Jula cykelhållare

Coel

Medlem
Jula cykelhållare
Tjenare!

Söker cykelhållare till 2 MTBs på cirka 14kg vardera. Är Julas hållare något man kan lita på? Priset är ju väldigt lockande men har mina funderingar över kvalité...

Budgeten är lite knaper men hade gärna fått förslag på andra bra cykelhållare till ett vettigt pris.

De jag kollar just nu är
och

Jula cykelhållare
Julas är ok, men inte mer. Haft min I fyra år och kört många mil. Ok väl på kroken men pussel varje gång så inget för annat än längre resor.

Jula cykelhållare
Båda har Boost ja! Bra poäng.
Dåbör du nog kika på ställ för kanske tre cyklar. (eller fyra) thules 2cykels med mycket plats är bra dyra.

Jula verkar uppenbarligen göra jobbet. Kompisen gillade inte riktigt låsarmen däruppe så han satte på en från thule. Passade perfekt.

Jula cykelhållare
Dåbör du nog kika på ställ för kanske tre cyklar. (eller fyra) thules 2cykels med mycket plats är bra dyra.

Jula verkar uppenbarligen göra jobbet. Kompisen gillade inte riktigt låsarmen däruppe så han satte på en från thule. Passade perfekt.
Med Thules låsarm borde det bli ganska mycket bättre :-)
Julas är hyfsat smidig med bara två cyklar, och då funkar boost. Fler lär vara kört.

Jula cykelhållare
Ok. Har hört lite olika kommentarer från folk att det är mycket glapp i julas :unsure: Kanske bara är att gå igenom lite innan man monterar. Känns tryggare när happyriders ger ok av någon anledning haha!

Jula cykelhållare
Se till att infästningen är bred nog för de hojar du har. Alltså inte däckbredd utan axelavståndet på cykeln. Idag är endurocyklar så jävla långa att t.ex gamla thulehållare kräver separata spännband för de inbyggda inte når att hålla båda hjulen samtidigt.

Jula cykelhållare
Se till att infästningen är bred nog för de hojar du har. Alltså inte däckbredd utan axelavståndet på cykeln. Idag är endurocyklar så jävla långa att t.ex gamla thulehållare kräver separata spännband för de inbyggda inte når att hålla båda hjulen samtidigt.
Det är inga problem på julas, Ripmo i XL t ex är lugnt. Det är avståndet mellan cyklarna som är trånga sektorn. Men det går kanske att greja med att flyta skenorna och hållaren så att det blir en bra hållare för tre istället för en medioker för fyra.

I min är gängan för justering mot kroken trasig också så det krävs en bit avklippt slang emellan för att den ska sitta helt säkert..

Jula cykelhållare
Jag har ett Buzzrack för 4 cyklar. Köpte från Probike men då var det billigare (2100kr), hittade ngn rabattkupong också, kom på 4-5 dagar. Känns väldigt gediget och bra. Precis kört 400 mil från södra Spanien till Sverige med 4 cyklar (2 boost, en racer och en 24" mtb) utan minsta problem. Brukar finnas på Atredo.se också.

Jula cykelhållare
Jag har ett Buzzrack för 4 cyklar. Köpte från Probike men då var det billigare (2100kr), hittade ngn rabattkupong också, kom på 4-5 dagar. Känns väldigt gediget och bra. Precis kört 400 mil från södra Spanien till Sverige med 4 cyklar (2 boost, en racer och en 24" mtb) utan minsta problem. Brukar finnas på Atredo.se också.
Är det där lätt att anpassa fästet för ramen till olika cyklar?
Är fästet för kroken justerbart så det går att spänna åt?

Jula cykelhållare
Är det där lätt att anpassa fästet för ramen till olika cyklar?
Är fästet för kroken justerbart så det går att spänna åt?
Ja på båda skulle jag säga. Är inte krokar för att spänna fast ramen som på Thuleställen utan spännband, lite krångligare om man ska åka kort men bra när man ska åka lite längre, bättre anpassningsmöjligheter imho. Jag brukar komplettera med några extra spännband bara för att.
För olika hjuldiametrar och hjulbas så kan man flytta "hjulhållarna", finns tre lägen. Har kört 20" och 29" mtb utan problem.
Fästet på kroken går att spänna åt ordentligt med medföljande nyckel. Inte haft några problem med det, enkelt att få till.
Ljusrampen är lite plastig men inget jag stört mig på. Man fäster nummerplåten utan att behöva skruva.
Nackdelen är att det inte går att vika ihop, så tar mycket plats när man inte använder det. Finns lite bilder i den långa tråden om hållare: https://happyride.se/forum/threads/...rokshaengda-cykelhallare.2712573/post-3577707

Jula cykelhållare
Jag slog till på julahållaren! Måste säga att utförandet känns ganska B. Känns väldigt plastigt, skruvar satt inte åtdragna, ingenstans att fästa nummerplåt på ett vettigt sätt utan att borra och otympligt att justera kultryck.

Den verkar ju hålla ihop för stunden men jag sitter på helspänn när man ska någonstans med 2 endurohojar bak...

Jula cykelhållare
slog till på Julahållaren, har inte ens monterat på ngra cyklar än, men tycker nog den verkar rätt bra o relativt gedigen. - Har monterat hållaren på dragkrok. Lite finfippel med justeringen av kultrycket (som görs utan verktyg) men efter fått till det kunde jag rycka rätt ordentligt i hållaren utan att den rubbades (skulle uppskatta till iaf 40 kg tryck/ryck).

Att montera på och av från kroken tycker jag va riktigt smidigt, bara "lägga på / dra/trä av" och spänna / spänna upp armen.

Återkommer när jag tappat alla fyra cyklarna...

Jula cykelhållare
Julas sitter bra om man ställer in den rätt. Tänk bara på att cyklarna inte får väga mer än 60 kg. Så fyra fullstora cyklar går inte. Men då den väger 16.5 kg så hamnar man som i regel väldigt nära max kultryck på dragkroken i de flesta fall.
Köpte den själv och den gungar lite grann. I övrigt sitter den bra. Tänk bara på att beställa en extraskylt till bakstycket. Att flytta bilens fungerar utan att plocka lös skylten. Skit i instruktionerna. De varken är bra eller ger dig någon som helst information. Om man gillar en enkel konstruktion så skulle jag kika mer på Thule.

Jula cykelhållare
Köp inte julas skit! Plasten är allmänt skör och bör inte användas till cyklar som är av värde.

En av mina cyklar trilla av på en lugn och fin 70-väg, hade nyligen stannat för att dubbelkolla att allt satt som det skulle vilket det gjorde.

Skenorna som hjulen fästs i hade slitits bort och satt kvar på hjulen efter ett pytteliten gupp (och jag menar pyttelitet).

Mina farhågor om julas ställ förverkligades. Så förbannat sur på mig själv att jag snåla med kvalité när jag visste att detta kunde hända.

Nu ska man hem och bråka med försäkringsbolag, yaaaaay.

Fuck Jula

Jula cykelhållare
Köp inte julas skit! Plasten är allmänt skör och bör inte användas till cyklar som är av värde.

En av mina cyklar trilla av på en lugn och fin 70-väg, hade nyligen stannat för att dubbelkolla att allt satt som det skulle vilket det gjorde.

Skenorna som hjulen fästs i hade slitits bort och satt kvar på hjulen efter ett pytteliten gupp (och jag menar pyttelitet).

Mina farhågor om julas ställ förverkligades. Så förbannat sur på mig själv att jag snåla med kvalité när jag visste att detta kunde hända.

Nu ska man hem och bråka med försäkringsbolag, yaaaaay.

Fuck Jula
Mitt har nyss rullat till Italien på autobahn, de har uppenbarligen blivit sämre. Något tusental mil har det ändå blivit.

Men idag hade jag köpt ett RideOn.

Jula cykelhållare
Jag har Julas. Tycker cyklarna sitter klockrent, men själva stället sitter inte jättebra på kroken. Sen blir det såklart lite svajigt med 4 cyklar lastade.

Jag har haft det några år, är hyfsat nöjd ändå.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp