Jetlag

Medic

Ny medlem
Jetlag
Jag flyger till Vancover i sommar och tänkte passa på att springa något lopp där, det jag blev sugen på är Vancovers halvmara, men den går två dar efter vi har kommit fram. Jag antar att jag kommer att vara seg i benen efter en sån lång resa. Det jag undrar om det är någon ide att springa så pass snart efter resan, det ska ju va kul också. (två mil tar jag annars på ca 1:30-1:40).

"Springa" tänker ni, jag kan tryggt säga att det kommer bli en hel del cykel också på resan.

Ha D
 
Jetlag
enklaste sättet (som jag upplever det) är att sitta uppe och spärra väldigt länge.. så går man och lägger sig 7-8 på kvällen lokaltid.. kan sova 12-13H och ändå vakna lagom i tid för trapatser.

fördelaktigt att åka till våra vänner i väst då de är 5-6H efter oss.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jetlag
Att flyga västerut tycker jag är ganska enkelt. Bara att stanna uppe längre tid när man kommer fram och sen när man vaknar på morgonen efter så är dygnsrytmen återställd. Så för mig hade det inte varit några problem att springa efter två dagar. Förutom att jag aldrig springer då...

 
Jetlag
Jag flyger ofta till Seattle och brukar inte har några större problem där (är nattmänniska). Men jag störs väldigt mycket av jetlag när jag väl har kommit hem igen, kan ta upp till en vecka innan jag är människa igen.

Se till att drick mycket vatten på resan över och sov så mycket du kan så kommer det nog gå bra.
 
Jetlag
Kommer också att flyga till Vancouver i sommar och räknar med att cykla redan dagen därpå, här ska inte förspillas några cykeldagar, jetlag or not! :-)

/Leo
 
Jetlag
Vi i familjen flyger till Nordamerika (oftast San Francisco eller Denver) 1-3 ggr om året. Följande fungerar bäst för oss både praktisk såväl som kroppsligt:

1) Make flight connections in an intermediate country, not in the destination country. It is easiest to clear customs with all of your baggage at your final destination. We almost always connect through London, but Frankfurt, Amsterdam and Paris all work as well.

2) Getting too little sleep the night before you leave isn't necessarily a bad thing if it makes it easier for you to nap on the flight over. Have everything that you need to help you sleep on the airplane. Good earplugs and an eyeshade are a must for me. I watch the first movie and have wine with dinner on the long flight, take a walk, stretch out, and then try to sleep as much as possible.

3) Lots of good water and juice on the flight is good, but not too much alcohol.

4) Try to schedule the flight to arrive in the early afternoon. The key is to have enough time for the excitement of arrival to wear off by the time you plan to go to sleep on the first evening. Arriving in the evening usually results in me staying up past midnight and not being able to get to sleep the first evening, which throws me off for a few days. Arriving in the morning usually makes me succumb to a nap late on the late afternoon, which also throws me off. When I must arrive early I try to schedule some light exercise on the first afternoon to keep me going until it is time to sleep.

On the way back we have found that arriving home in the evening is best. It isn't usually a problem to just unload everything and crash in one's own bed. Even if you do manage to sleep for a few hours on the flight back and get a full night's sleep the first night, be prepared for difficulty concentrating and holding your eyes open during the first several days back. It usually hits me the worst just after lunch. Arriving in Stockholm in the morning after a flight from the San Francisco makes everything much worse for us. I once came in from a 9 AM arrival and went straight to work. Not a good idea.
 
Jetlag
Daner Skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi i familjen flyger till Nordamerika (oftast San
> Francisco eller Denver) 1-3 ggr om året. Följande
> fungerar bäst för oss både praktisk såväl som
> kroppsligt:
>
> 1) Make flight connections in an intermediate
> country, not in the destination country. It is

check: Gothenburg-Frankfurt / Frankfurt-Vancouver. Clear!

> airplane. Good earplugs and an eyeshade are a must
> for me. I watch the first movie and have wine with

check: earplugs: yes eyeshade: Buff. Clear!

> 3) Lots of good water and juice on the flight is
> good, but not too much alcohol.

:-)

> 4) Try to schedule the flight to arrive in the
> early afternoon. The key is to have enough time

Check: Arrival in Vancouver 14.10 local time. Clear!

> On the way back we have found that arriving home
> in the evening is best. It isn't usually a problem

Check: Arrival Gothenburg, 14.00 local time. Almost right... :-)

/Leo
 
Jetlag
Medic Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag flyger till Vancover i sommar och tänkte passa
> på att springa något lopp där, det jag blev sugen
> på är Vancovers halvmara, men den går två dar
> efter vi har kommit fram. Jag antar att jag kommer
> att vara seg i benen efter en sån lång resa. Det
> jag undrar om det är någon ide att springa så pass
> snart efter resan, det ska ju va kul också. (två
> mil tar jag annars på ca 1:30-1:40).

Borde funka, men räkna inte med att kunna springa på din vanliga nivå. Vi flög in till Denver, packade upp cyklarna och övernattade i Golden och cyklade sedan 10-12 mil till Estes Park nästa dag. Vi var rätt slut när vi kom fram. Till saken hör att Denver är högt 1600 m el så.

Överlag tycker jag det är lättare att resa västerut än österut. Det tar bara någon dag att återhämta sig när man reser västerut, man blir morgonpigg, men österut blir det jobbigt, verkligt jobbigt, särskilt om man varit borta länge så kroppen ställt om sig helt.

Per


 
Jetlag
Mitt tips är att hålla dig vaken så länge du kan på kvällen när du kommer fram för att så snabbt som möjligt komma in i dygnsrytmen på det nya stället. Jag har mest problem med jetlag när jag flyger västerut och försöker alltid tillämpa vad jag skriver ovan. Trots det brukar jag vakna hur tidigt som helst (typ 3 eller 4) de första nätterna och vara hur pigg som helst.

/Johan
 
Jetlag
Skön läsning!
Nu behöver jag inte fundera på det loppet mer, så nu ska jag bara se till så att ungarna (5 & 1) får en så behaglig resa som möjligt, och inte glömma öronproppar och nått att dra över ögonen förståss.

Ha D.
 
Tillbaka
Topp