Justerbara sadelstolpar - info och erfarenheter

Peter_K

Aktiv medlem
Behöver jag en justerbar sadelstolpe?
Kanske. Om du gillar att cykla nerför med sadeln sänkt och du behöver trampa uppför ibland för att komma till nerförsbackarna är svaret med 99% sannolikhet ja.

Är inte detta mest en pryl som är användbar om man cyklar i stora berg?
Nej! Det är framförallt när man bara har tillgång till kortare nerförslöpor som den är nyttig. Alla de där 30-sekunders åken nerför som man normalt sett inte orkar stanna för att sänka sadeln blir plötsligt hur kul som helst med en sån här pryl.

Vad är nackdelarna?
Högre vikt, en pryl till som kan gå sönder och som behöver servas lite då och då.

Vad är fördelarna?
Se ovan, kort sagt får man mycket mer rolig utförskörning i vardagen. Alla stig- och AM-cyklar borde ha en.

Hela poängen med en justerbar sadelstolpe är att det ska gå smidigt att ändra sadelhöjden i fart. Därför har jag bara listat de som kan kontrolleras med ett reglage på styret:

Gravity Dropper - finns i två olika modeller och för 27,2 mm samt 30,9 mm sadelrör. Turbo väger 470 g och Classic väger 510 g. Droppar sadeln max 100 mm, i antingen två eller tre fasta lägen (där tredje läget är 25 mm från max).

Crank Brothers Joplin - finns för 30,9 mm samt 31,6 mm sadelrör. Väger 534 g och droppar sadeln 75 mm.

Specialized Command Post - finns för 30,9 mm samt 31,6 mm sadelrör och väger 520 g. Droppar sadeln max 100 mm, i antingen två eller tre fasta lägen (där tredje läget är 25 mm från max). Det verkar även gå att styra hur mycket den ska åka ner med kroppsvikten.

Rock Shox Reverb - finns för 30,9 mm samt 31,6 mm sadelrör och väger 515 g. Droppar sadeln max 125 mm, där man själv styr med kroppen hur mycket sadeln ska åka ner.

KS i950 - finns för 30,9 mm samt 31,6 mm sadelrör och väger 536 respektive 555 g. Droppar sadeln max 125 mm, där man själv styr med kroppen hur mycket sadeln ska åka ner.

KS i7-R - finns för 27,2 mm sadelrör och väger 561 g. Droppar sadeln max 100 mm, där man själv styr med kroppen hur mycket sadeln ska åka ner.

Fox DOSS - visades nyss på Interbike. Kommer för 30,9 och 31,6 mm sadelrör, vikt är "competitive" och har tre fasta lägen. Ska börjas säljas i vår.

Samtliga vikter är tillverkarnas egna så ta de för vad det är.

Blandade länkar:
Reverb initial ride på Pinkbike.

Specialized Command Post på Pinkbike.

*micke* bloggar om KS i950.

Lite allmänt babbel.

Mer allmänt babbel.

Ännu mer babbel på Singletrack's forum.

Jag, Per och Ola körde varsin KS i900 i en vecka på Trans-Provence nyss utan några allvarligare problem. Ola lyckades paja skruven som håller knappen på styret på plats sista åket på sista dagen men det var enkelt att ersätta den. I övrigt har samtliga våra exemplar funkat felfritt. De kan vara lite tröga att trycka ner första gången om man inte ändrat läget på länge men så fort det är avklarat funkar allt smidigt. På stigar som går upp och ner ordentligt var vi alla överens om att en sån här pryl är verkligen oumbärlig.

Fyll gärna på med fler erfarenheter (trams går också bra).

Crank Brothers fungerar som KS men har mongoreglage (går inte att använda utan att släppa bromsen), är känd för att pajja men min fungerar efter ett par gångers användande. Glappet som några happyiter bevittnade satt faktiskt i sadeln.

Har själv en Gravity Dropper Classic med multi. För mig är det helt klart multin, dvs att man har toppläge, bottenläge och ett mellanläge som är en tum lägre än toppläget som gör den här stolpen så grym. Skulle säga att jag kör mellanläget största delen av tiden, perfa för trixigt skogsåka. Toppläget för bästa tramp kör jag i princip bara under transportsträckor och längre enkla passager i skogen. Ju vanare jag blivit vid att använda stolpen, desto mer har jag börjat droppa ner den i bottenläget vid branta utförslöpor, har verkligen gjort cyklingen mycket roligare!

Att jag valde Gravity Dropper beror på att den fortfarande tycks vara den robustaste och underhållsfriaste varianten. Många som rapporterar strul med sina Joplin etc. Ska dock bli intressant att se hur de stora dämpargiganternas modeller håller ihop, nu när de gett sig in i leken.

Att det blev just en Classic med 75mm drop beror på att jag lyckades ropa in en ny i kartong på tyska ebay för 1500:- med frakt till Sverige. Synd att de är så satans dyra annars...

Peter_K skrev:
-------------------------------------------------------
> Är inte detta mest en pryl som är användbar om
> man cyklar i stora berg?
> Nej! Det är framförallt när man bara har
> tillgång till kortare nerförslöpor som den är
> nyttig. Alla de där 30-sekunders åken nerför
> som man normalt sett inte orkar stanna för att
> sänka sadeln blir plötsligt hur kul som helst
> med en sån här pryl.
> [...] Alla stig- och
> AM-cyklar borde ha en.

QFT. Att lejonparten av all stigcykling i Sverige är precis sådan gör att många skulle ha glädje av en justerbar stolpe.

> Jag, Per och Ola körde varsin KS i900 i en vecka på Trans-Provence. [...] De
> kan vara lite tröga att trycka ner första gången om man inte ändrat läget på länge men så fort
> det är avklarat funkar allt smidigt.

Jag låtsas inte om det där med Trans-Provence...äsch, fail!
Min KS i950 är precis likadan, inget störe problem imo.

machin skrev:
> Någon som vet om det finns för 34,9mm sadelrör?
> :)

Shims 30,9 -> 34,9?

Tobbe77 skrev:
> Vilken skall man köpa då? Det från FOX ser ju> clean ut, nån som provat den?

Fox stolpe finns väl inte ute i handeln än och jag tycker att den verkar ganska värdelös. Bl.a för att mellanläget har en sänkning på 4 cm. För mycket om man vill sitta på den på stökig stig och för lite för stående nerförsåka. Dessutom har den ingången för wiren från styrspaken fäst uppe i sadelfästet, vilket medför att man måste ta hänsyn till dragningen av wiren, så att denna inte fastnar någonstans, när sadeln sänks eller höjs.

Själv har jag en GD Turbo på en Turner 5Spot och en KS 950i på en Knolly DT.
GDn har jag haft i flera år och är mycket nöjd med den. Inget glapp o mycket lätt att trycka ner. Den far upp med en smäll, men det är ju bra för då vet man att den kommit upp.

KSén köpte jag pga att Knollys garanti inte gäller om man kör med sadelstolpe med shims. ( Lite märkligt då ramen är superHD.) Dessutom låter det ju bra att den inte har fasta mellanlägen utan kan låsas där man själv vill ha sadelhöjden.

Liksom många andras så drabbas den av kraftig stiction när den inte använts på några dagar, eller timmar t.o.m. Stiction försvinner till stor del när man tryckt ner den en gång, men kvar finns att det krävs många kilo för att trycka ner den. Den går inte att trycka ner med bara handen ( går lätt på GD ) utan det känns som att det krävs halva kroppsvikten för att få ner den. Detta medför att det är svårt att trycka ner sadeln lite finkänsligt, så att den bara går ner ett par cm för t.ex sittande cykling i stök.
Trots den hårda fjädern händer det att sadeln inte vill gå upp när jag cyklat en stund med bara en liten sänkning.

Jag har hållit på o smort den övre delen av stolpen för att få den att gå lättare, utan större framgång.
Är det någon som tagit isär en KS stolpe enligt den medföljande instruktionen o smort upp den?
Blev den bättre eller kan det vara som så att stiction kommer från gascartridgen, som man inte får ta isär?

/S

C-dale skrev:
> Trots den hårda fjädern händer det att sadeln
> inte vill gå upp när jag cyklat en stund med
> bara en liten sänkning.

Det händer på min också. Har alltid fixat sig om jag tryckt på knappen och sen tryckt ner sadeln lite till. Ställ dig upp sen så åker den upp i maxläge.

Jag har inte skruvat isär min än, ska göra det nån gång i höst.

När jag köpte min första MTB 87-88 nån gång (18 växlar, biopace, cr-mo ram och tumreglage på styret var top of the line) så fanns det en liten fjäder att sätta mellan ram och sadelstolpe. Sen lossade man bara snabblåset till sadelstolpen och reste sig eller satte sig ned. Funkade väl hyffsat, men svårt att få exakt samma höjd varje gång, om man nu absolut måste ha det, dessutom kunde sadeln komma nån grad snett. Men billigt var det. Finns det såna nu?

Har en av Kindshocks billighetsvarianter. KS 750 tror jag modellnamnet var.
Stolpen har en spake på framsidan.

Stolpen fungerar perfekt förutom det faktum att den fjädrar...
En oönskad sideffekt för mig iallafall. Dock så har den börjat fjädra mindre.

Köpte från fanska probikeshop för ca 40€ om jag minns rätt. Var väldigt svårt att hitta den någonstans.

Gravitydropper Classic här, 30,9mm och med 5" drop. Har ingen mellanläge, bara upp och ner. Mekanismen sitter på baksida, stolpen ska vara starkare om man gör så har jag läst.

Är mycket nöjd. Har haft den ca. 4 veckor, så hållbarhet kan man inte kommentera än. Jag kör i Gbg och använder den rätt så mycket.

C-dale skrev:
> Tobbe77 skrev:
> Är det någon som tagit isär en KS stolpe enligt
> den medföljande instruktionen o smort upp den?
> Blev den bättre eller kan det vara som så att
> stiction kommer från gascartridgen, som man inte
> får ta isär?
>
> /S

Jag plockade isär och servade min ks900 i förra veckan, har bara hunnit köra en tur sen dess men då gick den upp även från en liten sänkning. Får väl se efter några turer hur länge det håller...

Jag har bara kört min sen i våras men det var faktiskt lite vatten som rann ur när jag öppnade, verkar alltså vara bra att öppna och serva ganska regelbundet.

Jag köpte nyligen en GravityDropper classic 4". Funkar riktigt bra, men så här i efterhand skulle jag nog lagt de extra kronorna på att köpa en multi, som Arkis gjorde. Det hade gett ett betydligt bredare användningsområde som passat perfekt i GBG.
Rent krasst så behövs ingen GD i Göteborg, men oj vad kul det är att plötsligt bestämma sig att för sänka sadeln och ta nedförslöpan lite mer aggresivt än vanligt:-)
/Peter

Jag har kört med en äldre modell av crankbrothers typen se nedan på 50 % rean!
Min glappar något i sidled men inte mycket mer än då den var ny (för ca ett år sedan)
Denna modell har en spak under framdelen på sadeln, som på en kontorsstol.
Använder funktionen på sadeln ca sex ggr per tur, främst på stökiga partier och nedförsbackar.

PS Viktförlusten har man dessutom tjänat in den gång man slipper stanna och alla de gånger man har en perfekt höjd.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=25015

Jag är övertygad efter att ha testat några dagar i alperna. Jag har egentligen bara en fråga :

Fjärrkontrollen, hur mycket behöver man det? Jag tyckte det gick rätt bra med spaken under sadeln, utom kanske om man kommer på att man vill sänka sadeln lite för sent. Dessutom blir det av alla lösningar utom gravity dropper en jäkla vajerloop framför bakhjulet när man sänkt sadeln. Fastnar bakhjulsdopparna i den när man bottnar bak?

På Transan tyckte jag fjärren var överlägsen (utan att ha testat varianten utan fjärr då:-)). Okända stigar vilket gjorde det lite svårt att köra med framförhållning. Man hade ibland svårt att hitta tillfällen/tid att manövrera fjärrspaken och det känns som det hade varit ännu svårare att få tillfälle att släppa en hand från styret o manövrera spak på sadelstolpen.

I hemmaskogen där man kan varenda sten och vet hur långa backarna är kanske det är enklare att planera sadelhissandet på ett annat sätt.

Var också lite orolig för vajerböjen men upplevde inga problem under körning.

InlineOla skrev:
det känns som det hade varit
> ännu svårare att få tillfälle att släppa en
> hand från styret o manövrera spak på
> sadelstolpen.

Jag har som sagt kört med den med spak under sadeln.
Frågan är om det inte är bättre i ett annat avseende.
en fjärrspak på styret måste man titta ner för att hitta vilket kan resultera i en olycka. Men en spak i skrevet klarar man av att hitta utan att titta ner eller till och med i sömnen :-)

Westman skrev:
> Fjärrkontrollen, hur mycket behöver man det? Jag
> tyckte det gick rätt bra med spaken under sadeln,
> utom kanske om man kommer på att man vill sänka
> sadeln lite för sent.

Jag sänker ofta i full fart på stökiga stigar, dvs då jag absolut inte skulle vilja släppa styret, skulle knappt använda den om jag inte hade fjärren på styret. Och ja, jag använder min väldigt ofta.

> Dessutom blir det av alla
> lösningar utom gravity dropper en jäkla
> vajerloop framför bakhjulet när man sänkt
> sadeln. Fastnar bakhjulsdopparna i den när man
> bottnar bak?

Bara man tänker till lite när man drar vajern så tror jag inte det är nån fara, jag har iaf inte några problem med det på min Reign

ebbeilöt skrev:
> en fjärrspak på styret måste man titta ner för
> att hitta vilket kan resultera i en olycka. Men en
> spak i skrevet klarar man av att hitta utan att
> titta ner eller till och med i sömnen :-)

När man väl använt knappen på styret sådär 2 gånger och justerat in den rätt går det ungefär lika automatiskt som att växla

marran skrev:
> Tittar du ner för att bromsa och växla också?

+1. Man lär sig snabbt var man har remoteknappen på styret, bara ett extra reglage att lära in, precis som att lära sig växla eller bromsa. Kindshocks remoteknapp är kanske inte optimalt utformad ur användarsynpunkt (tycker jag) men det är en annan historia.

Har aldrig själv provat utan, men den spontana känslan är att fjärren nog är halva grejen. Tror man skulle använda stolpen betydligt mer sällan om man var tvungen att släppa styret med ena handen och fippla vid sadelröret, särskilt på stökiga och tekniska stigar.

marran skrev:
> Tittar du ner för att bromsa och växla också?

Nej.
Men däremot måste jag erkänna att jag tittar ner på styret när jag skall justera remoten till bakdämparen.

pow skrev:
> Jag sänker ofta i full fart på stökiga stigar,
> dvs då jag absolut inte skulle vilja släppa
> styret, skulle knappt använda den om jag inte
> hade fjärren på styret. Och ja, jag använder
> min väldigt ofta.

Ok, det köper jag!

updown.gif

http://precisioncyclingcomponents.com/amp.aspx

AMP stolpen har ej gått att köpa utanför USA tidigare. FSA ska tydligen ta den i produktion om man läser förstasidan: http://precisioncyclingcomponents.com/ . Verkar intressant.

/Leo

Leo skrev:
> http://precisioncyclingcomponents.com/updown.gif
> http://precisioncyclingcomponents.com/amp.aspx
>
> AMP stolpen har ej gått att köpa utanför USA
> tidigare. FSA ska tydligen ta den i produktion om
> man läser förstasidan:
> http://precisioncyclingcomponents.com/ . Verkar
> intressant.
>
> /Leo

Ser lovande ut. Kunde inte hitta några viktsiffror, bara "Just above the weight of a regular seat post"
Nu får jag vänta på I-beam-modellen.

Inköp av två såna här apparater verkar vara ett måste för Trans-Provence. Det är dock 27.2mm som krävs på båda cyklarna vilket begränsar (förenklar) valet en hel del.

Finns det något som är dåligt med Gravity Droppern med multismak?

jomper skrev:
> Inköp av två såna här apparater verkar vara
> ett måste för Trans-Provence. Det är dock
> 27.2mm som krävs på båda cyklarna vilket
> begränsar (förenklar) valet en hel del.
>
> Finns det något som är dåligt med Gravity
> Droppern med multismak?

Har känt lite på den där gravity droppern + kör själv på KS950i. Gravity droppern är mindre benägen att fastna i bottenläget. KS stolpen får man sätta tryck på neråt för att få den att ploppa upp, Gravity dropper hoppar upp av sig själv när man trycker på knappen. KS är lite störig i detta avseende men man vänjer sig.

Multi betyder att den har förbestämda lägen va? Det skulle uppskattas, KS stolpen är helt lägeslös, jag saknar att kunna sätta den typ 2cm under toppläget (toppläge = den höjden jag sitter på vid långa klättringar), för halvteknisk åkning. Utan förbestämda lägen är det svårt att få till just denna position. Gravity dropper kallar väl detta läge "1 inch down".

Chris som vann Transan 2010 körde en Gravity Dropper så den borde funka till det evenemanget:-)

edit: Blandade ihop begreppen lite...

Senast redigerad av en moderator:
jomper skrev:
> KS verkar faktiskt ha en ny modell som är 27.2mm!
> http://www.kindshock.com.sg/?p=2&r=5&

Nån som provat att handla direkt från KS?
Är det safe?
Tar det tid?

I7-r för 27,2mm verkar fin och hamnar väl under 2100:- om jag räknar om de där SGD till SEK...

/M

Om man ska ha 27.2 och i-beam-fäste finns det bara Gravity Dropper att välja på? Eller kan man få i7 med ett i-beam-huvud?

Peter_K skrev:
> Här finns i7 och uppgraderingskit för remote:
> http://superstar.tibolts.co.uk/index.php?cPath=37
>
> i7 verkar dock slut i lagret. Prova att maila dem
> och fråga om de kan ta hem i7 med remote. De hade
> grymt bra service och mailkontakt när jag
> handlade min i950r där.

Mer än 700:- dyrare än om man handlar direkt från KS verkar det som. Kommer KS-paketet fastna i tullen o så ifs?

/M

Rock Shox Reverb och Specialized Command post verkar kunna fixa det också (Reverben genom att man kan justera retur-"dämpningen" och sen stoppa sadeln när den åkt lagom långt upp) men ingen av de finns i 27.2 för tillfället.

Wiggle hade iaf tidigare till bra priser.

Turbo är väl att den åker upp utan att du behöver trycka till den med baken, som man måste på classic.

Båda finns i multi tror jag.

Jag hade tagit en Turbo Multi, det låter klart bäst.

AMP:en ser fin ut och görs i US också, RASE black mamba ser också riktigt fin ut, den har dessutom 200mm justering också, dyr som satan bara! RS reverben verkar ju redan ha blivit en testvinnare enligt alla engelska blaskor??

Det blir väl att man får tillverka nåt eget pga dessa hutlösa priser...

Jag har kört GD:n i flera år och nu kör jag på Spezialized command post, jag gillar turbovarianten där sadeln kommer upp när man trycker på remoten. Skulle jag köpa en GD nu skulle jag ta turbo multi. När man har vant sig så använder man den ofta.

Jag tycker inte att det är speciellt dyrt när man tänker på nyttan och vad cyklar kostar i övrigt, livslängden är lång också åtminstone på GD:n, dessutom kan man köpa alla delar som reservdelar om nu något skulle gå sönder.

Tillbaka
Topp