Justera avstånd bromsbelägg-skiva?

Novisen

Medlem
Kan man justera avståndet mellan belägg och skiva på ST-785 på något sätt? Mina nya fina belägg tar i hela tiden och jag vet inte hur jag skall göra för att fixa det. Tryckte in båda kolvarna helt vid byte, bromsade och skruvade fast oket och sedan tar ena sidan i hela tiden. Försökt flytta oket för hand men då bör jag inte kunna få det rakt så känns fel att göra så. Får det inte helt 100 heller på det sättet.

Frambromsarna har börjar ta dålig och skrika som värsta mistlur samt ser lite oroväckande svart ut halva insidan av skivan. Lägger de in något sådan i beläggen för att påvisa att det är dags att byta eller är det bara olja från läckande ok? Famlar efter halmstrå känner jag....

Hur mycket belägg är det kvar?

Annars tycker jag att "ta dålig och skrika som värsta mistlur" låter som olja på skiva /belägg.

fhlston: På de gamla beläggen? Inte jättemycket, de har varit med ett par vintrar och ca 500mil pendling. Har nya sinter-belägg men vill inte byta om det mest sannolikt är olja. Tyckte det var liknande bak men de verkade lösa sig själva. Cykeln har stått ett par veckor, verkar som att hydrauliska inte gillar att vara oanvända....

emmer: Ok, så bara plocka bort hjulet och motionera mot gamla skivan? Skall prova imorgon.

(Står inte mycket på sidan 48, förutom det du redan gjort, och det finns inte mycket att justera för att ställa frigången på hydrauliska ok. Det man kan göra är att se till att fjädern trycker sär beläggen längre, men det är ingen garanti för att den ökade frigången blir på båda sidorna. Det är nog så sorgligt att hydrauldromsar har lite lättare att ligga an då allt är så känsligt och inte tvångsstyrt och blir lite mer slit och släng.)

Tillbaka
Topp