Justera bromsar BMX

Jay Jay

Aktiv medlem
Justera bromsar BMX
Har precis köpt en beg BMX till sonen. Den är för stor men lyckan är ändå total. MEN bromsarna biter inte alls och jag förstår inte riktigt varför. Har med framgång justerat in fälgbromsar på racer tidigare men detta är uppenbarligen ngt annat. när jag köpte den var vajrarna så lösa att bromsarna i princip var bortkopplade. Jag har nu lyckats spänna dessa så att det känns som att de ska ta bra. Har också justerat så att beläggens hela yta tar jämt mot fälgen... ändå uteblir effekt.
Vad beror detta på? Är belägget av ngn typ som inte ska bita (skulle vara märkligt)? Eller är de gamla torra (känns stenhårda när man känner på dem)? Kan felet ligga ngn annan stans, i s f var? Tacksam för svar från ngn som har erfarenhet av den här bromstypen.
2AD1C0D5-7B49-4EFD-947B-AD9DA3C9AA83.jpeg
53DD7CA3-39B7-4C10-A8BC-D85C716DD3D6.jpeg
C39623EA-5E80-4D23-A6F4-5B652341D19D.jpeg
CA8871B3-2621-4A36-BBBC-A04E10C8A70B.jpeg
67BEE86C-2FE4-4B87-A8AC-8F04E25C5989.jpeg

Justera bromsar BMX
1: Framhjulet verkar sitta snett i dropouten. Titta på bild 2 hur förskjutet hela hjulet är till vänster.

Gyro brukar kunna försämra bromsverkan. ligger allt helt rakt?

Gamla bromsklossar som du hämner.

Sen är Ubromsar rätt dåliga. En riktigt bra justerad ubroms är typ som en rätt dåligt justerad V-broms

Justera bromsar BMX
Bilder ljuger nästan jämt och att hjulet sitter snett går inte att avgöra från den bilden. Säger inte att det är rakt, men det kan likaväl vara att styret är en aning svängt åt höger i cykelns färdriktning som ger den effekten.

Problemet är förmodligen att bromsarnas konstruktion är fullständigt värdelös. Främst är det bromsarnas hävstång som är kass. På en av bilderna sitter vajern monterad så att den dras i 90 grader mot sin låsskruv, vilket förmodligen är en felmontering. Därtill skapar gyrot förmodligen en viss effektförlust och kan säkert också vara feljusterat. Som tidigare skribent skrivit så kommer du förmodligen trots optimalt justerade bromsar ändå bara få en ganska kass bromsverkan tyvärr. Bmx "på riktigt" körs brakeless eller på sin höjd med bakbroms, så de är ganska dåliga som cykla-till-skolan-cyklar tyvärr.

Justera bromsar BMX
Bilder ljuger nästan jämt och att hjulet sitter snett går inte att avgöra från den bilden. Säger inte att det är rakt, men det kan likaväl vara att styret är en aning svängt åt höger i cykelns färdriktning som ger den effekten.

Problemet är förmodligen att bromsarnas konstruktion är fullständigt värdelös. Främst är det bromsarnas hävstång som är kass. På en av bilderna sitter vajern monterad så att den dras i 90 grader mot sin låsskruv, vilket förmodligen är en felmontering. Därtill skapar gyrot förmodligen en viss effektförlust och kan säkert också vara feljusterat. Som tidigare skribent skrivit så kommer du förmodligen trots optimalt justerade bromsar ändå bara få en ganska kass bromsverkan tyvärr. Bmx "på riktigt" körs brakeless eller på sin höjd med bakbroms, så de är ganska dåliga som cykla-till-skolan-cyklar tyvärr.

Okej...

Skärmavbild 2020-05-29 kl. 22.08.38.png

Justera bromsar BMX

Titta på hela bilden igen. På hjulets vänstra sida i färdriktningen ser du en bit av axeln, men inte på högra = bilden är inte tagen rakt framifrån och det ser därför ut som att hjulet är snett. Därmed inte sagt att det inte sitter snett, men det har förmodligen ändå marginell betydelse om så är fallet eftersom bromsarna är kasst konstruerade likväl.

Justera bromsar BMX
Titta på hela bilden igen. På hjulets vänstra sida i färdriktningen ser du en bit av axeln, men inte på högra = bilden är inte tagen rakt framifrån och det ser därför ut som att hjulet är snett. Därmed inte sagt att det inte sitter snett, men det har förmodligen ändå marginell betydelse om så är fallet eftersom bromsarna är kasst konstruerade likväl.

Titta på vinkeln på både bromsarmarna och dom sfäriska brickorna.
Den högra armen är riktad inåt och bromsklossen är riktad nedåt så mkt det går med brickorna, den vänstra är i princip jämn. Ifall man är i ändläget av vinkeljusteringen på klossarna så kan det innebära att den inte ligger helt mot fälgbanan.
Det kommer att klonka till om man lossar på framhjulet och det faller på plats :)

Sen finns det jättemycket bmx "på riktigt" som cyklas med frambroms. Chad degroot, Tom Haugen, Wicke, Bobbie altiser osv osv. Så det går att få Ubromsar att ta mer än tillräckligt bra, men det kräver lite pyssel.

Vill man börja nörda ner sig på riktigt så kan man korta av "straddle cable" för att få en fördelaktigare dragvinkel.
Ifall man vill nörda ner sig jättemycket så kan man borra hål genom sadelröret och korta av "straddle cable" jättemycket. Bromsen blir visserligen svampigare, men betydligt mer kraft.

Justera bromsar BMX
Titta på vinkeln på både bromsarmarna och dom sfäriska brickorna.
Den högra armen är riktad inåt och bromsklossen är riktad nedåt så mkt det går med brickorna, den vänstra är i princip jämn. Ifall man är i ändläget av vinkeljusteringen på klossarna så kan det innebära att den inte ligger helt mot fälgbanan.
Det kommer att klonka till om man lossar på framhjulet och det faller på plats :)

Sen finns det jättemycket bmx "på riktigt" som cyklas med frambroms. Chad degroot, Tom Haugen, Wicke, Bobbie altiser osv osv. Så det går att få Ubromsar att ta mer än tillräckligt bra, men det kräver lite pyssel.

Vill man börja nörda ner sig på riktigt så kan man korta av "straddle cable" för att få en fördelaktigare dragvinkel.
Ifall man vill nörda ner sig jättemycket så kan man borra hål genom sadelröret och korta av "straddle cable" jättemycket. Bromsen blir visserligen svampigare, men betydligt mer kraft.

Håller med om det sneda utseendet. Men tror ändå på dåliga bromsar trots nära perfekt justering!

Det jag kan om bmx har jag lärt mig på kanske 5 klipp från den där Cranmer, och där har jag förstått att foot jam en grej istället för frambroms..? Galet hög svårighetsgrad på bmx verkar det som, någon körde en superman till footjam och det var nog det sjukaste jag sett! Hur som helst så verkar de som kör bmx ha en ganska avslappnad inställning till bromsarnas funktion.

Justera bromsar BMX
Lugn i stormen. Hjulet sitter såväl rakt som centrerat. Det gjorde det redan vid köp men det var det första jag kontrollerade när spänning av vajer inte gav önskad effekt.
skälet till att jag misstänker beläggen är för att jag varken får till det fram eller bak. Förvisso är det rätt mkt bättre bak än fram. Nu verkar ju detta vara en erkänt knepig konstruktion. Ska läsa igenom alla svar lite mer noggrannt och se vilken väg jag ska vandra.
utesluter inte att jag kommer misslyckas. Vilken butik (helst norr om) Sthlm kan BMX (bedömer att denna typ av broms ev kräver visst know hos?).

Justera bromsar BMX
Glosade nätet snabbt. Men svårt att hitta nån bild där man kunde se någon juster skruv. Tycker det borde finnas. Men om det i te finns. Hade jag tagit bort framhjulet. Lossat vajern. Sen liksom balansera upp dom genom att vrida en utav bromsarna"den är i två separata delar" så dom rör sig hyffsat lika mycket. När ni drar i vajern. Vad jag menar med att vrida. Är att försöka tvinga in en ny spänning i fjädern eller att gör den lite slappare beroende på vilket håll du vrider/tvingar den åt. O prova ned jämna mellan rum med kabeln monterad o se att dom speglar varandras rörelse. Lite test and trial, hoppas det ordnar sig

Justera bromsar BMX
Glosade nätet snabbt. Men svårt att hitta nån bild där man kunde se någon juster skruv. Tycker det borde finnas. Men om det i te finns. Hade jag tagit bort framhjulet. Lossat vajern. Sen liksom balansera upp dom genom att vrida en utav bromsarna"den är i två separata delar" så dom rör sig hyffsat lika mycket. När ni drar i vajern. Vad jag menar med att vrida. Är att försöka tvinga in en ny spänning i fjädern eller att gör den lite slappare beroende på vilket håll du vrider/tvingar den åt. O prova ned jämna mellan rum med kabeln monterad o se att dom speglar varandras rörelse. Lite test and trial, hoppas det ordnar sig
Det var i den änden det började... tycker liksom att bromsarna är justerade... båda beläggen når fälgen samtidigt när bromshandtaget är halvvägs in till styret.
misstänker att borttagen lack på framfälgen i kombo med andra belägg kan ge acceptabelt resultat. Lite besvärligt bara att belägg inte kan handlas i LBS.

Justera bromsar BMX
Det var i den änden det började... tycker liksom att bromsarna är justerade... båda beläggen når fälgen samtidigt när bromshandtaget är halvvägs in till styret.
misstänker att borttagen lack på framfälgen i kombo med andra belägg kan ge acceptabelt resultat. Lite besvärligt bara att belägg inte kan handlas i LBS.

Låter som om bromsreglaget är halvvägs in när de möter fälgen är lite för långt. Om bromsen och gyro är av lite billigare sort så kommer allt flexa. Det måste mötas upp med styrka, styrka från fingret och styrka från fjädrarna i bromsen som ger ett gött motstånd. Om du inte har tillräckligt mkt kraft i bromsen så spelar det ingen roll om hur bra belägg eller hur ren bromsytan är.

Vet att det går att få till bra bromskraft med gyro, jag har aldrig lyckats och då har jag haft riktigt bra bromsar. Bromsar som lätt har matchat v-bromsar i kraft.

Justera bromsar BMX
Jag har aldrig lyckats få bra bromsverkan med varken gyro eller med den typen av broms som sitter på cykeln(kanske jag har gjort fel). Finns där möjlighet att byta ut bromsarna helt emot v bromsar eller är det en helt annan infästning för ett sånt system? Om man kikar lite snabbt på nätet så är det ju inte farligt dyrt om en sån uppgradering är möjlig.

Sen är den stora frågan om han ska ha bmxen att lära sig tricks osv eller om han bara vill cykla med den?

Edit: Läste lite och det verkar som min teori inte fungerar öht.

Justera bromsar BMX
Bromsarna på bilden har ingen chans att fungera bra pga:
-bromasvajrarna har knäckar på många ställen vilket skapar friktion och svampighet, byt alla vajrar och höljen och se till att allt sitter rakt.
-höljesjusterskruven på framtiden ligger mot andra bromsarmen, bromsens fjäderspänning måste justeras så armarna ändar är i våg.
-Gyro är svårt att få bra utan flopp, kan den avvaras blir allt lättare.
-kolla att bromsfästen på ramen är lagom långa, ibland är de för korta och då nyper skruven fast bromsen.
-kolla alla höljesjusterskruvar så dessa inte är krokiga och skapar friktion

Justera bromsar BMX
Bromsarna på bilden har ingen chans att fungera bra pga:
-bromasvajrarna har knäckar på många ställen vilket skapar friktion och svampighet, byt alla vajrar och höljen och se till att allt sitter rakt.
-höljesjusterskruven på framtiden ligger mot andra bromsarmen, bromsens fjäderspänning måste justeras så armarna ändar är i våg.
-Gyro är svårt att få bra utan flopp, kan den avvaras blir allt lättare.
-kolla att bromsfästen på ramen är lagom långa, ibland är de för korta och då nyper skruven fast bromsen.
-kolla alla höljesjusterskruvar så dessa inte är krokiga och skapar friktion
Låter som att du har koll på bromstypen. Jag inbillade mig att dessa skulle vara enklare att meka med än hydrauliska. Känns som jag har fel.
är det värt att försöka få till allt själv eller är det bättre att helt enkelt lämna till butik med särskilt kunnande?

Justera bromsar BMX
Det är absolut bäst att meka själv och göra ordentligt. Ta loss bromsen helt, gör rent alla delar, smörj och kolla att allt löper fint. Ibland kan man behöva fila lite på bromsarmars mässingsbussningar för att få dem löpa bra.

Det här med brakeless på BMX har inte endast uppkommit av estetiska och balanselitistiska själ...att slippa allt jävla elende att mecka U-broms är för många mer än väl värt det ökade slitaget på skor och däck samt risken att bli platt under en buss.

Tillbaka
Topp