Ser nästan ut som detta,
https://www.retrobikefranken.de/en/sachs-torpedo-pentasport-thumb-lever-5-fold.html.
Jag har haft ett sådant nav. Ditt reglage är den första versionen (som jag också haft). Det fanns tydligen ett fabrikationsfel i det, som gjorde att interna plastdelar kunde brytas av. Kolla upp det innan du försöker justera. Jag fick mitt reglage utbytt mot reglaget jag länkade till. Sachs/Torpedo är tillverkaren, inte Shimano. Sram köpet senare Sachs/Torpedo
Navet är känt för att vara väldigt känsligt att justera. Vissa nav fungerade bra, vissa var det ständiga problem med. Jag hade ett som var väldigt svårt att justera, det kunde ta mig flera timmar innan det fungerade. Navet med 2 vajrar ersattes senare av ett nav med en vajer. Jag misstänker att det finns kvar i någon form hos Sram.
Under förutsättning att ditt reglage är helt, även att vajrarna löper utan motstånd (det är viktigt) så justerar du så här:
* Sätt växelväljaren i läge/växel 4 (det är tydligen "direktväxel").
* Spänn vajrarna med hjälp av boxen/boxarna som syns i 2:a bilden. Båda vajrarna skall vara spända så att dom precis slutar slacka, men inte hårt spända.
* Provcykla och se om du får in alla 5 växlar. Prova att både växla upp från 1 till 5, respektive ner från 5 till 1.
* Om inte allt fungerar, försök komma ihåg vilka växlingar som inte fungerade. Fortsätt då så här.
* I stillastående, växla igenom växlarna som ovan. Se hur vajrarna rör sig vid navet. Om det ser ut som om någon vajer är för löst eller hårt spänd vid någon växling, lossa eller spänn den vajern. Men bara ett snäpp/gänga åt gången! Det kan vara väldigt känsligt.
* Provcykla, och återupprepa hela loopen tills du är nöjd.
Det kan vara väldigt känsligt, och möjliga felkällor är reglaget (du har ett problematiskt), alla vajrar måste löpa friktionsfritt (byte av vajerhölje/vajer kan hjälpa), och navet kan vara slitet. Om fjädersystem i navet är slitna kan det vara svårt att justera.
Hör gärna av dig om hur det går.
PS. Eftersom du måste justera växeln varje gång du tar av bakhjulet (läs lagning av punktering), så är det lönt att lägga på ett punkteringssäkert bakdäck. Du kommer att spara mycket tid på det.
PS igen. Den svarat "pluppen" skall skydda innanmätet av navet, så du får sätta på det rätt. Kedjan skall vara inskruvad i navet. Justering sker trycka ner blecket på ovansidan av den svarta plastboxen, och skjuta in/dra ut plastboxen. Ett snäpp åt gången när du finjusterar.