Julgrana min bakända

Jonatan F

Aktiv medlem
Julgrana min bakända
Tjo!

Nu bombar jag runt i staden på en gammal mtb. Har två lampor frammåt (billig skit) men känner för att synas efter att ha blivit skrämd från livet av en idiot i landrover defender som hade EXTREMT bråttom till nästa rödljus och gjorde en vansinnig omkörning. Hur som haver, jag vill se ut som en julgran i bak för att synas. Vad har ni för tankar på billigt och vattentåligt? Tänker mig någon form av led-ramp som man kan fästa på sadelstagen? Ett på varje? Kanske motsvarande vita fram?Tänker att jag säkrar dem från tjuvar med några buntband? Antingen det eller små smidiga lampor som syns sjukt bra men som inte tar massa plats/ligger och lyser i väskan.

Finns det redan en julgrnastråd har jag missat den och ber om ursäkt!

Senast ändrad:
Julgrana min bakända
Varför inte en riktig LED-baklampa? Fäst på sadelstolpen. Finns med epilepsifunktion också! Snabbare att släcka en lampa än tjoget av dem, ifall Landrovermannen siktat in sig på din akter..

Senast ändrad:
Julgrana min bakända
Vanliga cykelbaklysen av god kvalisort lär göra jobbet. 2-3st där en är fast och resten blinkande kommer synas. Om de som blinkar dessutom blinkar med lite olika frekvens/mönster så blir det nog ännu bättre.

Julgrana min bakända
Jag tejpade in en cykel i reflextejp, så huvudtriangeln lyste vit, ett par stora vita blaffor på framgaffeln, o rött bakåt på sadelstolpe o kedjestag. Bilisterna gjorde revolution o gav fri lejd oavsett jag hade rätt eller inte.

Julgrana min bakända
Jag plusettar reflextejp. Jag upplever att jag får mer utrymme sedan jag tejpade större delen av cykeln med sådan. Jag tror starkt på att ha en större upplyst yta än de små prickarna.

Blink och fast kombinerat bak lär synas men för omgivningens mentala hälsas skull, undvik saker som blinkar ojämnt eller i otakt ;-)

Bilagor

• WP_20151109_17_12_38_Pro.jpg
    WP_20151109_17_12_38_Pro.jpg
    41.6 KB · Besök: 21
Julgrana min bakända
Fy fan, inget jävla blink, värdelöst plus att man riskerar bli påkörd bara på grund av det, folk har en tendens att köra in det dom försöker fokusera blicken på!

Julgrana min bakända
Inget blink! Fast starkt sken däremot ska räcka. Får spatt när jag hamnar bakom nån som "julgranat". Reflextejp på hjälm och cykel funkar också.

Julgrana min bakända
mvp skrev:
-------------------------------------------------------
> Den här är säkert skitbra:
> http://www.aliexpress.com/item/5LED-2Laser-7-flash
> -mode-Cycling-Safety-Bicycle-Rear-Lamp-waterproof-
> Bike-Laser-Tail-Light/32329067038.html?spm=2114.03
> 1010208.3.159.1M8beo&ws_ab_test=searchweb201556_3_
> 71_72_73_74_75,searchweb201644_5,searchweb201560_9

Undrar hur man ska tolka den rescensionen: "for the price ($2) its OK" :D

Den här borde ju synas, 100 lumen.

http://www.madison.co.uk/products/c...ar-flood-light-supplied-with-micro-usb-cable/

Senast ändrad:
Julgrana min bakända
Och mer OnT, 2 st Cateye TL-LD610/LD630/LD650 placerade på sadelstagen mha "SP-11 Flexibracket" är ljusstarkt utan att störa bakomvarande cyklister onödigt mycket. Gärna kombinerat med den numer utgångna TL-LD500 under sadeln eller ersättaren TL-LD570.

Julgrana min bakända
Vad säger lagstiftningen om dessa hemska ventil-lampor som säljs på gubbdagisar? Jag vet att jag inte vill ha en sådan i framhjulet åtminstone! Blått är direkt uteslutet, många är bara störande, och rött blir dessutom åt fel håll.. De blinkar inte nödvändigtvis, men de roterar med hjulet..

Fördel: De syns! (Tills de slocknat p.g.a. kortis.)

Julgrana min bakända
Julgrana min bakända
Mikva skrev:
>
>
> Bra reflexer ska inte heller underskattas.

Bra reflexer skall verkligen inte underskattas!
Samtidigt förutsätter dom att även dina mottrafikanter har bra lyse på sitt fordon....

(vilket är en tanke som slår mig minst varje morgon när jag möter alla de många ninjorna i Malmötrafiken som inte ens har reflexer och som grädde på moset är klädda i svart. Och med kapuschongen väl uppdragen. Kanske någon sorts motsvarighet till Sense-o-fear glasögon?)

Julgrana min bakända
Hällreänbra skrev:
> tobo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om du lyckas få tag på Cateye TL-LD1100 så
> syns
> > du garanterat.
> >
> http://www.cateye.com/en/products/detail/TL-LD1100
>
> > /
>
> +1
> Min sambo gnällde på att den bländade så jag
> fick rikta om den lite :)
> Och mitt fäste har faktiskt hållit.
> /Eric

Julgrana min bakända
Jag tror mer på ett stort antal mindre lampor som täcker en större yta, typ på båda bakstagen OCH flera stycken på sadelstolpen. Då syns man.
Vilka billiga enkla lampor som helst funkar då.

Julgrana min bakända
Brakastruten skrev:
> Varför inte en riktig LED-baklampa? Fäst på
> sadelstolpen. Finns med epilepsifunktion också!
> Snabbare att släcka en lampa än tjoget av dem,
> ifall Landrovermannen siktat in sig på din
> akter..

Han är inte att lita på...

Bilagor

• filename=tailpipe2.jpg
    filename=tailpipe2.jpg
    49 KB · Besök: 18
Julgrana min bakända
mvp skrev:
> Den här är säkert skitbra:
> http://www.aliexpress.com/item/5LED-2Laser-7-flash
> -mode-Cycling-Safety-Bicycle-Rear-Lamp-waterproof-
> Bike-Laser-Tail-Light/32329067038.html?spm=2114.03
> 1010208.3.159.1M8beo&ws_ab_test=searchweb201556_3_
> 71_72_73_74_75,searchweb201644_5,searchweb201560_9

Jag är så jäkla nojig och inbillar mig jag kommer cykla förbi nåt/några barn och smälta deras huvuden likt arken i Indiana Jones :/

Tillbaka
Topp