Juniorcykel?

Mian

Ny medlem
Juniorcykel?
Min son (9 år) har kört MTB i några år nu och är riktigt duktig. Hittills har han kört på en "vanlig" barn-MTB. Men nu vill vi uppdatera med en ordentlig cykel till honom för han har börjat tävla lite smått.

Allra helst vill han ha en Pitpro, men den kostar 10 000. Så jag undrar om någon har ett bra tips på en lätt cykel utan krusiduller och tjafs i bra kvalitet för ett lite mindre pris? Mycket viktigt är att den väger väldigt lite, pris: Kanske runt 5-7000 kr.

Han är 130 cm så 14" är nog bra.

Kanske importera för att få ner priset? vad tror ni? Märke osv?

Juniorcykel?
Sorry, det finns inget vettigare alternativ. Det blir 2-3 kilo plus så fort man letar efter billigare 24". Scott, Merida och Specialized har 24" som funkar men de är inte i närheten av Pitpron.

Juniorcykel?
Söker du en lätt 24"are så leta på... Grabben åkte under 2009 på en av de lättare 24"arna, en Scott JR RC 24 som vägde ca 10,4 ur kartong och sen pedaler mm på det så förstår du vart vikten blev.
PitPro´s 24 verkar vara det billigaste om du vill ha en lätt hoj, jag bytte en hel del för att få ner vikten på grabbens hoj till ca 9,5 - 9,6 raceklar.

Alt att du köper en beggad PitPro 24.

Juniorcykel?
jag beställde en just nu on the fly. snacka om impulsköp. tänkte att de kanske tar slut när happydrevet går...
frun har backat över sonens gamla cykel (sonen satt inte på cykeln som tur var) och hjulet är helt bortom räddning.

känns riktigt bra att han (fyller snart 9) kan köra på en riktig cykel istället för scottskit för samma pengar eller dyrare.

men kommer den att passa, och hur länge? han är 142 cm idag. antar att den blir perfekt nu, bara han inte växer ur den för fort. men å andra sidan borde ju en fullvuxen ("dirt")-cykel (på grund av slopad ram) vara nästan för stor, även i storlek Small?

/Peter

Juniorcykel?
Såg också den idag, min dotter e bara 2 veckor gammal men jag blev nästan sugen ändå... :-D
Sen hade de ju lite andra bra erbjudanden dessutom.

/CJ

Juniorcykel?
Tack för era svar.
Jag har också beställt en till min son. Bor bara en bit från deras lager så jag kan åka och hämta den i veckan :)
Sonen kommer bli lycklig.. får den i julklapp.

Juniorcykel?
Själv hittade jag en norsk tävlings-mtb 24", fick den för ca 6500sek inkl. frakt, kolla www.bikebrothers.no "Stryker Competition". Samma vikt som Pitpro (dock med V-broms vilket kanske gör 2-300gram?).

Jag förstår inte helt prissättningen på Pitpro-cykeln. Cykeln kostar 15990kr i Kadenstestet, 14990kr "Butikpris" på hemsidan, 9990kr "Internetpris" för att nu reas ut till 4990kr! Är det konkursutförsäljning eller bara orealistiska utgångspriser? Samma sak verkar gälla för flera modeller.

Juniorcykel?
Nicathu skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hann köpa en innan de tog slut, grabben
> kommer bli överlycklig! Vet någon förresten hur
> lång man ska vara för Pitpros 24"?

samma här - den är hemma i garaget nu. men det kom inte med pedaler - men undrar också om längdspann för åkaren. håller med om prissättningen, men det känns helt OK med 5 papp för denna cykel, jämfört med scott och crecent etc.

Juniorcykel?
cjmax skrev:
> Såg också den idag, min dotter e bara 2 veckor
> gammal men jag blev nästan sugen ändå... :-D
> Sen hade de ju lite andra bra erbjudanden
> dessutom.
>
>
> /CJ

+1
Haha... tänkte precis likadant! Övervägde nästan om det var värt att låta den stå i ca sju år... :-)

Juniorcykel?
frisk skrev:
> cjmax skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Såg också den idag, min dotter e bara 2
> veckor
> > gammal men jag blev nästan sugen ändå...
> :-D
> > Sen hade de ju lite andra bra erbjudanden
> > dessutom.
> >
> >
> > /CJ
>
> +1
> Haha... tänkte precis likadant! Övervägde
> nästan om det var värt att låta den stå i ca
> sju år... :-)

+1 :)

Juniorcykel?
nilek skrev:

>
> Jag förstår inte helt prissättningen på
> Pitpro-cykeln. Cykeln kostar 15990kr i
> Kadenstestet, 14990kr "Butikpris" på hemsidan,
> 9990kr "Internetpris" för att nu reas ut till
> 4990kr! Är det konkursutförsäljning eller bara
> orealistiska utgångspriser? Samma sak verkar
> gälla för flera modeller.

Jag fattade det som att om det ska löna sig för dem att tillverka denna cykel behöver de ha ett pris på 15-16000. Men föräldrar är inte beredda att betala så mkt för en juniorcykel, därför sänkte de priset vilket egentligen blev en förlust.
Nu rear de ut dem för att få plats med 2011 års cyklar. Det kommer ingen ny 24" cykel, så passa på nu när de säljer ut. Det går inte runt att tillverka en så bra cykel för ett pris som föräldrar är villiga att betala.

Juniorcykel?
Åh. Varför håller min yngre kille på att växa ur sin 24"are?
Men men. Det finns väl rätt fräna 26"are också. Åtminstone vad jag hört.

Juniorcykel?
rback skrev:
> Åh. Varför håller min yngre kille på att växa
> ur sin 24"are?
> Men men. Det finns väl rätt fräna 26"are
> också. Åtminstone vad jag hört.

när växer man ur sin 24"? hur lång är man då?

Juniorcykel?
Ett annat tips till en 8-9 åring som är 130-140 cm är Specialized Hot Rock 24'' som Cykloteket säljer för ~4 lock, länk: http://cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ProductID=14498
Min kille har kört några träningar med denna och den funkar klockrent! Personligen tycker jag det verkar vara ett grymt overkill att köpa en kolfiberhoj för 10-15 lock till en så pass ung person. Om man sett hur dom behandlar sina prylar fattar man...

Juniorcykel?
Tri_peter skrev:
> rback skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Åh. Varför håller min yngre kille på att
> växa
> > ur sin 24"are?
> > Men men. Det finns väl rätt fräna 26"are
> > också. Åtminstone vad jag hört.
>
> när växer man ur sin 24"? hur lång är man då?

Mja. Kan inte mäta honom exakt nu för han tog sin 24" Kona Hula och stack iväg till en kompis.
Tror han är kring 150 cm någonstans.
Vet inte hur det är med andra 24"-cyklar men Konan börjar snart bli lite trång. Visserligen kan en lite längre styrstam (den nuvarande är riktigt kort) ännu bidra till att cykeln kan brukas lite extra men sittpositionen är inte längre särdeles bra.

För övrigt tycker jag att Konan har varit en riktigt OK cykel. Inga höjdarkomponenter visserligen men de räcker till. Cykeln är inte så fasligt tung heller. Har inte vägt den men han hade en 24" Trek innan och den var rysligt tung.
Pitpro cykeln hade jag nog inte köpt till normalpris åt mina pojkar. Dels för att de - som nämnts - inte alltid behandlar sina cyklar så omsorgsfullt och dels för att ungarna växer ur cyklarna rätt fort. Stor risk för att pengarna hamnar i sjön.
Men för det nedsatta priset hade Pitpro nog varit ett alternativ.
Förstår absolut varför de inte kan fortsätta tillverka dem.

Som sagt. Konan har både han och jag varit nöjda med.
Men så är det för honom en brukscykel och inget träningsverktyg.

Juniorcykel?
Ni kanske vet var man kan hitta bra cykelskor till sonen i stl 33-34?
De skor jag hittat startar storlekanarna på 36, och det är för stort.

Har ni någon bra webshop som ni rekommenderar?

Juniorcykel?
Hmm. Med tanke på Pitprons långa kedjestag kanske man rentav kan klämma in ett 26" hjul bak när ungarna börjar växa ur den? Det behövs ju faktiskt inte mer än 2,5 cm till.
Så byter man till en vanlig gaffel fram också, så kanske man kan klämma ur den ett år extra?

Juniorcykel?
Nu har den landat! Den kräver långt mer montering än vad jag hade räknat med, men det kanske man ska räkna med?!
P1060470800x600.jpg ht=544

Att göra: Styrstam, bakväxel, kedja, komplett vajerdragning till både fram- och bakväxel, lockout till framgaffel...

Om någon undrar något om hojen så fråga på.

Juniorcykel?
Skönt att du fått din!
Jag beställde i lördags och det stod 24 tim leveranstid, men den har inte dykt upp än.
Jag började få lite kameraexpertenbedrägerikänsla i maggropen.

Juniorcykel?
ja och ska nån ha provis så borde det vara jag va? Hade jag inte köpt en HotRock till dottern för en månad sen så hade jag lätt köpt en. Men pappa fick en trevlig ram i alla lfall.

Juniorcykel?
nu är de slut som det verkar, sicket kap, när tillverkas en 24-tummare av den kalibern härnäst? Lättare än islabike 24 tum som inte har dämp fram. Tack för tipset, happy!/J :)

Juniorcykel?
OBS! Till er som har beställt!

Kolla så att bromsskivorna är monterade på rätt sätt, det var de inte på den cykel som jag fick hem (bak-och-fram)...

P1060467800x600.jpg ht=544

P1060468800x600.jpg ht=544

P1060469800x600.jpg ht=544

Juniorcykel?
Nu har jag skruvat ihop min (eller egentligen dotterns, men jag hade nog mer unboxing-eufori).
Sjukt välspecad, förutom gaffeln, som kändes rätt kass. Gissningsvis görs det helt enkelt inga bra 24 tums gafflar.
Fast de borde kallat det cykelbyggsats i stället för cykel på hemsidan, det var inte många delar som satt ihop. F.ö. var skivorna felvända på min också.

Juniorcykel?
jesster73 skrev:
> Fast de borde kallat det cykelbyggsats i stället
> för cykel på hemsidan, det var inte många delar
> som satt ihop. F.ö. var skivorna felvända på
> min också.

Med tanke på de felvända skivorna kanske det inte var så dumt att den inte var mer monterad ändå, då...?

Juniorcykel?
Nu har jag även hämtat "min". Jag har hunnnit tjuvkika lite och även här satt skivorna på fel håll.
Tänkte montera den och låta den stå till våren när grabben fyller år... om jag kan hålla mig från att säga något tills dess.

Det trillade ur två brickor ur den lilla lådan som låg i stora kartongen. Någon som vet var de skall hamna till slut?

Juniorcykel?
ginnfilt skrev:
> pme: brickorna är förmodligen de som ska ligga
> mellan vevarm och pedal, se bilden.
>
>

Ah. Trodde det kunde vara något sådant, men var lite osäker eftersom det inte följer med några pedaler...

Tillbaka
Topp