Jones handlebar?

planetx

Aktiv medlem
Jones handlebar?
Funderat tusen ggr fram och tbx, ska man pröva, är de något vettigt. Måste man köra med jones egna ram för att de ska bli bra. Vill någon hjälpa lite på traven trots sjukt många reviews på nätet så vore de kul o få något slutgiltigt. Kör idag på min Norco bigfoot i 18,5" o 26" hjul. Nej inte den dirtinspirerade ramen utan mtb.
Stel gaffel o 85 mm stem.

Jones handlebar?
Kjører med Jones Bend bar nå og da. Brukte det mye i 2018. Blant annet i Vallåsen. Mycket behagelig (angenäm op svensk? ). Man holder i styret på en annen måte og bruker andre muskler. Bedre for axeln enn med vanlig styre.
Ganske mye flex i styret. Du kan gjerne bruke 2cm lenger stem enn du pleier for samme sittestilling.
jones.jpg

Jones handlebar?
Loopbar var de jag kikat på. Har tänkt o vilja ha min vaude styrväska på med sen så de där h-bar såg ju bättre ut av den anledningen. Vissa har klagat på just vinkeln att den är lite stor, 45° är kanske en vana? Har kört förut lite med fleggle onone o de fungerade. Måste de vara en superspeciell ramgeo för att de ska bli bra?

Jones handlebar?
Jag kör med On-One Geoff (billigare Jones-klon) på min Bootzipper som vintertid är pendlingscykel och sommartid är tänkt att vara bikepackhoj för stökigare omständigheter. Tycker den är najs för att kunna variera grepp och dessutom få till en lite mer aero-artad position (någorlunda nära hur jag sitter i hoodsen på gravelcykeln). Var tvungen att köpa stam @ 60mm 30° uppåt (om jag minns rätt) för att styret skulle hamna bra, och det är ändå lite lågt enligt Jones rekommendationer. Köper man hans modeller finns det någon variant för icke-Jonescyklar som har typ 6cm rise, har jag för mig. Sånt skulle jag nog köpt idag.

Senast ändrad:
Jones handlebar?
Jag har testat Jones Loop H-bars på en Singular Swift, där det satt som en keps, på en Jones, där det satt som en keps, på en Bullitt lastcykel, där det hör och häpna satt som en potta skit, och sist och slutligen på min egen uppskrämda 90-tals mtb, där det sitter som en keps.

På både Swiften och min egen 26” mtb var det en klar förbättring jämfört med originalstyrena.

Jones handlebar?
Jag har testat Jones Loop H-bars på en Singular Swift, där det satt som en keps, på en Jones, där det satt som en keps, på en Bullitt lastcykel, där det hör och häpna satt som en potta skit, och sist och slutligen på min egen uppskrämda 90-tals mtb, där det sitter som en keps.

På både Swiften och min egen 26” mtb var det en klar förbättring jämfört med originalstyrena.
Vad är de för mtb du kör med?

Jones handlebar?
Vad är de för mtb du kör med?
En mycket ordinär Miyata stålis 90-talare.

Det är väl med styren som med så mycket annat att one man’s keps is another man’s potta skit. Men om man ska försöka sig på att formulera en kontenta så är det väl att de mycket väl kan funka bra på vissa cyklar, inte bara Jones egna.

Än en gång är det den gamle cyklisten Bob Dylan som uttrycker det mest elegant: ”It’s either one or the other or neither of the two.”

Senast ändrad:
Jones handlebar?
Haha, gissar att miyatan inte är så slope i nosen, de brukar ha ett rätt högt styrhuvvud så den kanske passar av den anledningen.
Vore kul o testa men kanske inte lika kul o kasta 1200 kr i toan. Kör med ett halvhögt riser-crankbro styre idag med 620 mm bredd så de är mitt grundval för stadspendlingen. Rätt rappt och exakt men lite tröttande i längden.

Jones handlebar?
Haha, gissar att miyatan inte är så slope i nosen, de brukar ha ett rätt högt styrhuvvud så den kanske passar av den anledningen.
Vore kul o testa men kanske inte lika kul o kasta 1200 kr i toan. Kör med ett halvhögt riser-crankbro styre idag med 620 mm bredd så de är mitt grundval för stadspendlingen. Rätt rappt och exakt men lite tröttande i längden.
Frisk vågat hälften vunnet. Börja med styret och om det inte funkar så köp bara till en Jones Spaceframe i titan så är inte pengarna som du lade på styret bortkastade.

Jones handlebar?
Jones rekommenderar, om jag minns rätt, att ha handtagen på samma höjd som sadeln (och dessutom ha styret med viss neråtvinkling, vilket ytterligare kräver höjd på stam eller rise i styret), så det kan vara värt att ta med i beräkningarna.

Jones handlebar?
Har kört jones loop h bar på krampus och unit. Funkar fint. Kör med stamförlängare för att få rätt sittposition (chill). Ute på kalhyggena föredrar jag mindre sweep.

Tillbaka
Topp