Jobba som cykelbud i Göteborg? Hjälp mig få mitt drömjobb!

Smurkus

Medlem
Halloj, har sen flera år tillbaks drömt om att få chansen att jobba som cykelbud. Har tidigare jobbat som brevbärare och trivdes bra med det, så jag tror defintivt jag är av rätt virke för jobbet. Jag har inte sett några jobbannonser för detta jobb och det verkar överlag vara ett väldigt eftertraktat jobb med ganska få tjänster i denna stad. Men jag har ingen lust att ge mig för det. Vet någon här om det finns andra företag som kör bud i gbg utöver bring och postnord? Samt om någon har tips på någon man kan kontakta för att lämna in en s.k. spontanansökan till t.ex bring eller postnord, känner på mig att det inte kommer leda någon vart att ringa deras kundtjänst och fråga mig fram.

Om någon har några tips som kan ge mig lite information kring jobbsituationen eller peka mig i någon riktning vore jag hemskt tacksam!

Och ja, jag har sökt på ämnet i all oändlighet på Internet men inte hittat mer än 2 väldigt gamla trådar på detta forumet.

Tack på förhand!

Samplingserendipity sa:
Duger det o köra mat så kontakta wolt, dö. Håller på att expandera enligt min teamleader.
Foodora och de andra är ju dock inte klassiska cykelbud. Bring är det bolag TS bör söka sig till men jag är skeptisk till om de behöver några fler bud för tillfället. Värt att höra av sig iaf.

Sa jag det?
Kagvfrågade uttryckligen om det dög att köra mat...

Kring kär för övrigt post vad jag vet,det är inte såc"klassiskt cykelbud" det heller.

Fick lära mig när jag va liten,har du inget snällt att säga,håll käften..

CW sa:
Samplingserendipity sa:
Duger det o köra mat så kontakta wolt, dö. Håller på att expandera enligt min teamleader.
Foodora och de andra är ju dock inte klassiska cykelbud. Bring är det bolag TS bör söka sig till men jag är skeptisk till om de behöver några fler bud för tillfället. Värt att höra av sig iaf.

Samplingserendipity sa:
Sa jag det?

Kring kär för övrigt post vad jag vet,det är inte såc"klassiskt cykelbud" det heller.

CW sa:
Samplingserendipity sa:

När jag var liten lärde mig att inte skriva på forum om jag inte var nykter.

Köp ny mobil till mig som inte åkt i backen x antal gånger på jobbet så funkar nog autocorrect för mig oxå..
Käften..
Jag hade ett förslag, då jag trots allt hat på detta forum trivs som matbud..
*fukk åff änd dai,du är för ful för mig...lalalala*

Samplingserendipity sa:
Köp ny mobil till mig som inte åkt i backen x antal gånger på jobbet så funkar nog autocorrect för mig oxå..
Käften..
Jag hade ett förslag, då jag trots allt hat på detta forum trivs som matbud..
*fukk åff änd dai,du är för ful för mig...lalalala*

Hur var det du sa? Hade man inget snällt att säga så?

Samplingserendipity sa:
Sa jag det?

CW sa:
Samplingserendipity sa:

Gör dig själv en tjänst och detoxa från nätet ett tag. Du har ju ändå ansvar över det du själv skriver på nätet och du var faktiskt den som gav dig i diskussionen först med taskig attityd.

Jag möter dagligen bring/postnord cyklister på min väg till/från skolan. Vad händer om man hänger på dem och ställer lite frågor och ber om numret till någon ansvarig?

Tex ta inte ett nej, fråga om du kan få stå som reserv och börja därifrån kanske?

Kolla om ryska posten kör i Gbg. Kolla med pling?
Kan man starta eget på nå vis?

Foodora osv duger som kort-tids jobb enligt mig.
Lycka till!

I Stockholm finns t ex Move By Bike, och senast såg jag två grabbar från DHL cykla på Bullitts genom stan. Kan vara värt att kolla med dom företagen också.

Samplingserendipity sa:
Sa jag det?

CW sa:
Samplingserendipity sa:

”Kring” har sålt brevbäreriet, men har fortfarande kvar riktiga cykelbud.

Jag har inga tips på vart du kan söka men har du viljan att starta eget själv lr tillsammans med ngn kompis kan jag bistå med lite bra ideer och även allt du behöver för att driva runt vardagen i form av system osv. Det behöver inte vara så himla svårt man behöver bara ta första steget o börja sedan löser man resten på vägen.

Best hade cykelbud förut, och gick ihop med firman ASA som också körde cykelbud. Dock ett rätt hårt jobb enligt min kompis som jobbade med det ett halvår för typ fem år sen i sthlm. Man fick vara rätt ettrig för att få hygglig lön.

qma sa:
Best hade cykelbud förut, och gick ihop med firman ASA som också körde cykelbud. Dock ett rätt hårt jobb enligt min kompis som jobbade med det ett halvår för typ fem år sen i sthlm. Man fick vara rätt ettrig för att få hygglig lön.

Detta gäller alla cykelbudjobb, tyvärr

Vad är det egentligen som budas nu för tiden, när den mesta dokumenthantering etc sker elektroniskt?

ooms sa:
Vad är det egentligen som budas nu för tiden, när den mesta dokumenthantering etc sker elektroniskt?

Jag brukar buda över allt från pyttesmå minnesmoduler till hela servrar för lokala kunder som har bråttom. Best transport i Malmö använder jag för cykelbud.

Senast ändrad:
Mat är tyvärr det som är vanligast att buda nuförtiden och det är det som är minst roligt att cykla med då man måste anpassa cyklingen efter lasten. Men fortfarande en hel det tryckeri prylar och kontrakt, legaliseringar mm. Kläder och diverse grejor mellan butiker är inte helt ovanligt. Event grejor kan väl vara vad som helst mm.

Nästan konstigt att det inte budas mer tycker jag själv. Oss kan man ringa och tex fråga om vi kan göra diverse inköp och lägga ut för detta och sedan leverera till kunden. Typ vill inte hämta kemtvätten själv lr köpa office supplies på lunchen e ju tråkigt, då kan man ringa oss. Glömt nyckeln på kontoret? Behöver du extra burk målarfärg men hinner inte handla? etc etc. Ändå ganska billigt att buda grejor med cykel. Billigaste budet (Under dagen) tar vi 60:- för (+moms). Bråttom? Vårt dyraste direktbud levereras inom en halvtimme för 165:-

Tror många helt enkelt inte har fantasin för att förstå att man kan få hjälp med annat också. Dyker ju upp nya firmor hela tiden som hjälper med 'vardagsfix' men tror det är lite för lite marknadsföring för cykelbudstjänster. Förr om åren såg man ju bud hela tiden då var det mer top of mind och man budade mer dokument mm.

Jo så är det nog. Det är ju synd tycker jag :)
Vi marknadsför oss egentligen inte heller, har inte hunnit titta på sånt ännu men det är väl dags snart, ska bara få lite tid över..

Känner två som jobbar på bring i Gbg. Dom har båda börjat på foodora och sen gått över till bring. Skulle börja så. Då får du erfarenhet och fysik. Pling kan du testa med. Det är ett kooperativ. Dock har dom bara sådana stora elektriserade ligglastcyklar.

Samplingserendipity sa:
Sa jag det?

CW sa:
Samplingserendipity sa:

Jävlar då

Det verkar finnas exakt ett klassiskt cykelbud i GBG. Åtminstone är det en och samma snubbe jag alltid ser och ingen annan.

Jag frågade en polare som jobbar i Bring, han har sagt att du kan söka om Härlandakontoret, Bring citymail och att de vill alltid ha folk!
Hoppas det hjälper!

Nu har jag inte specifikt kör cykelbud men av det vi körde i bilar var mycket samma sak som våra kollegor körde på cykel.
Mycket utskick från PR bolag till influencers osv. d.v.s. allt från smink till kläder.

Sen såklart som ovan en del mat kring lunch likaså mycket saker som skulle skickas vidare i Sverige/Utlandet som var kvarglömt från hotell.

(Mestadels inne i centrala Sthlm)

Nu har jag inte specifikt kör cykelbud men av det vi körde i bilar var mycket samma sak som våra kollegor körde på cykel.
Mycket utskick från PR bolag till influencers osv. d.v.s. allt från smink till kläder.

Sen såklart som ovan en del mat kring lunch likaså mycket saker som skulle skickas vidare i Sverige/Utlandet som var kvarglömt från hotell.

(Mestadels inne i centrala Sthlm)
Har jobbat lite som cykelbud i Jönköping och det mesta vi kör är blommor, bröd, post och mat.

Mat är tyvärr det som är vanligast att buda nuförtiden och det är det som är minst roligt att cykla med då man måste anpassa cyklingen efter lasten. Men fortfarande en hel det tryckeri prylar och kontrakt, legaliseringar mm. Kläder och diverse grejor mellan butiker är inte helt ovanligt. Event grejor kan väl vara vad som helst mm.

Nästan konstigt att det inte budas mer tycker jag själv. Oss kan man ringa och tex fråga om vi kan göra diverse inköp och lägga ut för detta och sedan leverera till kunden. Typ vill inte hämta kemtvätten själv lr köpa office supplies på lunchen e ju tråkigt, då kan man ringa oss. Glömt nyckeln på kontoret? Behöver du extra burk målarfärg men hinner inte handla? etc etc. Ändå ganska billigt att buda grejor med cykel. Billigaste budet (Under dagen) tar vi 60:- för (+moms). Bråttom? Vårt dyraste direktbud levereras inom en halvtimme för 165:-

Helt ärligt tror jag att det finns potentiall med bättre information/marknadsföring/reklam. Produken cykelbud förtjänar mer än den får idag.

Tillbaka
Topp