jobbiga hjälm-spännen - tips på åtgärd?

pirx

Aktiv medlem
Tjo!

Lillan (4år) tycker det är sjukt jobbigt när jag ska dra åt spännet på hjälmen så det inte sitter helt löst. Och jag förstår henne, det ser helt sjukt obekvämt och bulkigt ut.
Och på min egna hjälm är det egentligen samma sak, hade gott kunnat vara bekvämare.

Så, har ngn tips på ngt trix här?
Ellr är det att köpa dyrare hjälmar med slickare spännen? (typ denna kanske https://www.bikester.se/poc-pocito-omne-mips-helmet-kids-M1058738.html )

Eller är vi bara gnälliga i min familj och ska leta fram de där fleece-kardborre-sprumpskydden som trillat av från spännet och vara nöjda så? :)
(och/eller klippa av remmarna kortare, för de är för långa)

1650980432232.png

1650980268153.png

Osäker på hur barnspännet på bilden fungerar, men på min hjälm så "spänner" jag inte annat än vid en första justering efter inköp. Efter den så är det bara knäpp spänne/öppna spänne vid på/avtagning. Så är det väl tänkt att göras?

Har aldrig sett något liknande på någon annan hjälm. Precis som Nisseson har jag bara haft hjälmar som man ställer in en gång och sedan är det gjort. Är det någon slags säkerhetsdetalj med det där spännet?

Ser lite ut som de clips-spännen som finns till motorcykelhjälmar, man kan ha det inställt så utan mössa så drar du det hela vägen in och om du har mössa så har du det lite mindre spännt. Om det är bra eller inte låter jag någon annan avgöra

Har det på en av mina hjälmar. Tanken är att man ska justera hur hårt det sitter med spännet men på barnhjälmen verkar man ju även justera remmarna. Jag skulle göra så att det spännet är max åtdraget och sedan justera remmarna efter det så att hjälmen sitter bekvämt. och om det då känns obehagligt är det som sagt läge att leta fram "fleece-kardborre-sprumpskydden".

Edit: verkar bara gå att justera på ena sidan som på min.

Både min och lillans hjälm har spännen med samma princip.
Man justerar remmarna ungefär, och drar sen åt olika tajt med spännet, beroende på om man har mössa på eller ej typ (precis som ni skrivit).
Bra princip egentligen.
Men det jäkla spännet vill naturligt helst befinna sig i 90 graders vinkel mot remmen (som man ser i första bilden). Och bara ena sidan går att justera.

Får nog testa köpa en ny till lillan. Detta är ju helt fruktansvärt, går inte att leva så här.
Kanske en sån här om hon nu ska få en ny woom https://woom.com/en_INT/kids-helmet

Vi har sånt spänne till ett av barna men det funkar bra där, prova att släppa ut lite på "yttre" remmen så spänner har lättare att ligga längs med remmarna.

/T

Tillbaka
Topp