Jura

Jura
Jag ser Jura-bergen från mitt fönster (i och för sig den delen av dem som ligger i Frankrike). I somras var jag en del och cyklade där. Den bergskedjan är väldigt mycket äldre än Alperna vilket innebär att den är mer kullig och rund än brant och spetsig. Med andra ord, inte lika brant som Alperna. Jag for runt på XC-cykel med V-bromsar (den cykeln som finns på bild i min profil) och jag lever fortfarande så det funkar. På vissa ställen där det är brant och stökigt är såklart en annan ram-geometri och lite rejälare dämpning helt klart att föredra.

Mer exakt vad vill du veta? Vissa skidliftar har öppet på helgerna och med hjälp av dem kan man få en del brant och teknisk åkning utan att anstränga sig, men det finns väldigt många snällare stigar att ge sig på.

Jura
Tack för svaret! Du måste bo vackert!? Det jag "vill ha" är teknisk stigkörning. Har ingen dh-cykel.. Brant o stökigt är kul men det måste vara framkomligt med en xc-hoj. I "gänget" finns både heldämpat o v-bromsar... Och på ditt svar låter det ju som att det finns en hel del... Hur är stigarna? Tekniska med stenar, rötter, kurviga med mycket o uppför o nerför? Det är ju det skojigaste :-)

Har du några namn på ställen?

Vilket är det billigaste o bästa sättet att ta sig dit från Stockholm, vet du? Har du tagit din hojj på flyget?

- Hanna

http://hanna.freyskott.com

Jura
Verkade som att vara ett fint ställe. Tråkigt bara att jag inte kan franska så första hemsidan var lite svår. Man kanske skulle åka dit om det går på något bra sätt.

Jura
Jag har också bara sett den franska delen av Jura massivet. Peter K
kanske kan tipsa om NÄR det är lämpligt att åka? Jag hade tänkt cykla där i April
förra året, men det var helt klart för tidigt på säsongen. I Lons le Saunier funkade det hyggligt,
men det kändes inte som det riktigt hör till det "riktiga" Jura. Cyklingen var visserligen helt ok
där, men jag hade gärna åkt högre upp i massivet. Kan leta upp lite bilder därifrån. Vart bor du Peter K? skule vara intressant o få lite mer info från nån på plats..

Här finns lite cykeluthyrare o mtb center
http://www.jura-tourism.com/fiches.php?id=4&idChap=93&idSM=4&langue=1#offre11

Senast redigerad av en moderator:
Jura
Är man intresserad av vädret kan man studera den Schweiziska motsvarigheten till SMHIs website:

http://www.meteosuisse.ch/web/fr/meteo/temps_actuel.par0004.allStations.html

Notera att de olika väderstationerna ligger på olika höjd. Höjden anges om man dubbelklickar på en väderstation.

Eftersom jag bott i Canton Jura i Schweiz (dock innan cykelintresset tog vid) så roar jag mig ibland med att kolla på olika siters webcams för att kolla vädret mer okulärt så att säga. Följande site finns för berget Chasseral (kamerans höjd ca 1000 möh, berget ligger Jura-massivet). Som synes är där gott om snö fortfarande.

http://www.chasseral-snow.ch/

Mvh
Peter

Jura
Peter_K skrev:
-------------------------------------------------------
> Jura-bergen ... väldigt mycket äldre än Alperna
> vilket innebär att den är mer kullig och rund än
> brant och spetsig.

Talar möjligen för att det borde finnas mycket bra MTB-möjligheter. Min erfarenhet är att runda berg är bättre för att hoja, än branta med en massa stup.

Flyg t o r Scweiz brukar kosta mellan 2 o 3000 SEK, Zurich el Geneve. Inget problem att ta med cykel, packa i en kartong, som man får på cykelaffär (de har massvis), och till skillnad från i Sverige kan man lätt ta med sig cykel på tåg.

Jag har fortfarande svårt att smälta, att våra riksdagsmän kan reglera ner ölet (i minsta detalj) så att det smakar kattpiss men inte förmår stifta en lag som säger att tåg ska ha anordningar så att passagerarna kan ta med sig sina cyklar.

Jura
Ja, jag blir bara mer o mer sugen. Hojja i vacker miljö o på sköna slingor hela dagarna o käka baguette, ost o dricka rödvin om kvällarna. Dessutom chans att öva på franskakunskaperna. Det tog ett tag innan jag fattade att MTB = VTT...

Enligt sidan verkar säsongen vara mellan maj-september ( http://www.tourenguide.ch ) Hur varmt blir det på sommaren?

Angående att man inte får ta med cykel på svenska tåg. Är det inte likadant som på flyg i Sverige, har man en cykelväska så funkar det? (på flyg brukar man iofs få betala extra) På SJ:s hemsida står det att man inte får ha cyklar men så mycket packning som man själv kan bära... Hyra bil känns ju som ett bra alternativ till tåg i detta fall dock...

Och som sagt, Peter, har du tips på namn på leder så hör av dig igen!!

- Hanna

Jura
Jag har fin utsikt :)
IMG_2511.jpg

Åttonde våningen med panoramafönster med utsikt över Genève, flygplatsen och Jura-bergen är trevligt.

Teknisk stigkörning finns det säkert en hel del att hitta i Jura. De flesta stigarna jag varit på (jag har inte hållt till där supermycket så jag har inte full koll) har varit snälla utan rötter och sten. Vandring är enormt populärt i Schweiz och Frankrike och stigarna verkar underhållas för att de ska vara släta och fina. Uppför och nerför kan du få precis hur mycket du vill, bara att peka styret i den riktning du vill köra :)

Namn på ställen som jag varit på är i princip Le Crozet och St:Cergue (med omgivning). Det första ligger i Frankrike, det andra i Schweiz. Crozet är en mini-skidort (med franska mått mätt) och St:Cergue är en väldigt mysig schweizisk by. Det finns massa andra ställen, leta upp en karta över området och kolla vad som finns. Räkna med att i stort sett från varje by finns det vandringsleder som också går att cykla på. När du kommit lite längre i planerandet kan det vara värt att kolla upp om det är vissa perioder som det är förbjudet att cykla där (dagar då det är många som vandrar är det ibland förbjudet att cykla på vissa stigar).

Angående när det är lämpligt att åka dit så ligger det fortfarande snö högst upp där idag (8:e april). Å andra sidan är det 17 grader varmt ute nu så våren kommer fort (å tredje sidan åkte jag puder hela dagen i Verbier idag så på vissa ställen är det fortfarande vinter :). Maj till slutet av september som nån skrev ovan låter som en rimlig bedömning av säsongen. I juni-juli (och till viss del augusti också) kan det bli *varmt* här, 35 grader är ingen ovanlighet i Genève då. Som tur är är det lite svalare när man kommer upp i bergen men det kan lätt vara 25-30 grader varmt där också om man hamnar mitt i värmeböljan. Början av juni eller slutet av augusti och september är nog egentligen trevligast men vädret är opålitligt här så det är svårt att rekommendera nåt.

Priserna på flygbiljetter som Per skriver stämmer i stort sett, om man bokar ett halvår i förväg och är lite flexibel med datum kan man dock komma ner i runt 1.200 kr t.o.r. med Sas.

Jura
Hanna skrev:

> Enligt sidan verkar säsongen vara mellan
> maj-september ( http://www.tourenguide.ch ) Hur
> varmt blir det på sommaren?

Varierar, kan bli rejäl sommarvärme om vi talar om Schweiz i gemen, närma sig trettio plusgrader, men ofta med en skön alpbris. Det som är jobbigt är att det också kan bli ganska kallt, vi har råkat ut för snöblandat regn, både på Furka och Umbrail-Stelvio passet.

CH20000035.JPG

Måttligt kul att hoja utför i kyla. Vi frös så vi skakade tänder.

Cykelväskor har vissa nackdelar. För det första, ska de skydda hojen lika bra som en cykelkartong blir de tunga, 11-12 kg för bara väskan. Det kostar på flyget. För det andra är de dyra, varför man inte gärna slänger dem. Det innebär att de antingen måste förvaras (sannolikt mot avgift) eller så får man släpa med väskan, och det är ingen liten historia ca 20-30 procent större än en vanlig stor resväska.

Det enklaste är, som sagt, cykelkartongerna cykelhandeln gärna bjuder på. De är för det mesta gratis, lätta att fixa och lätta att göra sig av med. Vi har fixat nya inför hemresor både i Geneve och Bangkok. Sist vi flög med hojar till Scweiz, packade vi upp hojarna innanför tullen, och lämnade lådorna vid bagagebandet. När vi for hem lokaliserade vi en cykelaffär som hade lådor, hojade dit, packade hojarna på gatan o tog en taxi till flygfältet.

France20030.jpg

Packning i Geneve

Vi har cyklat ganska mycket i Schweiz, och har i princip bara gott att säga om det (bortsett från att alpvädret kan vara kallt). Har aldrig prövat på Jura men tror att det kan vara jättefint, just för att det inte är så högt.

I princip finns hur mycket som helst, och Schweizarna är nog europas mest mountainbikande folk. Finns t o m en serie med singletrackkartor, eller singletrail som de säger, http://www.singletrailmap.ch/catalog/singletrailmap/index.php

Fina bilder från Engadine här http://happymtb.org/forum/read.php/1/405757/user_id=241

Superape, det är "benchmarking" för att hålla nere konsumtionen antar jag.

Jura
Jag har också bara erfarenheter av fransk cykling och men då det var jurabergen det skulle pratas om så gäller ju detta.....

Det finns, som i Scheweiz, ofta ett stort antal slingor att cykla på bara man kommer till områden med sammanhängande skogspartier. Om man vill så finns det bra böcker med rutter som ger bra tips. Där kan man också se svårighetsgraden på slingorna.

Skyltningen av slingorna är ibland väääääldigt gles och det har hänt ett antal gånger att jag och min fru kört fel. En karta med vägbeskrivning är då mycket bra att ha. I värsta fall får man sikta på nästa by som slingan skall genom och ta sig dit per asfalt för att därifrån haka på stigen igen.

De flesta av vandringslederna som används för cykling är bra underhållna men min erfarenhet är att sten oftast är vanligt, och rikligt, förekommande. Rötter brukar det vara sparsamt med.

Vädret mitt i sommaren pendlar mellan ruskigt varmt och snuskigt varmt !!! Visst är det bra ur temperaturhänseende att Jurabergen är lite lägre än alperna för att undvika det allra kallaste vädret men i och med detta blir det inte heller lika svalt som om man kommer riktigt högt upp.

Undviker ni de allra hårigaste rutterna skall det nog räcka alldeles utmärkt med hardtail och V-broms.

Jura
Ja, fin utsikt!!

Angående cykelväska (hård) så är jag nöjd med min från Crateworks (www.crateworks.com) inte lika tung o dyr som en i metall men mer hållbar än en i kartong.

Sammantar man allas åsikter och erfarenheter så låter det som att man ska ge sig ut på tur i slutet av augusti - i september, köpa en sån fin-fin karta (o kanske ta med en gps..), försöka undvika de mest populära vandringsstråken, sen är det bara att ge sig ut! Kanske står det tom svårighetsgrader på stigarna så man slipper grusvägsrally.

- Hanna

Jura
Hanna skrev:

> Angående cykelväska (hård) så är jag nöjd med min
> från Crateworks (www.crateworks.com) inte lika
> tung o dyr som en i metall men mer hållbar än en i
> kartong.

Oj, hade inte uppfattat att du redan hade en, i så fall är det naturligtvis läge att använda den.

> Sammantar man allas åsikter och erfarenheter så
> låter det som att man ska ge sig ut på tur i
> slutet av augusti - i september, köpa en sån
> fin-fin karta (o kanske ta med en gps..), försöka
> undvika de mest populära vandringsstråken, sen är
> det bara att ge sig ut! Kanske står det tom
> svårighetsgrader på stigarna så man slipper
> grusvägsrally.

Nja, även juni o juli är helt ok. Däremot ska man välja var man åker. Det finns vissa vandringsghetton, typ stigen upp till Schmutt ovanför Zermatt med Matterhornutsikt, där det vimlar av vandrare under sommaren. Men det rör sig om relativt få stigar och de är alltid i närheten av de stora turistorterna. Väljer man var man åker är det inget problem. För att tala Zermatt, så bör man undvika några av de höglänta stigarna på eftermiddagarna, särskilt på helgerna i juli o augusit, däremot kan man åka det finaste singletracket som finns i området, ner genom dalen och upp till Gspon och Gebidempass vilken dag som helst. Kan göras från Brigg också http://www.lowdin.nu/MTB/MTBinEurope05/Switzerland/Mountainbiking_in_Swizerland.html#Brigg

Tillbaka
Topp