Kadens sensor - ngt att ha på en mtb?

pluto2

Ny medlem
Är en kadens sensor på en mtb något att ha. Jag har förstått att man nyttjar energin effektivast om man håller en kadens på 90-100. Nu kör jag ju sällan LÅNGT, men det vore ju iofs kul att se hur man åker effektivast när man väl åker en mil eller två. Är kadens sensor bara meningslöst i mitt fall? Det kostar ju inte mkt extra - ska köpa cykeldator - men det kostar ju iaf en aning mer, vad tycker ni? meningslöst el inte?

På mtb växlar kadensen mot underlaget så det är meningslöst om du inte bara ligger o kör en massa grusväg och asfalt. Kör på den kadens som känns bäst bara.

Mja, alltså jag tänkte ju mig använda funktionen när man ligger och drar asfalt i en mil eller så! inte för terräng, att det är meningslöst inser jag lätt ;) men jag menar mer att använda det när man kör asfaltskörning för att jobba så effektivt som möjligt,.

Tänkte väl att man kan slå ett öga på den ibland även när man pendel-cyklar etc o växla sig till en bättre kadens. Kanske är jag inne på ett meningslöst spår här eller? Vi pratar ju inte om längre turer en max 1 eller kanske 2 mil på sin höjd som längst.

Det kanske är det, jag är lite benägen att skaffa på mig allt som går så länge det håller sig inom någorlunda försvarbara ekonomiska gränser, inte alltid så bra. Tack för rådet, jag nöjer mig med den som inte har det och återkommer om jag någonsin börjar träna på racer och kör 5 mil åt gången, låter sundare tror jag :P

På en skogscykel vill man ha så lite som möjligt som kan gå sönder. En kadensgivare kommer säkert att fastna i en gren förr eller senare.

Eftersom du nu vill, köp en.

Sen beror det på märke, finns kadensmätare som orginal eller som tillval är det oftast en bättre dator i allmänhet, utom för Cateye.

Allt som gör cyklingen, intresantare, roligare är bra.

Är man börjar bli trött är det bra att kunna kolla och hålla kadensen uppe.

Det som hellre fastnar i skogen är ju hastighetsgivaren.

Är du säker att den inte finns lite annan kringutrustning som du behöver innan du köper något som väldigt få har använding av?
Har du t.ex. spd dojor och pedaler redan?

*skrattar*

Jag gjorde så här: jag valde en dator som det finns kadenssensor till som TILLBEHÖR. Jag kan dvs senare köpa på mig detta om jag VILL men som ni säger så är det inte särskilt relevant för mig med det så det kan helt klart vänta. Köper jag en sensor senare är det nog mest för att det verkar kul men som dock troligen blir något som bara är där utan användningsområde.

Det blev en VDO C4 DS för den som är intresserad, ser fet ut, funktionsmässigt dvs :p trådlös är den också vilket är trevligt. Jag har hört en del gnäll om trådlöst men jag har kört en trådlös sigma i århundranden nästan iaf, och den har inte klickat EN gång, så det funkar nog bra.

Tillbaka
Topp