["Journalister"] Humor

• Trådstartare Trådstartare JT
  • Start datum Start datum

JT

Ny medlem
["Journalister"] Humor
http://tv4play.se/aktualitet/nyhets...923808&currPage=0&renderingdepartment=2.34562

Sköna citat:

"En vanlig mänsklig kropp kan ju inte cykla 10 timmar om dagen, så att säga, och så sova sedan. Och så upp igen nästa morgon och så iväg och så köra halva Italien en gång till, så att säga. Det är ju det som är det konstiga med dom där etapploppen."

"Även utan dopning så ligger dom ju med dropp och grejer."

Verkligen klockrena analyser av landsvägscykling. Jag ser förövörigt fram emot 10-timmarsetapperna och ska prova att ligga med dropp och grejer så jag får lite fart på mitt eget cyklande.

["Journalister"] Humor
Vilka hotell är det som menas? Jag tycker det är svårt att få skor putsade på hotell men de här erbjuder transplantationer. Önskar tips om hotell som kan sätta på starkare ben och tjärfria lungor.

["Journalister"] Humor
Sådär ungefär låter det ju varje dag runt fikabordet sen Lance kom tillbaks och gav sporten ett "uppsving" (bötjade synas lite i sportnytt) och nu Lövkvists framgångar girot. I dag fick jag frågan hur den där cyklisten kunde cykla över räcket. "Bunnyhop heter det"

["Journalister"] Humor
Ekwall, en tant som jag aldrig sett förut och Hegerfors, jag ska börja med dropp.. Aldrig ngn som spekulerar i huruvida det är på gränsen att ge smärtstillande sprutor och annat till Hockeyspelare/fotbollsspelare med tanke på hur snabbt de kan återhämta sig ibland?

["Journalister"] Humor
Fy fan! man blir rädd. Högskoleutbildade människor (nästan akademiker, väl?) borde väl för tusan rannsaka sin egen fördomsfullhet innan man öppnar käften. Uttalat av mig som inget vet med sjuårig folkskola.

["Journalister"] Humor
Ja, håller med dej Motvind, tycker det är ett minimikrav att åtminstone sätta sej in i sporterna man ska kommentera! Jag är inte särskilt intresserad av racer- och proffscirkusen, men nog f-n fattar jag att det finns människor som kan prestera lite mer än t.ex. en halvflötig journalist! Folk som inte tränar själva verkar ha svårt att begripa när någon sticker ut och klarar av sånt som de flesta aldrig skulle fixa, hur dopade de än skulle få vara! Det är skamligt att så många s.k. experter verka lida så hårt av Jantelagen!

["Journalister"] Humor
Det fattar ju alla att ingen vanlig människa kan hoppa 17 meter på tre steg! Nä, era tomtar, det krävs en hel del träning för att komma upp i världstoppen...

["Journalister"] Humor
amenvafan...vilka nötter! Ska det där kallas experter? Upphör aldrig att förvånas över (framförallt)tv4-"journalistiken" (jo, svt kan dom med...), med sunt förnuft -ryyys- och annan populism som rättesnöre.
Kunde dom inte fått dit ngn cykelexpert/aktiv e dyl?

Men friidrottare/fotbollsspelare hålls om ryggen, som vanligt...

["Journalister"] Humor
kaipartai skrev:
-------------------------------------------------------
> TV4=svenssonteve=fotboll!

Säger +1 vilket väl relaterar till korrelationskofficienten?

["Journalister"] Humor
ojojoj herr ekwall, varför envisas tv4 med att ha honom kvar, han gör ju aldrig något bra...........
nä nu jävlar så kommer inte min tv hamna på 4an ngt mer...
så nu har alla som cyklar långt blitt omänskliga oxå

["Journalister"] Humor
Hum, detta skulle kunna vara med i en reklamfilm för tv-licens, "Om du betalar du din tv-licens så slipper du titta på puckon som inget kan om den sport de uttalar sig om". Fast iofs, SVT har väl Jihde?

["Journalister"] Humor
saltgurkan skrev:
> Hum, detta skulle kunna vara med i en reklamfilm
> för tv-licens, "Om du betalar du din tv-licens
> så slipper du titta på puckon som inget kan om
> den sport de uttalar sig om". Fast iofs, SVT har
> väl Jihde?

Han jobbar på 4an numera

["Journalister"] Humor
Va!?!?!

Trodde aldrig jag skulle säga det, men det går tydligen att göra ett inslag med sportanknytning med Ekwall närvarande där han inte är den som inte häver ur sig mest skit. Hegerfors och kärringen, vem hon nu är, var ju sju resor värre. Hegerfors har jag inte sett så mycket av på senare år och efter detta är jag verkligt tacksam över det!

Man frågar sig ju varför Vacchi aldrig får uttala sig om curling eller konståkning i TV när de plockar in människor som huvudsakligen bryr sig om hockey och fotboll att debattera cykel.

["Journalister"] Humor
personligen skulle jag ta det som en komplimang om någon tyckte att jag var omänskligt stark och envis och bra på någonting, vilket jag ju också är ;D det känns ju ganska så fräsht då man utför någonting som får vanliga dödliga att häpna och börja smutskasta en, för att försvara sin egen självkänsla.

yesss! I am a bicycleracing android.

sen att svenska sportjournalister överlag är riktiga pajsare till dåliga förebilder, är en annan sak.

["Journalister"] Humor
saltgurkan skrev:
> Hum, detta skulle kunna vara med i en reklamfilm
> för tv-licens, "Om du betalar du din tv-licens
> så slipper du titta på puckon som inget kan om
> den sport de uttalar sig om". Fast iofs, SVT har
> väl Jihde?

Vilken genial idé! Det här är värre än hur många sniglar som helst på ögat.

["Journalister"] Humor
finns det något belägg för det där snacket om dropp? Det låter ju helt sjukt, och de snackar om det som om det var något alla kände till?

["Journalister"] Humor
Detta påminner mig om det glada 90-talet när det satt läkare i tv och påstod att man inte kunde dansa på rave hela natten utan att knarka :)

["Journalister"] Humor
Timothy skrev:
> Detta påminner mig om det glada 90-talet när det
> satt läkare i tv och påstod att man inte kunde
> dansa på rave hela natten utan att knarka :)

Visst kan man, precis som man kan gå på krogen nykter - men det är knappast särskilt kul.

["Journalister"] Humor
marran skrev:
> finns det något belägg för det där snacket om
> dropp? Det låter ju helt sjukt, och de snackar om
> det som om det var något alla kände till?

Det har förekommit (förekommer?) att cyklister får dropp med vätskeersättning efter målgång, om de inte lyckats dricka tillräckligt och blivit uttorkade under etappen. Ett snabbt sätt att ersätta förlorad vätska alltså, för att hinna återhämta sig till nästa dag.

Vet inte hur vanligt det är, eller som sagt om det överhuvudtaget förekommer fortfarande.

Det kanske inte är helt nyttigt, främst med tanke på vätskebristen som föranleder droppet, men det känns ju knappast som "doping".

Senast redigerad av en moderator:
["Journalister"] Humor
de som knarkar på rave brukar sluta pladdrandes på en stol hela natten. de som dansar bäst är de som är mest nyktra. har kört många 22.00 - 14.00 på endast mat och vatten.
en annan fördom var ju att man var tvungen att ta droger för att överhuvudtaget kunna uppskatta och stå ut med musiken som spelades ;). nog för att det förekommer droger men vart gör det inte det i klubbvärlden.

ytterligare en fördom är ju att en fixedgearcykel är en cykel som saknar broms. inte att det kan vara en cykel som saknar broms vilket isf är fallet med alla cyklar och fordon också för den delen.

slutsatsen man kan dra av detta är att inte ta någonting som man läser eller hör i dagspressen eller på tv, på för stort allvar. även då det kommer till sådant som jag har mindre insyn i, t ex frikyrklighet som säkert kan vara givande och fint för de som lever med det.
ja ni förstår säkert vad jag menar. alla utsätts vi för fördomar och det suger men man får ta det onda med det goda som L V Trier så fint uttrycker det i serien "Riget".

["Journalister"] Humor
Jag skrev faktiskt ett brev till deras tittarombudsman och tänkte redogöra för vår konversation hittills.

Mitt inledande brev

Jag blev tipsad att se på detta inslag på webben. Det handlade om cykel och om svenska framgångar i Giro d' Italia. Jag rekommenderar att du tittar på det, och funderar på vad era "experter" sitter och säger. Det är så fruktansvärt okunnigt och raljant att det gränsar till förtal. Jag ska inte sticka under stolen med att jag inte förväntar mig så mycket, tyvärr, av TV4 som blir alltmer lik en kvällstidning - men det här underträffade min allra mest pessimistiska förväntningar.

Inslaget:

http://tv4play.se/aktualitet/nyhets...923808&currPage=0&renderingdepartment=2.34562

Vänliga hälsningar

xxx, Solna

Svaret
Jag har sett det.
Mycket av det dom påstår var skrämmande och nytt för mej.
Jag förstår att du reagerat, men jag är inte riktigt säker på vad, menar du t ex att panelen ljuger.

Mitt senaste brev (ja, jag kunde inte hålla mig, även om jag faktiskt ansträngde mig för att inte bli raljant)

Ja, ljuger de? Frågan är väl när okunskap är så stor att den blir lögn. Jag tycker det är respektlöst gentemot tittarna av TV4 att låta personer agera experter i en panel, och där kommentera något de så uppenbart inte vet något om. Åtminstone inte i Nyhetsmorgon som jag tidigare trott vara ett seriöst program. Vad är det egentligen för poäng med att höra de tre i inslaget sitta och gissa sig till vad cykel är?

Jag listar några stolpskott i kronologisk ordning
-----
Arne är helt omedveten om att Kessiakoff tränat massvis med landsväg. Inte för att det är allmänbildning, men återigen; varför ens diskutera frågan med en panel som så uppenbart inte har den minsta koll på cykelsport och våra svenska utövare?

Annika Greder Dunkan inleder sin medverkan med ett anförande om stallorder som inte heller hade något med verkligheten att göra. Visst finns begreppet stallorder, och visst är det så att varje lag har en stjärna. Men hur relevant var egentligen hennes kommentar? Jag tolkar det mest bara som ytterligare ett försök att obskyrifiera sporten för de svenska tittarna

Patrick Ekwall lyckas sedan anklaga samtliga för att ha dopat sig i samma mening som han säger att ingen ska dömas innan bevis finnes

Arne visar sin kunskap genom att säga att de efter 10 timmar cykling ligger med dropp varje natt, de andra håller med. Per Elofssons inte så insatta uttalande om vad en etapp innebär omräknat till skidor får sedan göra panelens fördomar till sanningar. Etapperna är allt från 1 till 6 timmar, vissa är ganska lättåkta för de som inte ligger i utbrytning utan kan med hjälp av sitt lag, och resten av klungan, ligga med utan särskilt hög ansträngning.

Panelen verkar till sist enas om att det är omänskligt att cykla girot och att alla som deltar därför är dopade. Dock vågar de inte svara detta på en rak fråga i slutet av inslaget. Det verkar som att insinuationer är den föredragna vägen. Och såklart, som de till och med säger, för att skydda sig mot granskningsnämnden.
-----

Så. Tänk dig en panel som var lika långt från verkligheten när det diskuterades fotboll. Skulle det kännas som kommentarer TV4 vill stå för?

Vänliga hälsningar

xxx, Solna

["Journalister"] Humor
Bra jobbat att skriva och sakligt ifrågasätta!

Kan inte låta bli att citera svaret du fick:

skaparn skrev:
> Jag har sett det.
> Mycket av det dom påstår var skrämmande och
> nytt för mej.

Vad menas egentligen?

Är (de ogrundade) påståendena i inslaget nya och skrämmande, eller är det det faktum att betalda experter uttalar dom som skrämmer tittarombudsmannen?

Vacchis inlägg var också läsvärt, synd att så få sportjournalister kan hålla sig till att prata om sådant de faktiskt behärskar.

["Journalister"] Humor
Laagrrluv skrev:
>
+1 Skrattade gott.
Opinions are like assholes..
Egentligen ska man inte förundras utan bara komma ihåg att intelligensen är normalfördelad.

["Journalister"] Humor
Jag hade ändå hyfsat höga tankar om Arne tidigare, men vaffan.. och 15 Vasalopp...?? där tog han väl i så att något sprack..

Skaparn: Ska bli spännande att se vad de svarar från TV4..

["Journalister"] Humor
Men vafan, nu får de ge sig. Detta var det tarvligaste jag sett på TV på länge. Håller med Gus, jag tyckte också att Hegerfors gav ett seriöst intryck innan. Hädanefter betyder hans ord inte ett skit.

HaraldN, jag tror han syftade på det förstnämnda. Alltså att påståendena är nya och skrämmande.

Tillbaka
Topp