Kabelhållare

ostkaka

Aktiv medlem
Kabelhållare
Någon som vet var på den öppna marknaden man kan få tag i en kabelhållare liknande den nedan? Dvs den som håller isär broms- och växelsnörena. På bilden en gammal Giant Anthem, men Jaguarverken kunde tyvärr inte få fatt i en lös hållare. Alternativt förslag på lämpligt hemmamek (glasspinne plus två bundband kanske :-)

snyggkabelhllare.jpg ht=528

Kabelhållare
Glasspinne med två 6 mm-hål i med uppjackade ändar? då kan du ju dessutom skriva "Yosemite" på glasspinnen så det matchar cykeln :)

Kabelhållare
Dra åt ett buntband runt respektive vajerhölje, kapa flärparna lika långa som avståndet ska vara mellan vajerhöljena och tejpa ihop med eltejp!

Kabelhållare
museew skrev:
-------------------------------------------------------
> Dra åt ett buntband runt respektive vajerhölje,
> kapa flärparna lika långa som avståndet ska
> vara mellan vajerhöljena och tejpa ihop med
> eltejp!

Smart!
(men ostkaka, snart får du sluta fippla och bygga och komma ut och cykla lite!)

Kabelhållare
Ubu skrev:
> (men ostkaka, snart får du sluta fippla och bygga och komma ut och cykla lite!)

Stighojen är redo, så fort min kropp är fri från baskelusker. Det här meket gäller dehån, vill gärna fixera kablarna innan de ätit hål i ramen. Plus att jag redan har fått punktering på såväl bromsslangen som växelhöljet, så något måste göras! :)

Kabelhållare
Snyggast blir om du tar slang som du använder när du luftar bromsar. Trär smala buntband igenom, ett från varje håll och sen fångar in kabelhöljena i ändarna.

Stalle

Kabelhållare
Kung Stalle skrev:
> Snyggast blir om du tar slang som du använder när du luftar bromsar. Trär smala buntband
> igenom, ett från varje håll och sen fångar in kabelhöljena i ändarna.

Det lät ju vettigt! Krympslang borde ju också fungera. Skall provas omedelbums!

Kabelhållare
fredrikw skrev:
> Varför måste de hållas isär med en hållare?

De ligger och skaver mot länkaget/sadelröret. Var inget vidare att få punktering på bromsslangen på väg ner från Åreskutan.

Kabelhållare
ostkaka skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > Varför måste de hållas isär med en hållare?
>
> De ligger och skaver mot länkaget/sadelröret.
> Var inget vidare att få punktering på
> bromsslangen på väg ner från Åreskutan.

Oj, det låter inte optimalt. Jag har en annan kabeldragning på min Anthem så kablarna ligger inte emot på det viset.

Men för att vara lite konstruktiv: jag skulle låta custom-tillverka en hållare i titan, förslagsvis av kid1000/Experimental Prototype, inga jävla glasspinnar, buntband och gummislangar ;-)

Kabelhållare
Træ skum typ rørisolering øver slangarna?
Inte før att jag vet var man får tag på så i så små dimensioner men det borde funka.

/T

Tillbaka
Topp