Kadenssensor - Ett nyttigt hjälpmedel?

Henry

Ny medlem
Har lite funderingar på att skaffa en sådan till min ny racer. Vilken nytta kan man ha av det i sin träning? Hur många av er som är happyfolk kör med den extra informationen? Har en Polar 720i och undrar om det är värt 400?

Klart det är värt 400:-

Även om du inte får mycket användning för den är 400:- inte mycket för en cykelpryl som kan ge glädje i hjärtat. (flest prylar vinner ju som bekant)

Nej men allvarligt talat är det nog inte alls fel att ha en kadensmätare. Kul att kolla på vilken kadens man trivs bäst och kanske jämföra samma sträcka med olika kadens i relation till puls och presterad tid för att se var man är som effektivast. =)

;~}

Tillbehöret nummer 1 om man cyklar racer! För mtb i skogen är det helt meningslöst, men på asfalt och grusväg har man nytta av det.

Har man använt den ett tag så lär man sig hur olika kadens känns. Jag har på racern, skulle aldrig byta bort den! På mtb:n däremot, ser jag ingen mening, utan går på känsla (som jag utvecklar på racern ;-).

Jag har en Sigma BC1600 (tror jag den heter) och då kostar kadens 100kr, det var det värt! Skulle jag varit du skulle jag gladeligen lagt även 400kr. Tänker du lära dig att hålla en hög och fin kadens är det kanon, vill du bara ha den för att ha lite koll så kan ju det också vara trevligt.

Jag har ingen pulsmätare, skaffar kanske en när jag hittar en bra allt i ett lösning som jag är nöjd med. Vill ha hastighet, kadens och puls på en gång i en apparat. Lance har tydligen en fin dator som jag nog skulle kunna tänka mig, men den kostar tydligen 4000 och då får det vänta ett tag...

Kort och gott, KÖP KÖP KÖP!!! ;-)

Jag håller med Jonas, jag tyckte att det hjälpte mig när jag letade efter "rätt" kadens på racern. Nu när jag haft kadenssensor ett tag tittar jag inte lika mycket på den. "Programmeringen" av kadensen verkar sitta bra!
Jag använder också Sigma (BC 1400), förberedd för kadenssensor och det var verkligen värt 100 kr för den feedback man fick.
/Erik

Har en 710i och har kadenscensor till racern. Klart att du skall ha en. Det gör faktiskt skillnad på landsväg att se vilken kandens som man har. Det underlättar träningen att hitta och behålla rätt kadens.

Har man redan en cykeldator kan man "lätt" räkna ut kadensen. Omvandla hastigheten från km/h till meter/min dvs. multiplicera med 100/6. Dividera sedan med hjulets omkrets (i meter). Dividera sedan med
antalet tänder på framklingan och multiplicera med antalet tänder på bakklingan och du har kadensen.
Lättare är kanske att göra tvärtom. Säg att du vill cykla med en kadens mellan 80-90 varv per minut, du kan då räkna ut ett hastighetsintervall som du bör ligga i för några av dina favoritväxelkombinationer.
Min favoritväxel är 42/16 och mitt hjul har en omkrets på 2,095 m. Om jag vill hålla en kadens på 80-90 varv per minut skall jag hålla en hastighet på 26,4 till 29,7 km/h.

Fast det är väll den omedelbara feedbacken man vill ha. Vist kan man räkna ut det men den där formlen, men det gör man inte i huvudet så snabbt att man har nytta av det. Om man har t.ex. 90 i medel på en runda behöver man aldrig ha legat särskilt jämt runt 90 vilket man(jag) eftersträvar.

Hajom: Är du dålig på huvudräkning eller? ;-)
Jag tänkte mer att om man vill känna hur det känns att cyka med 80 i kadens, så kan man räkna ut vilken hastighet det motsvarar och spara några hundralappar (och monteringsarbete). Men vill man kontinuerligt kolla av vilken kadens man har så funkar det inte att räkna. Har själv haft kadenssensor men efter att den gick sönder kan jag inte säga att jag har saknat den.

Ja jo lite kraslig på det ;) Jo, efter ett tag känner man på sig vad man har. Jag bestälde en Sigma 1600 med kadens sensor från Cyclocomponents det blev 375 kr includerat frakt himmla billigt tyckte jag.

Kolla innan du sticker ut vad ex 90 i kadens skall motsvara för hastighet på största/minsta. Om det sedan känns bra så är det bara till att ut och nöta in frekvensen i ryggmärgen ;-)

visst kadenssensorn är grymt bra att ha vid intervall träning etc.. att man håller en jämnkadens och inte hastighet.. fast igentligen är pulsen det mest viktiga tycker jag.. fast att ligga på en jämn puls samtidigt som man ligger på en jämnkadens är nog det mest optimala om än svåraste att lyckas med.. kör efter pulsen huvudsakligen.. sedan kadensen.. kan tala om sedan jag införskaffade pulsmätaren min har jag aldrig hastigheten uppe på displayen då jag upplever den som helt ointressant, jag kan inte påvärka den ändå.. och tycker jag det går för långsamt försöker jag köra fortare helt enkelt eller tvärt om.

Tillbaka
Topp