justera bakväxel

felixtb

Medlem
justera bakväxel
Ja. Hur gör man egentligen för att få bakväxeln (deore xt 10del 2011 med slx reglage) att växla smidigt och till rätt växel ett hopp åt gången? Försökte lite med justerskruven som sitter där vajern börjar på reglaget men fick aldrig till det trots att jag höll på ett tag. Blev en växel bättre så blev den andra sämre.

Någon som har tips hur man ska göra utan att bli galen +annat? :)

//Felix

justera bakväxel
Det finns grymma videos pa youtube. En sak som de inte alltid tar upp är att dubbelkolla vajrar och höljen, samt att kolla att allt är tillräckligt rent.

justera bakväxel
Gå in här på Happy under läsvärt, sen scrollar du ner till mekhjälp för växlar och växling.
Där hittar du massa bra trådar med bilder och förklaringar. Det var där jag hittade bra trådar för att få hjälp med justeringen.

justera bakväxel
Jag tycker att det är lättast att göra så här: Växla till stora drevet fram och lilla drevet bak. Släpp på vajerjusteringen bak vid växeln helt. Växla sedan på handtaget till nästa drev bak. Nu ska det inte hända någonting. Trampa runt bakhjulet med handen (uppallad cykel) och skruva på justeringen tills det börjar låta och växeln går i. Om växelöra och allt annat är ok så ska alla växlarna fungera nu. Du kan bli tvungen att skruva lite men då är det bara något halvt varv eller så åt något håll.

justera bakväxel
underscore skrev:
-------------------------------------------------------
> Det kan vara värt att påpeka att det blir lite
> annorlunda om man har top normal växel.

Top normal, är det när tryck på den lilla triggern ger en lägre växel (kedjan upp på större kugghjul) ?

justera bakväxel
dans skrev:
> Top normal, är det när tryck på den lilla
> triggern ger en lägre växel (kedjan upp på
> större kugghjul) ?

Top normal:
När wiren är helt slack går bakväxeln till tyngsta växeln/minsta drevet på kassetten.

Low normal/rapid rise:
När wiren är helt slack går bakväxeln till lättaste växeln/största drevet på kassetten.

justera bakväxel
felixtb skrev:
> Tog en rejsrunda nyss, den växlar fan bättre än
> när min lbs hade ställt in den :D
>
> //Felix

Kul att det hjälpte dig! Ge gärna lite kärlek till upphovsmakaren genom en kommentar till personens youtube-klipp. Jag tror han skulle uppskatta glädjespridningen. :)

EDIT: Kan inte skriva svenska efter 12, tydligen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp