Jeffsy 29 AL vs Canyon Neuron 7/8 (29)

mklmtb

Aktiv medlem
Hej alla,

Det ska erkännas att jag gillar Canyon, äger en GC AL 6.9 sedan 2015 och även en Aeroad, gillar båda, framförallt min Aeroad som är enastående!

Nu är jag inne på att uppgradera min MTB till heldämpad. Jag cyklar mestadels stig i trakterna runt Genarp till vardags, samt körde Eksjö MTB loppet och cykelvasan förra året, är anmäld i år med.

Min tjej skaffade en Neuron förra året och jag gillar den. Har provcyklat en herrmodell med. Beprövad helt enkelt. En cykeltokig granne (som troligen läser detta) tipsade även om Jeffsy, jag har läst hela tråden och folk verkar väldans nöjda, dock inte med service kanske.

Vad säger experterna? 140mm jfr med 120mm. 1x11 special jfr med SRAM 12s (om jag öppnar plånboken lite). Tacksam för alla tips!

Vilken cykling är viktigast/roligast? Är målet att vara snabb på Vasan skulle jag välja Neuron (eller någon annan än mer långloppscykel). Är målet mer eller mindre teknisk stigcykling skulle jag välja Jeffsyn (eller någon än mer renodlad stigcykel).

Båda är dock väldigt fina cyklar!

(Jag har en Nerv men hade hellre haft en Jeffsy...)

Senast ändrad:
Ubåt sa:

Tack för input! Skälet till att du själv önskar byta, är det av skälet att du kör mer tekniskt/stig?

Jag vill ha kul i skogen och känna mig mer ”ett med cykeln” (låter väldigt fusion/new wave, men ni fattar). Känner det med min Aeroad när jag matar asfalt men inte så med min GC, får slita mer.

CV är en gång om året, så det avgör inte. Alla andra rundor är viktigare :)

mklmtb sa:
Ubåt sa:

Tack för input! Skälet till att du själv önskar byta, är det av skälet att du kör mer tekniskt/stig?

Jag vill ha kul i skogen och känna mig mer ”ett med cykeln” (låter väldigt fusion/new wave, men ni fattar). Känner det med min Aeroad när jag matar asfalt men inte så med min GC, får slita mer.

CV är en gång om året, så det avgör inte. Alla andra rundor är viktigare :)

Yes, Jeffsyn känns som en mer duglig stigcykel när det blir lite mer tekniskt, särskilt eftersom min Nerv har en Fox 32 framdämpare.

Låter som du gillar riktig stigcykling men även kör Vasan. Hade satsat på Jeffsyn alla dagar i veckan. Betydligt bättre geometri och kraftigare grejer.

Går absolut att köra vasan med en Jeffsy. Men min 14 kg alu-Jeffsy kände sig rätt ensam bland alla kolfiberraketer i startgrupp 5 förra året.

Fick bara plats men en cykel på bilen och jag cyklar hellre Jeffsy på vasan än XC hardtail resten av veckan I Sälen.

Jag kör ett och annat långlopp, men för 95% av cykling är en stigcykel mer lämplig. Därför blev det en Jeffsy.

Tillbaka
Topp