Jotunheimen Rundt

JLarsson

Aktiv medlem
Jotunheimen Rundt
Nån som är sugen på att åka till Norge och hoja Jotunheimen rundt på fredag? Jag drar torsdag morgon vid 0600 och kör till Sogndal, där jag smäller upp tältet. Efter rejset drar jag till Åre ett par dar och sen via Ludvika (onsdagscykling enligt Harri) till Stockholm. Har med mig räser och mtb.

Jotunheimen Rundt
Men vad i... Räcker det inte med Vätternrundan och Styrkepröven för dig? Satsar du på att etablera JLarsson´s klassiker?

Lycka till i alla fall!

Jotunheimen Rundt
Eftersom jag är alltför överviktig för att vara en bergsgasell så siktar jag på 24-28 timmar på Jotunheimen, inte så mycket upphetsande över det. Jag tänkte garva mig runt helt enkelt, om man nu kan säga så... 39/27 i 12 kmh uppför. Lugnt och fint. Tydligen helt otroligt fint jämfört med Styrkepröven.

Jotunheimen Rundt
Jonas, jag ska be Jomper ändra ditt nick till "Styrkemanden". Ha det mulligt på Jotunheimen. Hade jag varit mer vältränad och haft bättre ordning i min planering hade jag hängt med.

Jotunheimen Rundt
Har tittat på den vita textrutan i fem minuter nu men kommer inte på något. Ha det så kul eller nåt i den stilen du är en mycket sjuk man ;) Kör järnet!

/C

Jotunheimen Rundt
du är ju grym JLarsson. Önskar dig lycka till och ta gärna några bilder på utsikten för vår skull när du tar det "lugnt" upp för bergen.

Jotunheimen Rundt
Tour de France börjar snart, du har inte funderat på det ;)? Har hört att Ullrich bangar bl a, så det kanske finns startplatser över ;).

Senast redigerad av en moderator:
Jotunheimen Rundt
Grymt Jonas!,..Och lycka till!!

Ta gärna många bilder på vägen. Har alltid vart lite fundersam på backarna i jotunheimen.

Hört att det går ganska for tpå slutet som sagt=D

Jotunheimen Rundt
Härligt Jlarsson !

Önskar dig ett skönt nyttigt lidande och vackra vyer samt visioner man bara annars får av kemikalier och växtgifter.

Good luck..

Jotunheimen Rundt
Vad hände med turen runt Jotunheimen, gick det bra? Vore kul med en rapport, antar att den försvann med allt det andra. Blev lite sugen när jag tittade på bilder på deras hemsida, så jag har önskat mig en anmälan i födelsedagspresent ihop med ett trippelt vevparti :)

/Mats

Jotunheimen Rundt
Det blev en liten rapport som dock försvann i kraschen. Dock kan jag säga att det är helt klart värt att köra - mycket bättre än Styrkepröven. Det är lagom få deltagare och organisationen är lagom liten.

Om man ska dela upp turen så börjar man med stigningen till Filefjäll som är ganska mild - körde på stora fram. Nu börjar det bli mörkt - starten gick 21:00. Utförskörningen var heeeelt hysterisk - en lång orm av röda lysen som dundrade utför. Sen gick det svagt utför ända till Fagernes, där vi gick i depå första gången. Jag snackade med en klubbkompis, Bosse, om att vi kanske skulle köra tillsammans resten av loppet och så blev det.

Stigningen upp mot Beitostölen tog vi i en jämn lunk, i Beitostölen hade jag dessutom lite varma kläder väntande med tanke på utförskörningen från Valdresflya. Mentalt var sträckan upp på toppen rätt så jobbig - man körde över kam efter kam, men nådde aldrig toppen kändes det som. Till slut var vi dock vid skylten "Valdresflya" där sedvanlig posering och fotografering vidtog. Den utförskörning som nu följde var helt brutal - shit vad det gick. Maxade ut på 82.3 kmh och det känns s-n-a-b-b-t på en räser :)

När utförskörningen var över och det började gå lite svagt uppför fick jag min första stora svacka, hade stora problem att orka till Lom (293 km). I Lom fick vi varm mat för första gången, och det hjälpte till viss del - dock väntade den absolut jobbigaste delen i mitt tycke; stigningen upp till Sognefjell. Det gick bara rakt upp i himlen efter passagen av en smältvattensjö - kunde inte trampa utan fick knalla en bit. Väl uppe hittade jag Bosse inlindad i en filt ätandes nygräddade våfflor med hjortronsylt. Smaskens!

Efter lite upp och ner på kalfjället vidtog den farligaste nedfarten - dryga 1000 höjdmeter serpentinväg i omväxlande spöregn och hagel. Bredställ in i första hårnålen fick i alla fall mig att vakna till :) Ner kom vi i alla fall och hade en vacker men platt sträcka längs med olika fjordar framför oss. Snabbstopp i sista depån (mera våfflor) och slutspurten in mot mål. Dock fanns det ett hack i höjdkurvan som visade sig vara skapligt jobbig - nästan 200 höjdmeter innan en sista utförslöpa och slutforcering mot mål - ett mål vi nådde efter 19 timmar och 15 minuter.

Jag kommer att köra igen!

Jotunheimen Rundt
Lite bilder som försvann i kraschen:

Campingen där jag bodde efter målgång
P7070845Small.JPG ht=480

Valdresflya
P7080072Small.JPG ht=480

Sognefjell
P7080074Small.JPG ht=480

Efter loppet på väg mot Geiranger
P7100903Small.JPG ht=480

Geiranger
P7090873Small.JPG ht=480

Jotunheimen Rundt
Såg härligt ut det där Jonas! Nu blev man inte mindre sugen. Hur mycket tränar du för att orka med detta? Jag åker mest MTB men har köpt racer i höst och hann med att åka vasatrampet på 4.20 det är 140 km med en del stigning, det är det längsta jag åkt hitintills.

/Mats

Tillbaka
Topp