Justera SPD i sidled

BadBoy09

Medlem
Justera SPD i sidled
Jag har nyligen börjat köra med SPD men har samtidigt märkt att jag ofta får ont i ena knät. När jag känner efter hur skorna är placerade så känns det som de är för långt in mot cykeln och jag skulle vilja flytta fästena på skorna så de är längre in på skorna. Jag kör biltemas skor och de verkar inte så justervänliga, är det samma sak med alla SPD? Finns det något system som är lämpligt för MTB och som klarar sidojustering?

Justera SPD i sidled
Idag testade jag att cykla en mil med vanliga pedaler. Hade tom mindre ont i knät efteråt än innan vilket bara bekräftar att det är SPD-pedalerna som är problemet.

Justera SPD i sidled
Jag håller med att sänka sadeln kan hjälpa. Jag har haft knäproblem sedan jag köpte en landsvägscykel och trampade för långt trots att det gjorde ont. Jag kan fortfarande inte cykla landsvägshoj. Mtb funkar dock hur bra som helst. Kan cykla 6 km på landsvägshoj och få ont men cykla 6 mil på mtbn utan att känna något alls. Jag tror det är sittställningen som gör det. På mtb sitter jag långt bakom pedalerna och med ganska låg sadel.

Justera SPD i sidled
Fästena i skon sitter olika långt in på olika skor. Jag vill (tvärtom mot trådskaparen) ligga nära vevarmarna med skorna. Detta funkar bra med Shimanoskor men med mina promenadvänliga specializedskor hamnar fötterna långt från vevarna även med klossarna i yttersta ändläget.

Tillbaka
Topp