Jobb/skola??

Jobb/skola??
Det var roligt att läsa vad alla syslar med då man inte är ute och cyklar - själv är jag aktuarie (försäkringsmatematiker) knegar åt en amerikansk IT-jätte för tillfället som konsult, vadå PC/MAC? det finns väl bara ett som gäller OS390, MVS, CICS och Cobol om ngn har hört tallas om det?!... bor vid StEriksplan i 08-land, kör både racer och MTB.

"In the end the best informed wins..."

/Fredrik

Jobb/skola??
Freppe:
Låter som gamla hederliga "stordatorer" trodde dem var utdöda nu! Har inte jobbat med dem själv, men en god vän är programerare i cobolt bla. och har berättat lite om dem.

Bosse

Jobb/skola??
Bosse - jag tror inte att det finns en enda bank eller försäkringsbolag i Sverige som inte har minst ett stordatorsystem - går aldrig ner...

"In the end the best informed wins..."

/Fredrik

Jobb/skola??
Musiker(därför detta sena inlägg:-)02.30
sen 1983
tillhör gänget som aldrig syns men ser till att det låter bra om våra "stjärnor".

<http://www.trumpetare.se>

Jan

Jobb/skola??
Finns det inga humanister här???!! De flesta verkar vara inom datorvärlden eller vården. inget fel med det men det skulle var kul att "tjöta" lite om det historiska kulturlandskap som vi cyklar omkring i varje dag...anledningen till att jag börjadeintressera mig för landskap och geografi var den dagliga kontakten med terrängen genom cyklingen.

Jag är tjänstledig från mitt jobb på en biståndsorganisation och pluggar kulturgeografi på Sthlms unt.

Jobb/skola??
Jag är i likhet med oxr socionom men har valt den statliga sektorn och arbetar som frivårdsinspektör på Kriminalvårdsmyndigheten Halmstad.

Har mycket bra arbetstider. Även då vi arbetar vanliga kontorstider har vi generösa flexavtal så det aldrig är några problem att ta spontanledigt när solen skiner.

Jobb/skola??
Hehee.. Datorer, datorer, datorer!!

Jobbar som it-tekniker på kommun, jobbat här aldeles för länge!

Har två syskon som jobbar med IT, verkar som en tredje tar samma väg.. :)

Började med en spectrum ZX 80 med coola 48kb minne! Nu har man +1Mb i L2 cache på CPU:n!

Sedan blev det Atari, Amiga är ju bara skräp.. ;))

Nej, nu blev det för mycket nostalgi!

Jobb/skola??
merde, vad mycket inlägg... jag är iaf timmerman, på forséns timmerhus AB, men lägger ner det för skogsplantering till sommaren...

centauri!
jag behöver skär till min metallsvarv! du kanske kan hjälpa mig med vad jag ska ha? har aldirg svarvat nåt, så lagom bra hobbyskär är vad jag vill ha...

Jobb/skola??
Mig sysslar på konst och sånt.

Håller på en del med datoranimation och annat trevligt, läser just lite traditionell konst på folkhögskolan i Blekinge. Bildkonst i allmänhet hade jag tänkt jobba med - om det blir animation, skulptur, illustration eller vanlig hederlig design vet jag inte .. Man får se.

Antar att man kan räkna in mig i data-gänget också.

Väntar otåligt på min första cykel som ska komma .. snart! Cykelintresset har legat och malt i bakhuvet bra länge.. nu kanske man kommer igång på allvar.

Jädra trevligt forum.

/ joakim

Jobb/skola??
Lonewolf:
Tack och lov slipper jag cykla på jobbet, räcker med allt trappspring, det kan vara rätt jobbigt det med. Och en fullastad postcykel lockar inte alltför mycket :)

Jobb/skola??
Kul att se alla omöjliga yrken här!

Själv sysslar jag med bilpooler, dels som konsult för hela området, dels som sysadmin för en bokningsserver. Servern är Windows NT, som jag styr hemifrån med RDC på en Apple iBook.

<http://www.bildelning.nu/>
<http://bil.coop/>

Som många här redan vet kör jag bara vansinnescyklar. Har hela tiden funderingar på att släpa ut dem i skogen, men mina sargade knän sätter stopp för det än så länge.

<http://www.liggister.org/>

Jobb/skola??
tjipp, mina 2 ören... =)

Sitter på rumpan som skadereglerare på ett litet försäkringsbolag.

/tok som faktiskt HAR cyklat med post...

Jobb/skola??
De flesta cyklister är (som jag redan tidigare konstaterat) tjänstemän av olika slag och inte kroppsarbetare. Överhuvudtaget är industriarbetare väldigt sällsynta på cykeln.
Har alltid jobbat i industin med vansinnigt många olika arbetskamrater som kommer och går men bara jag som består, dock inte längre :-) Ytterst få cyklister bland alla dessa tusentals personer jag jobbat med.

Numera bygger jag båtmotorer med cylindervolym på 12 liter i Volvo Penta. Jag har inga som helst förhoppningar att möta en riktig entusiastisk cyklist nere på verkstadsgolvet.

Det skulle vara intessant med statistik på vem som cyklar. Mönstret har vi redan börjat skönja.

Jobb/skola??
Konäs: Vad är det du ska svarava??? Det är skillnad på skär och skär; först och främst vad ska du göra? Yttersvarvning, innersvarvning, avplaning, avstickning; ska det vara fin- eller grovbearbetning och i vilket material ska du köra???

Här har du en lite kalkylator för skärhastigheter och sådant:
http://www.coroguide.com/CuttingDataModule/CDMTurnMenu.asp

Annars hittar du säkert vad du vill veta på http://www.coromant.sandvik.com (om du letar ett tag)

Jobb/skola??
Tjaa, eftersom jag är helt ny på svarvning, vore det ju kul att kunna testa allt, men det jag skulle ha mest nytta av är ju att svarva bussningar till dämparen (aluminium dårå) och shims till vevlagret (stål)...

Jag har ju ingen som helst aning om vad det egentligen är jag vill ha, så jag hoppades att nån skulle tala om det för mig =o)

jag har varit på sandvikens hemsida och kollat lite, men allt är sjukt dyrt, så det känns jobbigt att chansa på vad jag ska skaffa...

Jobb/skola??
Dataknutte sen 1979.
Jobbat främst i stordatorn; VM/VSE, Cobol, Command-Level, Easytrieve, Assembler, DL/1, Total.
Sitter sedan några år på en helpdesk inom samma företag. Saknar inte stordatortiden direkt - nuvarande arbetstider = mycket tid till cykling bla.

Jobb/skola??
Jag jobbar också med mjukvara, människor alltså, Har jobbat som Underskötare i 14 år, Men började karriären som verkstads mek. på LM Eriksson.
Jag gjorde lumpen som "Medic" och hoppade på en drive som landstinget hade. Om jag jobbade innom långvården i ett halvår så skulle jag få en undersköterske utbildning betald. Sen fastnade jag i branschen, dock inte på samma ställe.

USK. Peter

Jobb/skola??
Jaja, mera IT. Systemutvecklare med KTH och diverse uppdrag inom actionsportmediabranschen i ryggsäcken. Tycker att det borde finnas fler stora, högljudda och farliga maskiner i IT-branschen, att de flesta cykelvarianter är ganska spännande och har tröttnat på masterstartade långlopp. Nedprioriterar dessutom i vår cykelbygge för köksrenovering - känns konstigt.

Jobb/skola??
Mer media här då: Jobbar på Sveriges Radios P1 som programledare/reporter på vetenskapsredaktionen och så kör jag ett görtrevligt telefonväkteri som heter Fråga Barnen lite då o då.

/JohanT

Jobb/skola??
Dataknutte, jobbar som systemutvecklare på ett IT-konsult företag i Gävle. Det är väl ok, men alldeles för mkt stillasittande, så då blir det gymmet/mtb/racer så ofta det går.

Jobb/skola??
Jobbar inom industrin med... Industriell IT dvs styrsystem till fabriken.
Obed: Jag har en fot på "golvet" och den andra i IT-träsket.
Får försöka få bort foten från golvet och bli kontorsnisse och en bättre cyklist.

Jobb/skola??
xrA skrev:

> Jobbar inom industrin med... Industriell IT dvs styrsystem till
> fabriken.
> Obed: Jag har en fot på "golvet" och den andra i IT-träsket.
> Får försöka få bort foten från golvet och bli kontorsnisse och
> en bättre cyklist.

Blir man bättre cyklist av att bli kontorsnisse.....????

Jobb/skola??
Kör lastbil, så jag hör väl till den mindre skaran icke-tjänstemän som Obed var inne på :-)

Hököga: vad kör du då? Interntransporter i nån fabrik, hamn eller gruva? Tänkte närmast på att det låter som om du kör 72 ton regelbundet.

Jobb/skola??
SL-9 skrev:

>Blir man bättre cyklist av att bli kontorsnisse.....????

Det kanske var en långsökt slutsats men det verkar ju som "kontorsfolket" är ute och cyklar mer än "folket på golvet"
Jag har inga bevis för detta, bara som det verkar här på forumet.
Cyklar man mer = bättre cyklist...

Jobb/skola??
xrA skrev:

> SL-9 skrev:
>
> >Blir man bättre cyklist av att bli kontorsnisse.....????
>
> Det kanske var en långsökt slutsats men det verkar ju som
> "kontorsfolket" är ute och cyklar mer än "folket på golvet"
> Jag har inga bevis för detta, bara som det verkar här på
> forumet.
> Cyklar man mer = bättre cyklist...
>

Tror nog att båda typerna cyklar nog lika mycket!!

Men som du sa "cyklar man mer = bättre cyklist" stämmer bra!!

//Fredde

Jobb/skola??
Då var det dags för ännu en "Happy-datanörd" =).
Arbetar som Support-Tekniker på Arlec System i Borås jobbar mest med hårdvara, lagar system som krånglar testar nya produkter osv..

/Micke.

Jobb/skola??
För tillfället så är man speditör. Men efter att Östländerna går med i EU så behövs inte mitt jobb längre i det företaget som jag jobbar på. så om jag har otur så blir jag väl arbetslös.

Jobb/skola??
Miche: Tills 30:e mars, ja. Numera jobbar jag på " Jag rullar". Provbanan utanför Borås.

FreeHeeler: Titta upp på en Ymerträning vettja!

Jobb/skola??
Martin:
Där ser man. Är det sjöfartsverkets lotsplats vid Åhus hamn eller? I så fall brukar jag glida förbi ditt jobb många gånger med båten om sommrarna (Buster RS, 2-pulp, trimmad Yamaha F50 fyrtaktare). Ledsen om det går lite för fort genom hamnen ibland men det är så svårt att låta bli. ;-)

Post &Auml;ndrad (04-04-13 10:55)

Jobb/skola??
Banan.....yepp...företaget jag är anställd hos är underentrepenör till Boliden.....kör slig från anrikningverket i Boliden ner till smältverket Rönnskär....vi har dispens för att åka med så tunga lass:-) ..

PG/ som njuter av en veckas ledighet nu.........

Jobb/skola??
Tja på er alla !

Här har ni en killen som började sin karriär me att gå Bageri/Konditori programmet här i stan. Men tyvärr så bytte han helt inriktning och jobbar nu på ett stort Transport & Logistik företag här istan.

Trevligt att finna en sida som har samma intresse MTB, desta bättre att ett par stycken kommer ifrån Göteborg..

Ni som pratas vid här inne , tränar ni ihop i verkligheten också ?
Eller tränar var och än på sitt håll eller i sin klubb?

Jobb/skola??
cal:
Karlshamn var det, men är i Åhus och härjar nån gång i bland. Håller med, det är skönt när det planar upp...

Jobb/skola??
Nc-op på Volvo Aero här i Trollhättan. Svarvar LPT´s som sitter i alla större flyplansmotorer,de största med en dia. på 2,3 meter. Just nu mycket GP- 7000 som ska sitta i nya super-jumbon A-380.

/M

Tillbaka
Topp