Jotunheimen rundt

Bumma

Ny medlem
Jotunheimen rundt
Är det någon som har erfarenhet av Jotunheimen rundt.
Jag har precis trampat min första Vätternrunda. Så nu vill jag ha mer.
Jag förstår att det är ett par divisoner högre med Jotunheimen.
Skulle vara kul att höra lite erfarenheter från detta.

/Bumma

Jotunheimen rundt
Jag har några gammal vänner från den tiden man cyklade runt i lycra som körde detdär loppet. Var själv som tur va för ung för att få för mig något idiotiskt.

Men de tog väll sig runt med hjälp av smärtstillande för att rumpan skulle överleva. Helt klart när cykling är som bäst..:)

Sen har jag för mig att vinnaren hade helt otroligt sjuk snitthastighet på sista strcäkan. Närmare 90 blås i snitt för att det var så jävla brant. Detta har jag inget som bekräftar och det var ca 10 år sedan jag hörde det. Kanske någon som kan berätta om det kan stämma.

Jotunheimen rundt
Har bara fjällvandrat i Jotunheimen, inte cyklat. En sak vet jag dock, det lutar friskt åt alla dj-la
håll, och det ordentligt! Omfattande back-träning anbefalles således!

/steen

Jotunheimen rundt
Jag har också vandrat där och även åkt bil runt Jotunheimen på ungefär samma vägar som cykeltävlingen går på. Riktigt fina miljöer, någon gång ska jag nog cykla loppet.

Jotunheimen rundt
Som norrbagge er jeg vel ikke helt subjektiv, men jeg vuderer Jotunheimen Rundt som det flotteste landeveisritt nord for Alpene...

Regn med dobbelt så lang tid som på Vätternrundan, det er tross alt 3 x 1000m stigninger og 1 x 300m (den siste kommer etter 400km, så den merkes likevel). Du bruker nesten like lang tid som på det andre norske maratonrittet, Trondheim-Oslo (540km). Det er mye mere variert, har finere natur, langt mindre trafikk, god service på matstasjoner.

Jeg anbefaler 25t krans opp til Sognefjellet (1441m), og godt mot i de flotte utforkjøringene. Husk at selv med 20 grader ved start/mål kan det bli 0 grader og snø over Valdresflya (1389m) om natten....

se www.jotunheimenrundt.com

Jotunheimen rundt
Jag tycker att Jotunheimen Rundt har lyckats pricka in ganska många av grundkraven på en lyckad cykeltävling.
Det är för långt, det är jobbig bana, det är stora vädervariationer och många av deltagarna kommer att fundera på att köra ner för ett stup för att få slut på pinan. Fast jag tycker det borde vara ett krav att man skulle cykla "unsupported".

Jotunheimen rundt
Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
Fast jag tycker det borde vara
> ett krav att man skulle cykla "unsupported".
>

Du menar cykla som Ville.... utan att sitta ner? ;)

Jotunheimen rundt
...och med ett fixed baknav fyllt med häftstift och tuggad plywood...
Ja, då kan kanske man kunde få honom lite mer välvilligt inställd till den här typen av arrangemang ;-

Jotunheimen rundt
Körde min första Jotunheimen i år och jag måste hålla med Norrbagge. Jotunheimen är ett kanonlopp - åtminstone när vädret är så fint som i år. Dock misstänker jag att det kan vara ganska tufft om det är dåligt väder, 43 mil med regn och snö låter rätt slitigt. ;-)

Man ska dock inte bli alltför avskräckt av banprofilen. Visst, stigningarna är jobbiga (speciellt för en bergsovan stockholmare) men jag klarade mig bra med en 39-25-utväxling och blev egentligen bara ifrån/förbikörd i den första av stigningarna. En viktig sak är dock att man, om man som jag inte är så duktig, ser till att inte dra för tunga växlar uppför. I med lättaste växeln så fort det börjar gå en del uppför var min melodi (och många andras). Litet oväntat var nästan det jobbigaste utförskörningen från Sognefjell där det är 14-15 km oavbrutet utför med massor av kurvor. Är man litet feg som jag och tar det väldigt försiktigt har man kramp i händerna av att sitta och bromsa i slutet av backen! Lyckligtvis behöver man därefter inte bromsa så mycket mer under loppet.

Som Norrbagge säger får man räkna med att det tar litet tid - 19 timmar för min del, vilket t.o.m. var drygt dubbla Vätterntiden. Tog det dock rätt försiktigt då jag främst ville ha en trevlig tur. Jaga tider kan man göra på Vättern där det inte finns så mycket fin natur att njuta av och nygräddade våfflor med sylt och grädde att stoppa i magen vid (de två sista) matstationerna!

Hursomhelst, Jotunheimen är ett kanonlopp, men se till att ha en del mil i benen innan. Själv skulle jag nog inte köra med mindre än 250-300 mil i benen innan, men så tycker jag inte om att behöva lida alltför mycket.

Jotunheimen rundt
Någon som skall köra Jotunheimen runt i år?

Jag funderar på att åka till Norge och åka lite sommarskidåkning och cykla lite häftiga backar och sedan avsluta med att köra loppet. De backarna som jag har tänkt mig är(förutom dem under loppet):
Stryn till Strynefjellet
Geiranger till Dalsnibba
Geiranger Örnefjellsvägen
Trollstigen
Juvasshytta
Snöfjellvägen vid Laerdal

Någon som har tips på andra roliga backar man inte bör missa som ligger i närheten?

Jotunheimen rundt
Det är lite av en dröm för mig, hade en granne förut som cyklade väldigt mycket (!) och han menade att Jotunheimen var det bästa han gjort. Om de kan garantera finväder till nästa år anmäler jag mig genast.

Tillbaka
Topp