Juniorcykel?

Juniorcykel?
Är det någon som vågat sig på en vägning och hamnat nära de specade 9,5 kilon?

Jag hängde min i en hyfsat pålitlig hängvåg och hamnade på nära 10,5 med ett par sunkiga, men ändå inte särskilt tunga, pedaler. Men då hade jag INTE monterat framväxel, hölje till denna, samt lockout till framgaffel.

Juniorcykel?
Håller som bäst på att montera en PitPro 24".
Är det någon som kan ta foto på erat cykelmontage där man ser hur ni har dragit alla vajrar, bromsslangar m.m.
Det känns som jag inte hittar dom naturliga lösningarna/ linjerna.

Juniorcykel?
Jag /min son är grymt nöjd med den inköpta Scott jr Racing 24" dock då enbart med V-bromsar
(Men nu kör ju inte jag heller med nått annat i skogen sj) inköpt för 500.- på blocket
I normalt slitet skick ( köpt nytt drivpaket, wirar lite smått annars ca 1000.-) monterade på (som jag hade liggande ) Xt m739 bromsar samt växelreglage.
Så kostnad totalt skulle nog ligga på ca 2000.- och då ingick 2 st dubbdäck nokia w106.
vikt ca 10kg .
Det som jag ser som bra med denna är att ramen inbjuder till ombyggnad för dirt åkning,
och då menar jag byte av styrcombo oväxlad 80mm luftgaffel kralligare hjul och då med skivbroms bak.
Så en multi hoj för en billig peng tycker jag, som nog säkert funkar minst lika bra för dom små i skog och mark..
DSC08120Small.JPG ht=480

Juniorcykel?
337626 skrev:
-------------------------------------------------------
> Håller som bäst på att montera en PitPro 24".
> Är det någon som kan ta foto på erat
> cykelmontage där man ser hur ni har dragit alla
> vajrar, bromsslangar m.m.
> Det känns som jag inte hittar dom naturliga
> lösningarna/ linjerna.

Har du kollat på Pitpros webbplats? Bilderna där kan vara till hjälp. Precisera annars dina funderingar lite närmare så löser det sig nog.

Juniorcykel?
Det löste sig bra med monteringen av PitPron.
Eftersom jag har 2 söner blev det orättvist att bara köpa en pitpro 24".
Dom ordinarie hojarna var ju slutsålda, men jag lyckades få tag på en bättre begagnad till min andra son.
Så nu har jag 2 cyklar, en monterad och klar och den andra ligger fortfarande i bitar.
Så nu är det bara att göra lika. Det borde bli bra.
För övrigt var bromsskivorna felvända på den ena hojen.
Vilken drömsommar det kommer bli för mina småkillar med varsin värsting PitPro.

Juniorcykel?
mr Lindwall skrev:
> Sorry, det finns inget vettigare alternativ. Det
> blir 2-3 kilo plus så fort man letar efter
> billigare 24". Scott, Merida och Specialized har
> 24" som funkar men de är inte i närheten av
> Pitpron.

Nu finns faktiskt ett riktigt bra alternativ, fulldämpad 24" rejält utrustad.
Runt 10-11000kr.
Så nu finns inga ursäkter alla farsor...... ;-)

Juniorcykel?
Blev faktiskt lite överraskad när jag såg att sadelstolpe, styrstam o styre är i carbon och från FSA, hade förväntat mig någon no-namevariant. Och ja, även min hade skivorna åt fel håll...

Juniorcykel?
Det som kändes som ett klockrent köp i höstas börjar nu kännas lite osäkert.

Ni som också köpte Pitpron i höstas, hur hanterar ni de mer vardagliga cykelturerna: till skolan, kompisar, etc?
Min fru är inte riktigt inne på min linje att han kan ha en skräpig enpetare till skolan, särskilt som intresset för att hänga på mig ut i skogen troligen kommer i sista hand efter innebandy, fotboll och kompisar.

Grabben fyller om två dagar och har ingen aning om att hojjen ligger och väntar i sin kartong... så, skall jag kränga hojen och köpa en enklare med mer stryktålig cykel eller fixar den att hanteras av en yster 9-åring och stå i ett cykelställ på en skola utan att jag får ett nervöst sammanbrott? (att låsa cykeln ordentligt har jag präntat in i honom ända från början, så den biten är jag inte så orolig för)

Alla skambud över 6000 beaktas seriöst ;-)

Juniorcykel?
pme skrev:
> Min fru är inte riktigt inne på min linje att
> han kan ha en skräpig enpetare till skolan,
> särskilt som intresset för att hänga på mig ut
> i skogen troligen kommer i sista hand efter
> innebandy, fotboll och kompisar.

Om den inte används som den ska, sälj den! Min grabb har nära till skolan o tar sin bmx dit...

Juniorcykel?
Nicathu skrev:
> pme skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Min fru är inte riktigt inne på min linje att
> > han kan ha en skräpig enpetare till skolan,
> > särskilt som intresset för att hänga på mig
> ut
> > i skogen troligen kommer i sista hand efter
> > innebandy, fotboll och kompisar.
>
> Om den inte används som den ska, sälj den! Min
> grabb har nära till skolan o tar sin bmx dit...

Tanken är att den skall användas som den skall... också. Risken är bara att det inte blir lika mycket som tanken var i höstas.

Största frågan för mig är om den tål vardagscyklingen också. På något sätt är inte frun i huset överdrivet förtjust i tanken på dubbla cyklar även till barnen ;-)

Juniorcykel?
Att ha PitPro´n som skolcykel... Mina kidz har aldrig haft sina fina cyklar till skola, risken för att någon avundsjuk "kamrat" ska vara framme är typ 100%.
Vill grabben cykla i skogen, träna och kanske tävla är detta säkert den bästa cykeln du kan ge honom.
Vill han hoppa och köra hårt, köp en dirt.

Juniorcykel?
Det är just det med avundsjuka äldre barn som oroar mig mest. Samtidigt vill jag inte att han skall behöva harva runt med 15 kg skrot i skogen bara för att undvika problem i skolans cykelställ.

Juniorcykel?
Nu är pitpron ihopskruvad efter att ha stått på tillväxt i källaren. Bästa cykelsällskapet är entusiastiska barn!, mycket trevlig premiärtur. Funderar på uppdateringar, Schwalbe rocket ron finns i 24x2,1, det verkar trevligt. Nån som har andra förslag?

Bilagor

• hoj.jpg
    hoj.jpg
    185.3 KB · Besök: 14
Juniorcykel?
Såg en annons här på K&S tidigare i år, med priset 6500kr för pitpro:n. Annonsen är borta nu och jag är nyfiken på vad köpeskillingen blev. Någon här som var inblandad i affären eller som vet om 6500 är gångbart? Eller om det kanske blev budgivning då jag har inbillat mej att de är ganska eftertraktade.

Tillbaka
Topp