NAnders sa:
Aron sa:
NAnders sa:
Cyjelfrämjandet och andra som arbetar ideellt eller yrkesmässigt med att främja cykling vill hemskt gärna fokusera på viktiga frågor, men hjälmfixeringen tar alltid fokus.
Jag håller med dig i sak. Det är därför jag anser att Cykelfrämjandet bör arbeta med att flytta fokus FRÅN cykelhjälmanvändning. I Eriks retorik blir hjälmen oftast något dumt och dåligt. Men faktum är att hjälmen är ett alldeles utmärkt säkerhetstillbehör, liksom lampor, reflexvästar, bra bromsar osv. Prata inte cykelhjälm, prata infrastruktur. Påpeka att cykelhjälmen endast gör nytta då olyckan redan skett. Svaret borde vara: "Hjälm är bra, men det här är mycket viktigare". Att i tid och otid försöka lägga en värdering på själva cykelhjälmen är bara kontraproduktivt. Då fastnar diskussionen där i stället för att tas vidare. Cykelfrämjandet gör med sitt eviga hjälmtjafs samma misstag som övriga inblandade. Man jagar enkla poänger i stället för att lägga sitt fokus på saker som verkligen betyder något.
Bra tankar. Man kanske skulle kunna säga så här: fall inte i fällan att prata hjälm hela tiden. Skaffa en mediestrategi för att kunna ducka hjälmfrågan och istället föra fram infrastrukturfrågan.
+1 på NAnders och Aron, även om det motverkar polariseringen i ämnet, och därmed är ett angrepp mot drivkraften för Internet.
--------------
Om skydd gör att man tar större risker?
- Fotboll med benskydd - Ja.
- MTB i skogen med skydd - JA!
- LVG på landsväg med hjälm - Nej.
- Pendling med hjälm - tveksamt
Vid pendling skulle jag tippa på att om man är van vid hjälm men av någon anledning skulle börja köra utan hjälm så skulle man säkert ta det lugnare - ett tag, tills man vant sig (eller slagit i huvudet). Kanske även det omvända gäller, men i så fall några dagar.
Som många konstaterat, känns inte vidare vetenskapligt att jämföra land mot land. Infrastruktur, annan trafik, trafikvett, attityd mot cyklister, attityd hos cyklister etc. etc. är omöjligt att väga in (enligt min åsikt).
Inte ens singelolyckor går att jämföra på ett bra sätt, infrastruktur och hur cykelbanor underhålls spelar stor roll. T.ex. lämnas uppgrävda delar vind för våg (lex Spacekitty)? Sopas vintergruset bort när snön smält? Vanligt med blöta löv på cykelbanan? o.s.v. Ja, jag vet en som bröt lårbenshalsen p.g.a. blöta löv.