kadensmusik?

dabac

Aktiv medlem
kadensmusik?
Hej på er,

Har ägnat en del uppmärksamhet under de sista veckorna åt att försöka lära mig köra på högre kadens, och det går väl sådär får man säga.
Knäna gillar det, men så snart jag släpper koncentrationen så tar de gamla vanorna överhanden. FFA är det knepigt på "kvällen" eftersom jag inte kan sätta cykeldatorn i permanent nattläge. Utan siffrorna till stöd har jag förbaskat svårt att veta när jag vevar på tillräckligt bra.

Kom att tänka på en bekant som extraknäckte som DJ emellanåt, och som hade sina skivor sorterade efter BPM. Tänkte att man kanske skulle kunna köra med mp3-spelare och använda musiken som takthållare istället. En eller två lurar beroende på hur mycket vardagsedge man vill ha.

Så:

1) hur ligger det till egentligen, finns det musik med BPM som hamnar i samma intervall som en vettig kadens? (dubbla eller hälften skulle säkert också funka)

2) Finns den nån här som kan tipsa mig om material, eller kanske t.o.m. skicka över lite kadensmusik på nåt sätt?

kadensmusik?
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Sätt en ljussvag LED över cykeldatorn?

Jo, jag har funderat på det också. Men dels så är det rätt trångt på styret redan, dels hoppades jag på att musiken skulle kunna ha ett underhållningsvärde i sig.

kadensmusik?
Då är det väl bara att sticka ut och köra, vad som har rätt båm hittar du snart. Covenant - Speed (Club Mix) som jag lyssnar på nu kan man trampa på rätt hårt och snabbt till. ;)

kadensmusik?
Det finns en cd-samling vid namn Thunderdoome. Kör några stycken å jag lovar att du får upp ditt RPM :)

Annars funkar Astral Projection bra också. Kanske lite enklare att ta till sig :)

kadensmusik?
Vad lyssnar du normalt på? Vilken sorts musik gillar du? Jag tycker faktiskt att euromusik kan funka bra. Bara eftersom jag kan hålla uppe kadensen. Oftast sitter jag dock utan musik och bara kör så hårt jag kan.
Var på spinning för ett tag sen. Det enda jag störde mig på var att jag inte kände att musiken drog upp kadensen. Snarare var det så man drogs ner lite. Verkade vara allmänt accepterat att ha låg kadens. Man blev ju t.o.m. uppmanad att sänka den med mer belastning ibland. Jag brukar försöka paddla på även om det går uppför, så det kändes ju lite lustigt. Man har ju växlarna till det.

Senast redigerad av en moderator:
kadensmusik?
Som musikhögskolestuderande kan jag på första frågan helt enkelt svara ett stort JA! Musik finns i alla bpm, eller tempo som man kallar det på musikspråk (eftersom det är italienska pratar man om tempi om man pratar om flera olika).
Vad som passar bra för att du ska få in rätt kadens beror helt på hur snabbt du vill trampa... Det finns musik i allt från 20-40 bpm upp till en bra bit över 300.

Johan

kadensmusik?
Som gammal spinninginstruktör så har jag lite koll på detta.

För kadens runt 90 funkar drum'n'bass alldeles utmärkt, ligger ofta på runt 180bpm. Mycket hiphop brukar ligga på 90bpm, vilket också funkar men kan ibland inte kännas som det har tillräckligt driv.

Nästan all trance ligger på runt 140bpm, funkar bra för tunga backar (kadens 70rpm). Lite tyngre/lägre kadens så hittar man den mesta elektronika (120bpm).

Resten är hårt arbete, leta låtar och ta reda på tempot själv. Finns en del småverktyg man kan använda, automatiska funkar dåligt enligt min erfarenhet, enklare är att hitta ett som man klickar i takt och får ut tempot på det viset. Tar tid men efter ett tag har man ett ganska omfattande musikbibliotek att välja från.

kadensmusik?
apmannen skrev:
-------------------------------------------------------
> Men bpm kan väl inte översättas till kadens?
> Marchmusik går ju i 112, och det är ju inte så
> att man blir trampglad av det direkt.

Bpm som i tempo är ju vad man också menar med kadens, en siffra som motsvarar slag per minut. Däremot är det fler saker än tempot i musiken som påverkar huruvida det funkar bra att trampa till. Ibland kan det räcka med en metronom, bara man blir hjälpt att hålla en viss kadens, ibland kan man behöva utnyttja musiken dynamik och driv för att motivera sig själv.

För de flesta låtar är förhållandet mellan BPM i musiken och kadensen RPM att musikens siffra är det dubbla, alltså för 90 i kadens funkar 180BPM-låtar bäst.

kadensmusik?
sedan ska man tänka på att musikval är något som är väldigt individuellt, vad som kan vara supermotiverande för en person kan vara tortyr för en annan.
UlfLundkvistmusik.jpg ht=452

kadensmusik?
Stötte på samma problem. Speciellt i att jag, när jag väl hittat den BPM jag ville hålla mig till, insåg att mitt musikbibliotek med cykelbar musik blev väldigt begränsat - om jag inte ville höfta.

1. En av många manuella takt-räknare på: http://web.forret.com/tools/bpm_count.asp (De som räknar helautomatiskt suger eller så är de svindyra)

2. Audacity, http://audacity.sourceforge.net/ (glöm inte att tanka ned så att det funkar att exportera ljudspår som MP3) hjälpte mig att snygga till BPMen på låtar jag ville ha i rätt takt UTAN att sabba pitchen (tänk piff och puff)

Hjälper en bit i alla fall. Låtar man gillar och lyssnar mycket på kan kännas helt fel tom. med jättesmå förändringar, men jag tycker själv att en taktändring funkar upp till ca. 10BPMs skillnad, så det går fortfarande inte att ta vilken låt som helst och snabba upp eller sakta ned - men då slipper man iaf strunta i låtar bara för att dom har ett tempo som är 5BPM för högt och hux flux blir det hårda arbetet lite mindre hårt.

kadensmusik?
recoveryride till lite elektronisk dub kanske?

Finns det nåt litet smidigt program som visar bpm för mp3:or och liknande? Förutom stora dj-program då alltså. Kanske en plug-in till vlc eller liknande?

kadensmusik?
Hej,

I Spotify kan man söka på BPM, då får man upp en massa obskyra samlingskivor där BPM är angivet för varje låt. En av skivserierna heter BPM club mix, verkar finnas 11 st sådana. Finns säkert att köpa på de vanliga ställena
Jag vill inte uttala mej om låturvalet :-) , men bpm är angivet.
Om du vill ha en spotifyinvite kan du PMa mej.

Tack Tobbe för tipset om Covenant, lät som riktigt bra träningsmusik

//Peter

kadensmusik?
KÖrde mitt trainerpass igår till TOY DOLLS (gladpunk i über-tempo).
Det borde funka till spinningpass med hög kadens!

"Modern school of motoring" tex börjar lugnt och ökar tempot genom hela låten för att avsluta i ett helt hysteriskt tempo. Eller "Nellie the elephant" kan man köra lugnt i "upptakterna" för att sedan ösa på i refrengerna.

kadensmusik?
Varför göra det onödigt krångligt för sig?

Skaffa ett program som kan räkna BPM åt er. Finns plugins till tex. winamp som gör detta. Helt gratis.

Vill ni dock lyxa till det lite, så finns bla. http://www.mixedinkey.com/BuyNow.aspx - 58USD $

En kompis till mig nämnde dessutom att det finns att hitta på diverse nerladdningssidor. Han sade att det gav exakta värden, samt tonartsanalys på alla låtar. Kan vara värt för er att kolla upp?

;)

Tillbaka
Topp