta kedja själv. Vet ju att dom inte har världens bästa prylar men tänkte att den funkar väl ett tag.
jag lyckades bryta den gamla kedjan o va glad med det. Jag mätte ut den nya kedjan o kapade den. Nu gick de lite trögt tyckte jag. Jag kom sedan på att jag behövde ta bort en länk till då jag ville använda kedjelås. Men nu gick det inte alls, funderade en stund och tänkte att det var något skit med just den niten så jag provade dela en länk på den lilla kedjebit jag fått över. Det gick inte alls så nu provade jag med mer våld. Jag hämtade ett par rörbitar och använde som förlängare för bättre hävert vilket slutade med att verktyget gick itu.
Så jag fick göra som man brukar när pillemojsverktyg inte funkar. Vinkelslip löste problemet denna gång.
Ny kedjebrytare skall införskaffas.
PS. Biltemas muttertång är det ända verktyg jag köpt där som jag är nöjd med.

Jävla Feltema!
Har för mig att Biltemas kedjebrytare funkar till "gamla" typen av kedjor, där sitter nitarna inte lika hårt. De kedjor som lirar upp till 6-delat typ.

Jävla Feltema!
Är du säker på att inte den första niten låg kvar i mothållet, då går det aldrig, det vet jag ;)
Bara en tanke sådär....

Jävla Feltema!
Trams. Min fultemabrytare funkar bra även på DA kedjor. Du hade antingen otur eller så satt inte länken rätt så det blev sneddragning.

Jävla Feltema!
Vad är det för fel på CT-4.3? Dyrare ja, men det är ändå bra timlön med hänsyn till äventyret ovan. Sen bli man ju glad varje gång man använder den.

Jävla Feltema!
Handlade inte på Biltema för att spara pengar utan för att jag hade vägarna förbi. Pengarna jag la på
verktyget kan kvitta då de inte är någon större summa. Har inte lust att lägga tid o energi på att reklamera skiten heller. Det skulle nog bara resultera ännu mer ilska dessutom.
Tanken slog mig att niten kunde ligga kvar men så var inte fallet. jag provade ju flera gånger och på fler nitar på länken jag fick över. Jag tror härdningen på tappen som skall trycka ur niten var undermålig.

Jävla Feltema!
Hade du börjat med att gnälla på forumet istället för att prata med kundservice om det istället hade varit ett parktoolverktyg som hade gått sönder?

Jävla Feltema!
Haft min brytare från biltema i många år,funkat hur bra som helst köpte iofs en ny nyss då den gamla legat i camelbaken och rostat.

Mikael

Jävla Feltema!
Chrissofsweden skrev:
-------------------------------------------------------
> Prova Classes kedjebrytare från Asaklitt.
> Fungerade väldigt tillfredsställande.
>
> /G

Håller helt med. Hade en Biltema kedjebrytare som dock bröt sönder sig själv istället för öppna kedjelänken. Införskaffade en Asaklitt kedjebrytare istället och den är bra.

Jävla Feltema!
Tjabba skrev:
> Haft min brytare från biltema i många år,funkat
> hur bra som helst köpte iofs en ny nyss då den
> gamla legat i camelbaken och rostat.
>
> Mikael

Varför i helsike har du brytaren i camelbaken? Järntillskott?

Jävla Feltema!
Chrissofsweden skrev:
> Prova Classes kedjebrytare från Asaklitt.
> Fungerade väldigt tillfredsställande.
>
> /G

Skulle inte följa detta råd, min Classes kedjebrytare var helt kass, pajade nämligen vid första användning

Jävla Feltema!
Ubu skrev:
> Prova att sätta lite fett på gängorna, det kan
> vara lite snålt tilltaget. Gör stooor skillnad.

+1 på den. Svor en stund över Biltemas kedjebrytare innan jag provade att smörja gängorna med lite litiumfett, enligt rekommendation från Ubu, och då gick det klockrent.

Jävla Feltema!
marr skrev:
> Tjabba skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Haft min brytare från biltema i många
> år,funkat
> > hur bra som helst köpte iofs en ny nyss då
> den
> > gamla legat i camelbaken och rostat.
> >
> > Mikael
>
>
> Varför i helsike har du brytaren i camelbaken?
> Järntillskott?

För att kunna komma hem och nödlaga... kedjebrytare och kedjelås kan spara många trista långa vandringar....

Jävla Feltema!
dnleriksson skrev:
> Tror att det var lite ironi i det hela va...
> "i camelbaken" innebar nog verkligen "i" :-)

Oki... :-) jo...

Jävla Feltema!
geologen skrev:
> Park Tool CT-5. Jag kommer nog aldrig behöva en
> annan kedjebrytare - det är ett komplett verktyg!

Jag har en sådan som är från när Hedenhös var ung. För ett par år sedan tog de fram en ny "spets" till verktyget. Efter att ha hört något om att det e4ventuellt gick att tigga till sig en av den nya versionen om man hade det "gamla" verktyget tog jag kontakt med dem på mailen, och det var inget snack om saken, självklart skulle jag ha den nya delen. En vecka senare låg det två innanför dörren när jag kom hem...

Det är fan till att ta vara på kunderna.
B!

Jävla Feltema!
Bengt-re skrev:
> marr skrev:
> -----
> > Tjabba skrev:
> >
>
> > -----
> > > Haft min brytare från biltema i många
> > år,funkat
> > > hur bra som helst köpte iofs en ny nyss då
> > den
> > > gamla legat i camelbaken och rostat.
> > >
> > > Mikael
> >
> >
> > Varför i helsike har du brytaren i camelbaken?
> > Järntillskott?

dnleriksson skrev:
> Tror att det var lite ironi i det hela va...
> "i camelbaken" innebar nog verkligen "i" :-)

Det där är en helt ny nivå på iron - i.

> För att kunna komma hem och nödlaga...
> kedjebrytare och kedjelås kan spara många trista
> långa vandringar....

Jag har räddats många ggr vid kedjebrott av att jag har en brytare och en länk med mig, dock inte i själva blåsan.

Jävla Feltema!
andematt skrev:
>
>
> Det där är en helt ny nivå på iron - i.
>
>

Haha :-D Den där kanske man skulle sett när man skrev, men så snabb var jag icke!

Jävla Feltema!
Jag har faktiskt pajjat en Parktool CT (3?).
Den ersattes med Classses asaklitt enligt tips från vanligtvis välunderättad källa.
Den fungerar utmärkt.

(detta är jobbigt att erkänna)​

Tillbaka
Topp