Julie billigt

Julie billigt
Det är alltid att rekommendera att brotcha skivfästet. Det räcker egentligen inte att ta bort färgen om man vill ha det perfekt. Fast många struntar i det och får till det bra ändå. Det är inte förrän man brotchar man ser hur j-a snett det var :-)

Julie billigt
Din lokala LBS borde ha verktyg avsedda för ändamålet. Det vill ju till att det blir rakt och då krävs en bra jigg och ett verktyg som jobbar i rätt vinkel osv. Det borde vara ganska meningslöst att ge sig på själv om man inte har kunskap och verktyg för att få det rakt. Alla som säljer gafflar/ramar med skivbromsfästen borde ha brotchverktyg för planing av fästena.

Julie billigt
Magura och Hope har varsitt verktyg. Tror båda funkar lika bra men Hopes är av en lite simplare/enklare och därmed antagligen billigare konstruktion.

Julie billigt
Jaha, så det var inte bara att köpa nya tuffa bromsar, man måste även skaffa konstiga verktyg med ;)
Jag antar att man köpa detta brotchningsverktyg i vanliga cykelaffärer?

/Johan som ser galenpannorna i Hammarbybacken från balkongen just nu.

Julie billigt
Du ser ut att ha nära till Dr Spoke, de borde kunna fixa brotchningen åt dig mot betalning. Även om du skulle komma över brotchverktyg så lär du ju inte ha användning för det mer än en gång och då är det väl bättre att överlåta jobbet åt en butik/verkstad som har verktyg och kunskapen att göra det? :)

Julie billigt
Hopeverktyget kostar ca en tusenlapp så det är inget man köper bara för att montera sina bromsar. De flesta struntar i att brotcha helt och hållet, men inte jag.

Julie billigt
Bromsarna kom idag! Väldigt snabb leverans tycker jag. Lite längre tid än CRC men det är snarare en akademisk diskussion mellan snabbt och väldigt snabbt.
Nu är det bara monteringen kvar!
dp

Julie billigt
Ett tips är att beställa grejjerna till jobbet om ni handlar från barracuda eller liknande med budfirmor. Det är större sannolikhet att man får grejjerna då och slipper åka till budkontoren och hämta dem själv. Då de är mer vana att jobba mot firmor och även lämnar till en kollega om du är borta och springer.

Julie billigt
Fick mina julie 2005 och hjul igår, började måtta på cykeln och konstaterade ganska snabbt att slangen till bromsoket fram är lite väl lång. Är det någon av er andra som vågat sig på att korta denna?

/Rickard

Julie billigt
Jag skulle också gärna ta del av slangförkortningsskolan. Av Maguras manual fick jag intrycket att bromsarna måste luftas och att man behövde ett speciellt luftningskit för att korta slangarna.

Julie billigt
Det stämmer att det går utan att man behöver lufta. Men man blir svettig av det! :-)
Kort sammanfattat som jag kommer ihåg det ur huvudet så låser man handtaget i horisontellt läge med en spik eller liknande så att handtaget är ihopklämt. Gummisnodd går säkert också bra. Sen skruvar man ut slangen ur handtaget och kapar den mot en skärbräda. Viktigt är att man behandlar slangen mycket försiktigt så att inte olja rinner ut. Undertrycket i slangen håller kvar oljan i både behållare på handtaget och i slangen om man behandlar dem varsamt. Sedan för man på skruvmuttern och den runda nippeln som kommer att klämmas åt innuti handtaget när man skruvar åt muttern in i handtaget. Som ni läste i min förra post så var riktigt noga med att inte skruva åt för hårt för då drar man sönder insidan på handtaget. Det tar inte stop av sig själv och det blir inte super trögt att dra åt. Kolla på det andra handtaget hur långt muttern är inskruvad eller allra bäst använd en momentnyckel. Slangen kommer skruva sig när ni drar åt muttern, så var inte så korkad som jag och börja lossa muttern åt fel håll utan ta bort handtaget från styret och snurra det rätt och sätt fast det igen. Kan ha glömt något nu, men det är så jag minns att jag gjorde.

Julie billigt
Ser att Hayes HFX-9 XC, går för samma pris som Julie på barracuda.be. Men är osäker på om slangen hakar på?! Är det någon som vet?

/R

Julie billigt
DISC KIT 5 (magura)
* Deore disc hub built with Mavic XC717 Disc silver or XM321 black disc rim
* Full set 2004 Magura Julie Hydraulic disc brakes
*New style wavy rotors 180/160
* System bled and ready to fit
*Complete kit everything you need to go to disc brakes

Price: £185.00

----------------
Hur går detta till? Jag trodde att detta var ett komplett kit med hjulpar och skivbroms både fram och bak men nu ser jag att bara bromsarna kostar 80 pund styck.

Julie billigt
Limpan Skrev:
-------------------------------------------------------
> DISC KIT 5 (magura)
> * Deore disc hub built with Mavic XC717 Disc
> silver or XM321 black disc rim
> * Full set 2004 Magura Julie Hydraulic disc
> brakes
> *New style wavy rotors 180/160
> * System bled and ready to fit
> *Complete kit everything you need to go to disc
> brakes
>
>
> Price: £185.00
>
> ----------------
> Hur går detta till? Jag trodde att detta var ett
> komplett kit med hjulpar och skivbroms både fram
> och bak men nu ser jag att bara bromsarna kostar
> 80 pund styck.

Det blir billigare med som ett helt kit med hjul och bromsar helt enkelt!=)

/Fredde

Julie billigt
dp Skrev:
-------------------------------------------------------
> ..,och för femte gången. Frakten från Merlin är
> minst £45!
> dp
>

Och jag som trodde man bara betalade 1 gång....!=)

/Fredde

Tillbaka
Topp