justering av hydraliska skivbromsar?

Viktor.e

Ny medlem
Hej.
Jag har ett litet problem med bromsarna på min MTB.
för inte så länge sedan kunde jag bromsa med bara pekfingrarna(bekvämt och bra) men allt eftersom tar bromsen längre och längre in, jag tror inte det beror på slitage för så mycket använder jag inte hojen nu under vintern.
Är det någon som har koll på hur man kan ställa in bromsarna så att dem tar längre ut? .
Hydraliska skivbromsar :)

Hade gött

// Viktor

Det läcker antagligen in luft i systemet och du behöver lufta/blöda det. För att problemet inte ska uppstå igen kanske du behöver byta packningar eller liknande, alternativt tillse att allt sitter ihop som det ska från ok till handtag.

Lufta bromsarna gör du enklast med ett färdigt kit från SRAM, "Avid Bleed Kit". Ett sådant kostar 300-400SEK från utlandet. Manövern är enkel och bra instruktionsfilmer finns på SRAMs hemsida och Youtube. En manual medföljer även luftningskitet.

Att lämna in till verkstad kostar ofta 250SEK per broms och du kan räkna med att behöva göra om detta då och då.

Senast redigerad av en moderator:
Hur ofta då?
jag menar cykeln är inte mer än ett par månader gammal och kanske använd 10-tal gånger. tycker grejerna ska hålla bättre än så för en så pass dyr hoj, eller?

Jösse vilken skit.
Jag som nästan börjat fundera på skivor på min nästa pendlare. Inte f-n behövde man några specialverktyg när man luftade MC-bromsarna?! Är det verkligen så? Uselt i så fall.

Det är inte så att reach-skruven skruvat ut sig då? Brukar kunna få lite den effekten...

Värt att kolla innan du river isär bromsen. Kollat att beläggen inte är slut? (Finns dom som på något magiskt sätt lyckas köra slut på ett par belägg på ett långlopp så man vet aldrig...)

Lufta bromsarna skall i teorin aldrig behöva göras. Dock så läcker systemen mer eller mindre varför luftning ofta är nödvändig för att erhålla god bromsverkan. Det är möjligt att det går att utföra luftningen på flera sätt med eller utan specialredskap.

Har själv erfarenhet av att just juicy 3.5 tappar i känsla snabbt. Du kan justera bromshandtaget med en liten insexnyckel och på så vis få ett längre moment, detta håller tyvärr bara ett tag innan handtaget igen "går i botten".

Angående motorcyklar kan jag tänka mig att större oljevolym i systemet gör dessa mindre känsliga för små mängder luft och att en luftning då inte behöver vara vara så noggrann som på en cykel. Med luftningskiten blir man av med nästan all luft.

Jepp det är den mindre av de två, den som sitter närmast styret. Det kan vara nödvändigt att lossa på bromsreglaget från styret för att komma åt.

Lycka till och önska dig ett luftningskit i julklapp, skivbromsar med gedigen känsla är trevligt!

Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> Jösse vilken skit.
> Jag som nästan börjat fundera på skivor på min
> nästa pendlare. Inte f-n behövde man några
> specialverktyg när man luftade MC-bromsarna?! Är
> det verkligen så? Uselt i så fall.

Det är olika, mina Magura Julie har inte behvöt luftas på de snart fyra år jag haft cykeln så man kan ha tur också. (Ta i trä)

Tillbaka
Topp