JEFFSY 27 AL eller SPECTRAL AL 5.0 (2018)

För att få tråden på rätt köl: var tycker ni om ni jämför spec:arna rakt av utan att kolla vad det står på diagonalröret.

jag brukar rekommendera folk att köpa den hojen de tycker är snyggast, om valet står mellan två stabila kandidater. Vilket det gör i den här tråden. Du kommer bli nöjd med vilken som, så gå på känsla och ut i skogen med dig!

Spontant är det ju två otroligt likvärdiga cyklar specmässigt. Rockshox Pike är lite styvare än Fox 34 men Änggårdsbergen är ju inte alperna så....

Jag gillar INTE känslan i SRAM Guide bromsarna så där är återigen Canyon bättre (enligt mig) med shimano som har en mer direkt känsla.

Som sagt ta den som du tycker känns bäst, båda är ju grymma cyklar.

Kollar man bara på komponenter är de rätt så likvärdiga, handlar mer vad man föredrar. Däremot saknar Spectral (fortfarande) ISCG05, vilket gör det svårare att montera bash/taco eller kedjestyrare.

Shrue sa:
Kollar man bara på komponenter är de rätt så likvärdiga, handlar mer vad man föredrar. Däremot saknar Spectral (fortfarande) ISCG05, vilket gör det svårare att montera bash/taco eller kedjestyrare.

Men det går att montera canyons egen styrare på kedjestaget. Likvärdig bionicon. Jag kör utan då tappad kedja tillhör 2x eran.

Intresseklubben kan anteckna att jag spontanköpte en Cannondale Habit igår kväll. Inte riktigt samma typ av hoj som diskuteras i tråden, men ändock med mer krut än vad en svetto kan bränna.

Peace!

jag står i precis i samma val som "MountainBiker". Men är det värt att gå upp på en Jeffsy 27 AL COMP? Eller kommer jag inte känna någon större skillnad på FOX kontra ROCK SHOX?

Senast ändrad:
ooms sa:
Jensen sa:
Angående spectral, var det inte bara första årgångarna som hade problem med spruckna kedjestag (eller vad det var)? Tycker man inte läst lika mycket om det på senare tid
Precis! Det är mest en liten klick som aldrig ägt en Canyon som ska dra upp 3-4 år gamla händelser i varenda tråd de kommer åt i nåt slags obegripligt hat mot märket. De flesta Canyon-ägare är nöjda, och de som ev drabbades för 3-4 år sedan har släppt det för länge sedan och gått vidare.

Hade en nysprucken Canyon Spectral med till Turkiet. Det var en 2016 eller 2017 så rätt så ny. Ägaren hade lappat den med eb kolfiberstrumpa över nedre delen av sadelröret i väntan på nu ram.
Så att det bara var gamla stämmer inte.

glitch sa:
ooms sa:
Jensen sa:
Angående spectral, var det inte bara första årgångarna som hade problem med spruckna kedjestag (eller vad det var)? Tycker man inte läst lika mycket om det på senare tid
Precis! Det är mest en liten klick som aldrig ägt en Canyon som ska dra upp 3-4 år gamla händelser i varenda tråd de kommer åt i nåt slags obegripligt hat mot märket. De flesta Canyon-ägare är nöjda, och de som ev drabbades för 3-4 år sedan har släppt det för länge sedan och gått vidare.

Hade en nysprucken Canyon Spectral med till Turkiet. Det var en 2016 eller 2017 så rätt så ny. Ägaren hade lappat den med eb kolfiberstrumpa över nedre delen av sadelröret i väntan på nu ram.
Så att det bara var gamla stämmer inte.

Olika exemplar skulle kunna skilja sig mycket också. Det finns ju de som rejsade samma Spectral AL 29 länge utan någon SprectAL-incident.

Ladda ned Enduro mountainbike magazine appen (gratis både app och tidning). I senaste numret testar de trail bikes under 3000€. Både YT jeffsy och Canyon Spectral är med i testet.

Hej, jag knäckte två stycken Spectral årsmodell 2015. Sålde den tredje och köpte en Jeffsy 27. Den håller fortfarande och är riktigt trevlig. Nu har Canyon biffat upp nya Spectral så nu borde den hålla bättre. Jag tror du blir supernöjd med vilken du än väljer. //Andreas

Det blev ingen av dessa cyklar i titeln då jag känner att en enduro cykel passar bättre mig, så jag köpte en Kona Process 153 SE istället och den funkar superbra.

Om det är någon som har tänkt att köpa den så rekommenderar jag den verkligen. Den är väldigt prisvärd och klarar av mycket. Jag har kört mycket i ängårdsbergen på väldigt steniga och svåra banor den klarar det galant.

Hej,

Står inför samma dilemma just nu och kan verkligen inte bestämma mig. Vill ha en så styv gaffel som möjligt men är Pike:n såpass mycket styvare än Rhythm:en att det är värt de extra kronorna och strulet med att inte få singelklinga direkt?

YT Jeffsy 27 AL https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/1922/sCategory/509

Det andra (dyrare) alternativet som jag också beaktar då jag gillar Canyon är att gå upp från AL 5.0 till AL 6.0 - men är det värt de 3 000:- för att få GX-setet? Om jag tar 5.0 så hade jag som sagt konverterat till singelklinga för 500:- och är rätt nöjd med att köra Shimano XT på bakväxeln sen innan. Vad missar jag mer? Sämre vevparti?

Canyon AL 5.0 https://www.canyon.com/sv/mtb/spectral/spectral-al-5-0.html
Canyon AL 6.0 https://www.canyon.com/sv/mtb/spectral/2018/spectral-al-6-0.html

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    124.7 KB · Besök: 132
Ah, en som inte doktorerat i ”Visa ditt rambrott” tråden ser jag?

Edit: Jag hade oxå valt en Jeffsy.

Senast redigerad av en moderator:
oavsett om nu canyon gått ut med att dom biffat till sina nya ramar skulle jag aldrig våga köpa en ram från dom innan någon verkligen har hårdtestat dom.

MtbIte sa:
oavsett om nu canyon gått ut med att dom biffat till sina nya ramar skulle jag aldrig våga köpa en ram från dom innan någon verkligen har hårdtestat dom.

Körde järvsö stenhårt i två dagar. Inga problem. Jag ser Barbro som uppvärming. Den nivå kör jag på ?

Och den nivån är jag långt ifrån så då bör det inte vara några problem för mig men ska ändå läsa på lite till.

Enduro Fredrik - skulle du rekommendera 6:an framför 5:an sett till prisskillnaden? Om man bara jämför Canyon med Canyon.

RaMo93 sa:
Och den nivån är jag långt ifrån så då bör det inte vara några problem för mig men ska ändå läsa på lite till.

Enduro Fredrik - skulle du rekommendera 6:an framför 5:an sett till prisskillnaden? Om man bara jämför Canyon med Canyon.

Tjabba, tjena!
Det beror sig på. Nummer ett, är du van att köra Sram eller Shimano?
Bortsett från det. 5ans växelsydtem xt/slx bra grejer. Bromsarna däremot är ju enligt mig avsevärt sämre. Sen gillet jag Sram framför Shimano. Det som skiljer annars är ju styre och stam som är sämre.

Ska vi tänka långsiktigt... Om 2-3 år har Shimano släppt SLX som 12 växlat. Vem vill då ha 1x11?

Jag säger såhär: Stommen är precis lika underbar. Har du pengar kör på 6an. Är det ont om pengar kan du alltid slänga på Sram nx eagle på Shimanos freehub i framtiden. Det kostar ca 3500:- ☺️

Over and out.

Stort tack för utförligt svar!

Kör Shimano idag och har väl precis lärt mig meka med grejerna men antar att SRAM är lika enkelt att lära sig.

Okej, ungefär som jag förstått det innan också men skönt med någon som bekräftar mina lösa teser och som dessutom adderar lite nytt:)

Ska se vad man kan trolla fram och vad min Neuron är värd på marknaden;) Kanske kommer en passande höstrea inom en snar framtid också om man har tur..

RaMo93 sa:
Stort tack för utförligt svar!

Kör Shimano idag och har väl precis lärt mig meka med grejerna men antar att SRAM är lika enkelt att lära sig.

Okej, ungefär som jag förstått det innan också men skönt med någon som bekräftar mina lösa teser och som dessutom adderar lite nytt:)

Ska se vad man kan trolla fram och vad min Neuron är värd på marknaden;) Kanske kommer en passande höstrea inom en snar framtid också om man har tur..

Nemas!! ?

Eftersom att cykelsäsong börjar närma sig sina sista månader så kan det vara värt o vänta tills hödt/vinterrean Canyon brukar köra. Annars kan du ju vänta tills 2019 modellerna släpps. Då brukar ju outleten fyllas till bredden!

Det brukar vara bra cykling fram till jul i Stockholm, att sitta och vänta på att få en marginellt bättre cykel eller på att spara lite pengar känns jättedumt.

Har man inga pengar blir det svårt att köpa grejer. Att vänta med att börja cykla för att få lite dyrare prylar på cykeln verkar bara jättetrist.

Jag köpte min cykel på rea 6e september så rean borde inte vara långt borta. De har väl någon prisgarant också? Så om man köper till fullpris och om de rear inom en viss tid så får man tillbaka mellanskilnaden.

Kolla upp typ av dropper-reglage och fäste för framväxelreglaget. Kan bli muppigt om det är nån combo och toppreglage och du tar bort framväxeln.

Krompa sa:
Tänkte mer på att man helst vill ha ett reglage för dropper under. KS verkar kalla det southpaw.
https://www.kssuspension.com/product/southpaw-alloy/

Kostar väl i och för sig inte många hundralappar att byta dock.

Om en är lite händig så är det inte så speciellt svårt att bygga om ett framväxel-reglage, som oftast är det som ergonomiskt passar bäst för tummen :)

Tillbaka
Topp