Kadensmätare på mtb?

Kadensmätare på mtb?
eldbuken skrev:
-------------------------------------------------------
> tänkte nog att det var så...
> tack för svar

Men den kan ju hjälpa till med hastighetsdata om man pratar om garmins.
Kan ju vara bra om gps signalen är svag under träden.

Roger

Kadensmätare på mtb?
Jag kommer stoppa dit en på på "nya" skogshojen, när den nu blir färdig. Har en tendens att att köra på tyngre växlar än vad knäna gillar, och kadensräknaren ger mig en chans att fånga mina dumheter innan det är dags att plocka fram Alvedonen.

Kadensmätare på mtb?
roger_f skrev:
> Men den kan ju hjälpa till med hastighetsdata om
> man pratar om garmins.
> Kan ju vara bra om gps signalen är svag under
> träden.

Hur hjälper kadensmätaren hastighetsmätningen? Det funkar väl bara på en fixie, eller har moderna Garmin-enheter även koll på vilken växel man kör på?

Kadensmätare på mtb?
Det är en kombinerad kadens och hastighetsmätare. Det sitter två mottagare på den, en för magneten på vevarmen och en för magneten i bakhjulet.

Jag har aldrig haft några problem med GPS-mottagning i skogen, har en kadensmätare som numera används på min Monark så jag kan logga kadensdata och sedan räkna om det till effekt. På MTB löser den ett icke-problem skulle jag säga, såvida man inte av någon outgrundlig anledning vill veta vilken kadens man har :)

Kadensmätare på mtb?
MTB är väl ett så brett begrepp att det även kan omfatta långa stunder med ren grusvägsrejsing där kadens säkert kan vara intressant för vissa.

Kadensmätare på mtb?
geologen skrev:
> MTB är väl ett så brett begrepp att det även
> kan omfatta långa stunder med ren
> grusvägsrejsing där kadens säkert kan vara
> intressant för vissa.

Inte otänkbart. Jag hade en på min MTB. Efter att jag märkte att jag aldrig tittade på det efter träning plockade jag bort den. Kanske kan vara något för Cykelvasan, den skall tydligen vara rätt oteknisk?

Kadensmätare på mtb?
Är inte kadensmätare ö.h.t rätt meningslöst på en utomhus-cykel? OK som nybörjare om man vill veta ungefär vilken kadens man ligger på, men sen blir ju kadensen vad den blir, vissa ligger på 70-80 rpm och tycker det är bekvämt och andra ligger på 120 rpm och tycker det är bekvämt.

På motionscykel eller trainer kan jag förstå det mer om man vill köra specifika styrketräningspass eller beräkna sin effekt.

Kadensmätare på mtb?
skier skrev:
> Är inte kadensmätare ö.h.t rätt meningslöst på en utomhus-cykel?

Det tycker jag inte. Sen är allt upp till var och en. Men på en MTB ser inte jag någon större anledning. Men det finns säker de som gör så, se en anledning till kadensmätare på sin MTB.
LVG och till del på CX, ja där ser jag nyttan/anledning till varför man vill ha en kadensmätare och andra gör det inte.

Kadensmätare på mtb?
Om man är van vid att ha kadensmätare på landsväg kanske det kan ge något. Personligen vet jag inte riktigt vad jag ska göra med den siffran oavsett om man kör landsväg, grusvägar eller i skogen, öka eller minska kadensen gör jag i regel när jag känner att den är för låg eller för hög, inte för att cykeldatorn skulle säga det till mig. Men var och en cyklar ju på olika sätt.

Kadensmätare på mtb?
Jag hade en Gramin kadensmätare på min mtb, den är inte designad för skogen, tappar dataöverföring när det blir för tufft. Nu när ämnet kom upp ska jag faktiskt montera på den igen och testa lite närmare när det tappar signalen.
För mig handlar det inte om nytta, vet inte ens hur jag skulle anpassa min träning efter kadensdatan men jag gillar att jämföra graferna över min träning på garmin connect med en kall öl i handen efter träningen. Tid, hastighet, puls, kadens mm

Kadensmätare på mtb?
MTB är mycket bredd! En del orkar ju knappt cykla uppför och blir knappt svettiga, medan andra är riktiga svetton. Jag tillhör den senare kategorin...

Hjärtfrekvens, kadens och lutning i procent är det bästa för mig att följa för då vet jag hur mycket jag bör öka/minska... både på LVG och XC som jag mest cyklar. Tiden kan också vara bra i vissa fall. Hastighet är dock totalt ointressant under cyklingen, däremot intressant i efterhand. På min Edge 800 har jag olika sidor anpassade för trivselcykling, LVG/XC, backintervaller och trainer.

Saknar man kadens, sätt dit en mätare, annars struntar man i det!

Tillbaka
Topp