Justera fjädring

Barrett

Aktiv medlem
Justera fjädring
Jag har sökt men hittar i princip ingen info om justering av fjädring, vilket de flesta av oss har i någon form. Är jag bara helt värdelös på att söka eller? Jag har svårt att tänka mig att alla bara kör som det är när cykeln levereras och är nöjd.

Nu har jag precis köpt min första MTB (Radon slade 140 7.0), så än är det inte läge för min del att ut och tok-testa och skruva. Men dels vill jag kunna göra en grundinställning samt förkovra mig lite i hur man tänker lite runt cykel-fjädring. Fjädring i sig är inte nytt för mig, men just cykelspecifik fjädring har jag ingen erfarenhet och inte heller luftfjädring.

Mitt första problem är att det i medföljande manualer inte står ett ord om justering. Jag hittar ingen på Rock show hemsida heller. Var ska jag leta?

I Radon manualen hänvisar man bara till Rock show, vilken i princip bara innehåller säkerhetsföreskrifter och annat blaj.

Min cykel är utrustad med Monarch RT3 190 samt Revelation RL 2P. Men mkt runt fjädring är ju lite av generell karaktär.

Min första specifika fråga är vad jag ska ha för tryck som bra utgångspunkt? Som levererad har jag 100 psi i gaffeln och 130 psi i bakdämparen.

Med min högst begränsade erfarenhet känns den ok bak men mjuk fram. Framför allt känns gaffeln mjuk i förhållande till bak.

Mäter man belastat häng och vad för mått kan då vara ett bra utgångsläge?

Tack på förhand och använd gärna tråden för era egna fjädrings frågor.

Justera fjädring
Börja med att se till att det är rätt hårdhet. Med luftdämpare är det ganska enkelt. Har du ingen gummiring som kan indikera kan du dra fast ett buntband runt gaffelbenet/dämparen. Sätt dig eller ställ dig neutralt på cykeln, kliv av och kolla hur mycket buntbanden har rört sig. En bra utgångspunkt är ca 30% av totala slaglängden.

Sedan kan du ställa in returdämpningen efter tycke och smak. Oftast vill man ha mer returdämpning bak än fram för att cykeln ska bli lite mer förlåtande om man har kroppsvikten fel när man kör på något. (är den för snabb kan cykeln sparka bakut så att säga.)

Slutligen justerar du eventuell kompressionsdämpning. Lågfartsdämpning minskar påverkan från tramprörelser och annat du gör med kroppen. Högfartskompression ger en hastighetsberoende "hårdhet". Ofta går inte den senare att justera och det är sällan nödvändigt.

Justera fjädring
Tack for tips!

Kollade lite idag. Bakdämparen var lite hårt ställd, ca. 20% sag. En bra grundregel jag alltid kör efter annars är att bara justera en sak i taget, så jag lät den va. Ställde gaffeln på 120 PSI vilket dock bara gav 20% sag där oxå. Lär det vara så för att känna skillnaden lite tydligare.

Cykeln kändes helt klart mer balanserad mellan fram och bak. Nästa gång får jag testa att göra hela cykeln lite mjukare enl. era rekommendationer med 30% sag.

Det finns en snabbjustering av returen(?) på bakdämparen med en sköldpadda och en kanin. Vad exakt händer i de olika lägena och den ena är tänkt för långsamt uppåt och den andra snabb ut för? Hur använder ni som har samma funktion denna och varför?

Sa jag hur kul det är? Man vill ju aldig hem när man trappar runt i skogen :)

Justera fjädring
Ja, det är returen som är märkt med hare och sköldpadda. Den är mer eller mindre steglöst justerbar och skruvar du den åt haren (oftast skruva ut / moturs) så blir dämparen snabbare/studsigare och vise versa.

Justera fjädring
Vad djävla korkad man är ibland. Jag fick för mig att "låsningen" för dämparen var nått typ av snabbreglage.

Jag ställer mig i skamvrån resten av kvällen ;)

Tillbaka
Topp