Jo Nederländerna är faktiskt världens säkraste cykelland

Aron sa:
Värt att ha i åtanke är att de flesta cykelresor i Nederländerna är väldigt korta. Det bör rimligtvis påverka en rad faktorer som berör allt från vilken cykel man väljer till hastighet och både upplevd och faktisk risk.
https://peopleforbikes.org/blog/best-kept-secret-dutch-biking-dutch-hardly-bike/

Det där var ju rätt intressant. Spontant låter det som att holländarna tar cykeln de sträckor som stockholmaren tar tunnelbanan, om man räknar i city eller i närförorter där man har butik och dylikt på lagom avstånd. Hur ser de offentliga färdmedlen ut i Holland?

Jag tror (har för mig) att sträckan blir ganska kort också för Sverige.

Alternativ till tunnelbana kan det väl vara i en del fall men det är många i Sverige som tar bilen när de ska en km eller två och nederländerna tror jag är bättre på att ta cykel på de sträckorna.

Inte nog med det, har man tur kan man få se Tornado Tom. Eller någon wannabe

IMG_20160423_181321.jpg

görveln sa:
Jag tyckte inte att någon av artiklarna var speciellt bra men jag förstår inte hur två statistiker kan skriva följande

"Slutligen hänvisas till ett påstående av European Cycling Federation (ECF) att Holland och Danmark är världens säkraste cykelländer. Det är inte bara fel, det är totalt fel om man utgår ifrån antalet dödade cyklister i relation till befolkningen. Men om ECF skulle ha rätt, så borde en holländare eller dansk ha lägre risk att dödas i en cykelolycka än en svensk."

"Det är inte bara fel, det är totalt fel om man utgår ifrån..." På vilket sätt är det fel om man jämför statistiken som ECF kommer med och man använder sig av deras kriterier?

Sån här statistik beror ju på vad man dividerar med och man kan ju få fram (nestan) vilka tal man vill genom kreativ val av statistik men att säga att någon annans statistik är fel för att man har ett annat kriterie är ju bara skrattretande (framförallt när ECF kriterium nog är det som folk flest tycker är det som är mest intressant).
Instämmer till fullo. Helt otroligt att de inte verkar ha koll på vad som rimligen bör vara i nämnaren när de beräknade andelarna.

Aron sa:
NAnders sa:
Cyjelfrämjandet och andra som arbetar ideellt eller yrkesmässigt med att främja cykling vill hemskt gärna fokusera på viktiga frågor, men hjälmfixeringen tar alltid fokus.

Jag håller med dig i sak. Det är därför jag anser att Cykelfrämjandet bör arbeta med att flytta fokus FRÅN cykelhjälmanvändning. I Eriks retorik blir hjälmen oftast något dumt och dåligt. Men faktum är att hjälmen är ett alldeles utmärkt säkerhetstillbehör, liksom lampor, reflexvästar, bra bromsar osv. Prata inte cykelhjälm, prata infrastruktur. Påpeka att cykelhjälmen endast gör nytta då olyckan redan skett. Svaret borde vara: "Hjälm är bra, men det här är mycket viktigare". Att i tid och otid försöka lägga en värdering på själva cykelhjälmen är bara kontraproduktivt. Då fastnar diskussionen där i stället för att tas vidare. Cykelfrämjandet gör med sitt eviga hjälmtjafs samma misstag som övriga inblandade. Man jagar enkla poänger i stället för att lägga sitt fokus på saker som verkligen betyder något.

Jag håller med, men samtidigt inte. Om cykelfrämjandet endast hade angripit den helt galna beräkningen och stannat där, så tror jag inte att det blivit lika många negativa reaktioner i den här tråden. Så den här gången kanske de borde hållit tyst om sin negativitet till hjälmlag.

Men å andra sidan vet jag inte om det är rätt att tiga när cykelhjälm gång på gång framhålls som en universallösning för att minska antal skadade och dödade cyklister.

görveln sa:
Jag tror (har för mig) att sträckan blir ganska kort också för Sverige.

Alternativ till tunnelbana kan det väl vara i en del fall men det är många i Sverige som tar bilen när de ska en km eller två och nederländerna tror jag är bättre på att ta cykel på de sträckorna.

Mjo, utanför stan är det nog så. Av våra grannar ser jag aldrig någon ta cykeln till centrum för att handla eller nåt, de tar alltid bilen. Det är en dryg kilometer.

Men i city tror jag att folk generellt tar tunnelbanan istället. Det är ju ett jäkla härke att köra i stan så att ta bilen så korta sträckor har jag svårt att se att många gör. Däremot är nog många bekvämare med att ta tunnelbana istället för att cykla.

Tillbaka
Topp