["Journalister"] Humor

• Trådstartare Trådstartare JT
  • Start datum Start datum
["Journalister"] Humor
Arne Hegefors cyklar minsan själv så han vet nog. Jag mötte honom på götgatan i går. det är ju toklångt till radiohuset från söder...

["Journalister"] Humor
Ja det hela väcker ju ett visst löje MEN det följer nog gängse normer inom fördomar mot cykelsporten så det höjdes nog inte många ögeonbryn ute i stugorna.... :)

["Journalister"] Humor
Fy fan.
Blir riktigt sur.
Vet man inte vad man svamlar om ska man hålla käften. I alla fall i TV.
Bättre i så fall att dom inte rapporterar alls.

Undrar när dom tar upp t.ex. i någon panel hur Foppa biffade till sig efter ett år i NHL, eller bröderna Sedin från-sparris-till-biff in 365 days likaså? Det måste var omänskligt hård träning over there? Fast det förstås, det är ju bara något jag har fått om bakfoten eller hittar på. Det kan jag ju inte sitta och säga i TV. Eller vänta nu...

["Journalister"] Humor
SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är förvånad, ja chockad tamefan, över att
> någon trodde Arne H var något annat än en
> svennig ordbajsare.

Jag har bara sett honom kommentera hockey för länge sedan. Nu sjönk han rejält i anseende hos mig, trist... lätt att falla i fällan att kritisera cyklingen på ett populistiskt sätt. Fast å andra sidan det är sportreportrar om inte vanliga journalister kan vara pålästa och objektiva så är väl förväntningarana om möjligt ännu lägre på sportdito....

edit: hala tangenter

Senast redigerad av en moderator:
["Journalister"] Humor
fredrikw skrev:
> det mest chockerande är ju att vissa verkade ta
> Arne Hegerfors på allvar innan det här...

Japp, det ser mörkt ut på kameruns bänk osv..

["Journalister"] Humor
fredrikw skrev:
> det mest chockerande är ju att vissa verkade ta
> Arne Hegerfors på allvar innan det här...

Inte på allvar kanske men som en rolig prick som kommenterade sport på 80-90talet med lite distans och humor. Men som många säger, nu har han spårat ur helt.

["Journalister"] Humor
Det ger ju iaf ett förklarande ljus till de korkade kommentater man får om cykling ibland. Inte sällan av snubbar som verkar ha mer kunskap om varenda idrottsgren än vad jag har om cykling ens.

Avviker en smula från ämnet men efter ett tips kollade jag i en sån där fascistisk tjejblaska, "hälsa" eller "i form" eller om det var "hälsotoppiform" som hade ett reportage om cykling. Någon näringsexpert svarade på frågor om SPD pedaler (farligt i stan) och sittställningen som de har i tour de france och om det är bra att cykla till jobbet (jodå, även för miljön) osv... i flera sidor! Läsvärt faktiskt, men det går också under avd. "humor".

["Journalister"] Humor
Stisse skrev:
> Fy fan.
> Blir riktigt sur.
> Vet man inte vad man svamlar om ska man hålla
> käften. I alla fall i TV.
> Bättre i så fall att dom inte rapporterar alls.
>
>
> Undrar när dom tar upp t.ex. i någon panel hur
> Foppa biffade till sig efter ett år i NHL, eller
> bröderna Sedin från-sparris-till-biff in 365
> days likaså? Det måste var omänskligt hård
> träning over there? Fast det förstås, det är
> ju bara något jag har fått om bakfoten eller
> hittar på. Det kan jag ju inte sitta och säga i
> TV. Eller vänta nu...
Eller det faktum att Real Madrid och FC Barcelona också var kunder till Fuentes.

["Journalister"] Humor
Jag har fått svar från TV4's tittarombudsman nu. Det är nästan så att jag funderar på att skippa träningen på lördag bara för att ringa in till Nyhetsmorgon, men om någon annan känner sig manad och vill utan att låta martyriserad diskutera frågan, uppmuntrar jag till detta.

----Brevet----

Hej!

Väldigt många har haft liknande synpunkter som du.

Kritiken tas givetvis på allvar och jag har framfört den till ledningen för Nyhetsmorgon.

Givetvis ska ingen fara med osanning. Dock är en Panel friare till sina ämnen än expertreportrar. Det är meningen att dom ska vara personliga och ta ut svängarna, det gäller alla sorters paneler i Nyhetsmorgon.

Nu pågår uppenbarligen en mobilisering av den del Cykel-Sverige som anser att Sportpanelen ljugit och vanärat sporten.

Jag har sett inslaget och i det fanns det många saker som var alldeles nya för mig t ex att det genomförs mer eller mindra dagliga blodtransfusioner.

Jag kan hålla med om att man kanske borde ha pratat mer om de svenska framgångarna, men annars fanns det ju ett bekymrat konstaterande att elitidrotten i allmänhet blivit för mycket elit och för lite idrott.’

Det kan jag hålla med om.

Vill du vara med och diskutera detta per telefon i Ring TV4 i Nyhetsmorgon nu på lördag mellan 11.30 och 12.00?

["Journalister"] Humor
Ja, ring upp dem och se till så du kommer med på en nyhetsmorgon och förklara vad cykling handlar om och passa på att idiotförklara de där klantskallarna.

["Journalister"] Humor
Han är för rolig den där skåningen
Lite från hans Twitter
# Cykelfolket är arga på mig, Arne och Duncan efter panelen i måndags. Alla får tycka som de vill, men cykelsportens rykte är inte vårt fel.
4:29 AM May 20th from web

# Det är så jävla mycket sjuka och illasinnade rykten numera som blir till sanningar att det borde bli straffbart att föra dem vidare.
3:01 AM May 19th from web

["Journalister"] Humor
Från pajasen Ekwalls blogg:

"I måndagens Sportpanel i Nyhtesorgon diskuterade jag, Hegerfors och Annica Duncan cykelsport.
Du ska aldrig ge dig för långt ut på djupt vatten, men jag kände att jag ändå låg ganska lågt när det började pratas doping i sammanhanget.
Relaterade till ett samtal med Per Elofsson, påpekade också att ingen kan betraktas som dopad förrän vi har bevisen i vår hand.
Det är möjligt att paneldebatten gick lite överstyr...jag vet inte om Hegerfors/Duncan, men jag kan inte cykelsporten på min fem fingrar...dock kändes det aldrig som någon stor grej.
Men cykelfolket är känsliga människor (efter allt de tvingats stå ut med, jag kan förstå) och de är också rätt vana vid den emininente Roberto Vacchis ständiga skönmålningar av sporten.
Dörför kom det ett gäng mejl om att jag (självklart, ingen annan) hade svartmålat cykelsporten.
Skulle det nu uppfattas så av den breda allmänheten ber jag om ursäkt.
Men cykelsportens ruttna rykte kan ingen av er beskylla vare sig mig, Hegerfors, Duncan eller ens TV4 för.
Där har sporten sig själv att skylla...för att tala understatement."

["Journalister"] Humor
NEJ och åter NEJ!! inga konstiga utfall, juvenila mejlbombningar eller annat trams det slår tillbaks på cyklister som grupp. ENDAST SAKLIGT IFRÅGASÄTTANDE TACK! ENBART MED HÅLLBARA ARGUMENT. Skall någon tala sportens lov så är det väl Adamsson eller Vacchi eller annan folkkär representant vi andra framstår alltför lätt som en dåligt påläst pöbel.

Ta det lugnt det gagnar ingen att angripa dessa "galjonsfigurer" för svensk sportjournalistik.

Sedan kan man ju fundera på de tvittrandet som Kaijan citerar. Det verkar som han erkänner att de raljerar över rykten utan grund???? Tolkar jag det rätt??? Underligt.....?

Det här är väl egentligen en storm i ett vattenglas men om då cyklister som kollektiv (eller i alla fall våra mest högljudda representanter) går in och utmäker sig som hätska fanatiker gagnar det ingen.

Håll istället fram de fina framgångar som skett på senare år och låt unkna fördomar somna in som sig bör :)

Edit ser nu Sungams citerande av Ekwall - fair enough men han har väl kanske inte riktigt tagit tjuren vid hornen ännu och accepterat att cyklingen försöker bli kvitt doping mer än de flesta andra uthållighetsidrotter :)

["Journalister"] Humor
wind skrev:
> Jepp att mejlbomba va liksom första reaktionen
> direkt efter man sett skiten - du har helt rätt
> Cerberos....

Temperament är bra ibland eftertanke ännu bättre :)

["Journalister"] Humor
Jag får sånt jävla temprament för att jag dopar mig hela tiden. Måste nog åka hem och byta lite kroppsdelar nu..

Hägerfors, vilken skojare. En gammal försupen gubbe som de skakat liv i och kastat in i morgonsoffan. Inte konstigt att det blir konstigt då.

["Journalister"] Humor
Sungam skrev:
> Kul att just Ekwall och Vacchi fightas, enligt mig
> en match mellan Sveriges sämste och bäste
> "sportjournalist"...

Gör de det då? Det känns som att Vacchi gått ut hårt på Kadens men jag ser inte riktigt något kraftfullt genmäle från Ekwall... snarare lite tafatta (?) försök till efterklokhet :)

Edit:

Såg detta urklipp på Kadens. OM det verkligen är ett mejl från Greger-Duncan som citeras så verkar hon ju ta avstånd? Fast man skall vara FÖRISIKTIG med lösryckta citat från okänd källa. Hur som haver detta PÅSTÅS hon ha mejlat.

----- Original Message -----
From: "Annika Greder-Duncan" <annika.greder_duncan@sr.se>
To: "Bengt Axensjö" <b.axensjo@telia.com>
Sent: Wednesday, May 20, 2009 3:47 PM
Subject: Sv: cykel

> Jag sög. Jag var oförberedd och hade inte gjort någon research för jag
> visste inte vi skulle prata cykel. Det sämsta jag gjort. Usch.
>
> Sen hatar jag dopning och tror inte att cykel på allvar befriat sig
> från detta liksom ju t ex inte heller fotboll gjort men det är en
> annan sak. Dropp förekommer ju inte längre har jag förstått.
>
> Du har tyvärr helt rätt i din kritik och jag lovar bot och bättring!!!
>
> Annika

["Journalister"] Humor
Nä, det är klart att Ekwall inte riktigt kan fightas med Vacchi...han är för okunnig och oseriös.
Men det är kul att Vacchi inte låter Ekwall komma undan med sina tjuvnyp ("ständiga skönmålningar..."), Ekwall har gjort bort sig och försöker slingra sig...

Jag tror definitivt att Annicas "förlåt-mig-mail" är autentiskt, mitt intryck av henne från Radiosporten är att hon i normala fall är en väldigt vettig sportjournalist.

cerberos skrev:
> Sungam skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kul att just Ekwall och Vacchi fightas, enligt
> mig
> > en match mellan Sveriges sämste och bäste
> > "sportjournalist"...
>
>
> Gör de det då? Det känns som att Vacchi gått
> ut hårt på Kadens men jag ser inte riktigt
> något kraftfullt genmäle från Ekwall... snarare
> lite tafatta (?) försök till efterklokhet :)

["Journalister"] Humor
Är detta ett begynnande bloggkrig al'a Rosing/Gynning? Verkar kunna urarta till en riktig popcorn-tråd detta!

["Journalister"] Humor
Den flinskallige gubben är en pajas med bakgrund i folkhemsförankrade underhållningsprogram av typen "Razzel" och "Kryzz". Också känd för sitt säregna uttal av "Sudden death" och "Schweiz".

["Journalister"] Humor
Jag tycker ändå att det går att ana en strimma av hopp i hela den här soppan. OM det var Annika Greger Duncan som skrev det där, tillsammans med att tittarombudsmannen på TV4, som jag konverserat brevledes, tar det hela på relativt stort allvar så visar ju det på att det går att påverka. Med seriös kritik från flera håll så kanske TV vid nästa tillfälle åtminstone tänker efter en gång innan de låter oinsatt härja fritt.

["Journalister"] Humor
Sungam skrev:
> Kul att just Ekwall och Vacchi fightas, enligt mig
> en match mellan Sveriges sämste och bäste
> "sportjournalist"...

Vacchi är inte journalist.

["Journalister"] Humor
MTBiker skrev:
> Sungam skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kul att just Ekwall och Vacchi fightas, enligt
> mig
> > en match mellan Sveriges sämste och bäste
> > "sportjournalist"...
>
> Vacchi är inte journalist.

Jag vet att han själv inte kallar sig journalist, det var just därför jag använde citationstecken.
Att bara kalla honom expertkommentator låter dock lite futtigt, för han skriver ju även i Kadens...

["Journalister"] Humor
Ok. MAn kanske ska kalla honom för "Världens bästa kommentator" istället. Att vara journalist verkar inte vara ett bevis på att man kan sin sak eller har koll på etik/moral.

["Journalister"] Humor
För det första

Tittarombudsmannen har frågat ett 30-tal arga mejlare om de vill medverka över telefon.
Så här dags hade två svarat.
Bägge tackade nej.
En skulle sova, den andra skulle ut och cykla

Den sistnämnde var visst jag. Orka slösa ett pass för att vara med i TV, speciellt när jag inte har någon TV och kan följa programmet. Jag blir nästan lite förbannad över att han tar upp det som ett slags TV4-kritikerna: 1-0

För det andra

Det är synd att även nån pajas ska ha skrivit "ett argt mejl" till Ekwall och gått på fel saker, som till exempel det sista han sa, och som han nämner i sin blogg som ett skämt (alla är dopade utom svenskarna). Det ger honom möjlighet att sortera all kritik i facket för humorbefriade stollar som perspektivlöst försvarar sin sport.

edit: jag kan inte stava till pajas

["Journalister"] Humor
Uppdatering.

Jag känner mig krasslig och det regnar, så jag skiter i träning. Skrev ett brev till tittarombudsmannen och sade att de är välkomna att ringa om de vill språka. Hoppas de ringer. Synd bara att jag inte har någon TV och får se det hela.

["Journalister"] Humor
Jag håller med Ekwall. Vilket gör det hela ännu mer komiskt, för jag brukar inte vara särskilt imponerad av vad den mannen ägnar sig åt.

För om man blir genuint förbannad av nåt sånt här så har man, precis som Ekwall skriver, klara självdistansproblem. Ekwall själv säger ju tom "alla cyklister är dopade, förutom svenskarna", vilket uppenbart var menat som ett skämt. Hägerfors och Duncan visar dock inga humortendenser alls vilket bara gör dom patetiska och okunniga. Därav komiken.

Personligen så tycker jag det är ganska döfött att reta upp sig på sånt här. Jag ser det mer som ett komiskt inslag och bekräftar bara än en gång hur likt "nyhetsmorgon" är parodiprogrammet "morgonsoffan". Därav rubriken på tråden: Humor. Det som jag möjligtvis skulle vilja anmärka på inslaget var att kalla panelen "sportpanelen". De borde kallats "humorpanelen".

För även om de tre "experterna" så skulle sättas i fängelse eller avrättas pga av vad de sa, så skulle det inte påverka cykelsportens rykte ett smack. Det skulle inte påverka (iaf) min glädje i att cykla eller att titta på cykelsport. Det skulle inte göra cykel mer populärt i Sverige eller världen.

Tillbaka
Topp