Justering/hårdhet spd-pedal

Cortina

Medlem
Har sökt en del i forumet men hittar inget svar på min fråga. Kanske svaret är för självklart..
Har Shimanos enkla M520 och kör med "fabriksinställning" på hårdheten. Jag tycker dock de är bängliga att komma loss . Det krävs stor vinkel (ffa utåt - inåt lossnar de som jag vill, men det känns väldigt onaturligt att vrida ur åt det hållet). Kraften som krävs är inte hög, men pga vinkeln blir det svårt att i kniviga lägen hina vrida ur foten. Det känns som pedalen "rapplar" när man vill vrida ur den - man kommer "nästan" ur men måste vrida ytterligare en bit för att komma ur.

Blir det lättare att snabbt vrida ur foten om man ställer den hårdare eller blir det snarare värre?

Är den vinkel som krävs för att foten ska lossna annorlunda mellan Shimanos (dyrare) spd-pedaler eller är den i princip densamma?

Precis samma problem har jag, med precis samma pedal... Jag skrev en fråga i nån annan pedaltråd men fick aldrig något svar där.
Mitt problem är också, precis som du beskriver att mina ben knappt kan vinklas ut så mycket som pedalen kräver. Och så j*vla stel i lederna tycker jag inte att jag är.
I förrgår testade jag att justera mina pedaler till lättast möjliga läge och det känns lite bättre. Men, baksidan är att de nästan känns lite för "glappiga" istället. Att ställa dem hårdare har jag inte provat, ännu.
Jag ska testa att justera klossarna lite och se om det känns bättre.
Men ja, jag upplever det som att de är något knivigare att komma ur än andra pedaler jag testat.

Tack.

JT: Kräver de klossarna mindre vinkel; sitter de tightare eller vad är förväntat resultat (utöver att de löser ut i fler riktningar?

st3ll4n skrev:
-------------------------------------------------------
> Ändra vinkeln på din kloss under skon så
> ändras vinkel du behöver för att klicka ur också.

Nej, klossen ska sitta så att foten får en neutral centrumposition på pedalen när man trampar. "Neutral" efter varje persons fot. Blir urstegsvinkeln inte bra får man justera hårdhet, byta klossar eller byta pedaler om inte det hjälper.
Vinklar du klossen till en sådan vinkel att det spänner emot fotens naturliga läge kommer knäproblem som ett brev på posten. Kanske självklarheter, men tyckte det var värt att nämna iaf.

Om trådskaparen upplever att foten behöver vridas bisarrt mycket utåt kanske klossen sitter vriden åt fel håll. De där klossarna har lite float också, iaf mina.

Jag tror klossarna sitter relativt bra på skon. Har kört med samma på racern flera år och det har känts bra. De pedalerna känns också "distinktare".
Men jag får nog testa att ställa dem lite hårdare så kanske de iaf släpper mer distinkt - det kanske upplevs som att de släpper vid en lägre vinkel. Vill dock ogärna ställa dem för hårt. Får väl justera lite i taget..

Oh, vilken bra tråd!!! Eftersom att jag är nybörjare så känner jag att jag stjäl lite utrymme här. Förutom klossarna, finns det någon pedal som man lättare kommer ur ... till exempel om man - rent hypotetiskt - skulle tro att man är 15 år igen och få för sig att dra upp cykeln på bakhjulet med SPD-klossar på fötterna och - rent hypotetiskt - slå runt på en cykelväg och landa på svanskotan och armbågarna och - rent hypotetiskt - precis då bli omcyklad av en erfaren MTB-cyklist som frågar om det gick bra och - rent hypotetiskt - påpekar "att, sist jag slog runt så kände jag heller ingenting förrän jag kom hem, då visade det sig att jag slagit sönder ett ben i armbågen.". Alltså... finns det - rent hypotetiskt - sådana pedaler?

Kolla så att klossarna verkligen sitter ordentligt fast under skon. Det du beskriver kan ibland bero på att klossen rör sig lite när man ska klickar ur.

Floors: Bakhjulsåka med SPD är ingen bra ide, oavsett hur löst ställda dom är. I så fall får du skaffa spd-pedaler med lite plattform (dvs korg runt spd mekanismen) och köra urklickad när/om du ska lattja.

Tillbaka
Topp