Kaffe, vad har du i kvarnen/koppen

Har du druckit igenom deras sortiment?
Nej jag vet inget om rosteriet som nämndes. Dock allmänt känt att det inte brukar bli så mycket kvar av karaktären i dyra specialbönor om man rostar mörkt, och att det är stor del i förklaringen bakom att mörka rostningar av såna är mindre vanligt.

Espresso på morgonen, för tillfället har vi Johan & Nyström FTO, och efter lunchen tar vi dagens lucka i vår Kränku Kaffikalender:
kaffikalender.png

Det är 24 påsar bryggmalet kaffe som vi testat med aeropress, mokabryggare och pourover

Nej jag vet inget om rosteriet som nämndes. Dock allmänt känt att det inte brukar bli så mycket kvar av karaktären i dyra specialbönor om man rostar mörkt, och att det är stor del i förklaringen bakom att mörka rostningar av såna är mindre vanligt.

Jag tycker de lyckas bra. Det finns väldigt mycket karaktär kvar, men givetvis på ett helt annat sätt än en ljusrost. Det kommer inte smaka blåbärsoppa. Gillar man mörkrost så tycker jag man ska testa, eller snarare unna sig, riktigt bra hantverkskaffe ibland.

Ok. Fick tyvärr ett NEJ!!!! jag framförde att jag tyckte vi skulle byta kvarn. Ska kolla efter den rostfria, det är ju möjligt att den vi har går sönder i framtiden..
När jag sa till min fru i somras att det går åt så lite kaffe hemma sedan ungarna flyttade hemmifrån, att färdigmalt blir dåligt innan jag hinner dricka upp det, sa hon att då får jag väl köpa mej en kvarn då. Jag sa då att jag velar mellan en enklare och billigare och en som jag tycker kostar för mycket men som ska mala riktigt bra. Köp en bra en, sa hon då. Så då gjord jag det. Och jag ångrar mej inte. Släpar med den mellan hemmet och stugan.

Drack Uppsalas julkaffe, mörkrost, det var väl helt ok. Inte gräsligt men jag håller med qma, ett effektivt sätt att döda goda bönor. Julkaffe för mig brukar vara runt och kryddigt i smaken, detta var rätt vasst.

Inte hemma hos mig.
Är det för ljust så slänger jag in skiten i ugnen tills det blir drickbart.

Nescafé mörkrost. Bosch vattenkokare.

Har någon Moccamaster och kaffe från CozoCoffee men det får frugan hållas med…. :-) väntar med spänning på alla arga kommentarer.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    741.8 KB · Besök: 137
Tack för tips, fortfarande få ljus- och mellanrost men ändå. ;)

Jag brygger med Moccamaster och köpte ett guldfilter till för att det var lite roligt. En kvarn för nymalda bönor har varit på min lista för uppgraderingar hemma länge. Växlar även med Aeropress hemma om jag bara ska göra en kopp. Perkolator har jag kört för längesen, tror inte den kommer tillbaka.

Jag har bott i Skåne och har druckit många koppar Zoegas av alla sorter, så jag är välbekant med dom. Med åren har jag stegat ner i rostgrad för att det är roligt med andra smaker och nyanser. Just nu gillar jag bryggkaffe med mycket smak, gärna ljus- eller mellanrost. Starka sorter eller mörkrost är inte jättespännande.

Det är roligt att resa, även i något så enkelt som kaffe. Just nu håller ett paket med Johan & Nyström Buena Vista på att ta slut, ganska gott, mycket syra och smak. Näst på tur är Kafferävens El Trapiche från Costa Rica. Det åkte med en påse för att min svåger bor där, lite nyfiken. Det vi druckit där är mest trist amerikanskt kaffe på resort.

Hm, jag tolkade detta som att du inte hade köpt kvarn, men läste lite gamla inlägg nu och såg att du lite i förbifarten skrev att du köpt en Mahlkönig x54, och att du i ett inlägg jag svarade på skrev "Kvarn köpt". Så lite förvirrat svar från mig tidigare.

Så du har alltså en Mahlkönig x54, hur känns den? Bara lite avundsjuk, börjar närma sig att jag måste köpa ny kvarn så börjat inleda förhandling med mig själv.

Hm, jag tolkade detta som att du inte hade köpt kvarn, men läste lite gamla inlägg nu och såg att du lite i förbifarten skrev att du köpt en Mahlkönig x54, och att du i ett inlägg jag svarade på skrev "Kvarn köpt". Så lite förvirrat svar från mig tidigare.

Så du har alltså en Mahlkönig x54, hur känns den? Bara lite avundsjuk, börjar närma sig att jag måste köpa ny kvarn så börjat inleda förhandling med mig själv.
Mahlkönig x54 känns rejält tung och lyxig, den känns väldigt prosumer och är enkel att använda. Har en förinställning som ger malda bönor för 4 koppar bryggkaffe, 20 sekunder, en på 10 sekunder för malda bönor för 2 koppar bryggkaffe. Sen har jag ingen espressomaskin men det finns två till förinställningar som man kan använda för exempelvis enkel respektive dubbel espresso.

Jag velade mellan den och den mycket dyrare Brataza Forté AP, som hade inbyggd våg som jag tyckte var smakfullt. Sen kunde jag inte riktigt förklara kostnaden ens för mig sjäv, utöver det så hörde jag hur mycket APn lät så då var den inte aktuell. En annan som jag kikade på var Fellow ODE, som jag var intresserad av men den såg lite meckig ut att använda med behållare för malda bönor etc.

Blivit lte sugen på Mahlkönig x54, ha-begäret är väckt.
Den har stålkvarnar ser jag, vad hände med keramiska kvarnar som skulle göra att det inte blir för varmt? Eller det var bara något man skrämde gubbar med?

Wilfas kvarn som var aktuell för några inlägg sedan skryter lite med att den mal på ett lågt varvtal för att just undvika att det blir för varmt.

Blivit lte sugen på Mahlkönig x54, ha-begäret är väckt.
Den har stålkvarnar ser jag, vad hände med keramiska kvarnar som skulle göra att det inte blir för varmt? Eller det var bara något man skrämde gubbar med?

Wilfas kvarn som var aktuell för några inlägg sedan skryter lite med att den mal på ett lågt varvtal för att just undvika att det blir för varmt.
Den ska mala med lägre varv, drygt 1000 RPM, än andra kvarnar av just den anledningen. Om jag fattade rätt på någon recension jag kikade på, på Youtube.

Den ska mala med lägre varv, drygt 1000 RPM, än andra kvarnar av just den anledningen. Om jag fattade rätt på någon recension jag kikade på, på Youtube.
Ok.
Har kollat lite videos.
Kan man justera förinställningarna? Om jag förstår det rätt är det 3 st. plus en typ manuell?
Det visas hur man kan sätta i en sån där espressogrunka, och t.o.m. pausa mitt i för att skaka ner det. Men verkar inte följa med någon sån, passar bara ett visst fabrikat?

Ok.
Har kollat lite videos.
Kan man justera förinställningarna? Om jag förstår det rätt är det 3 st. plus en typ manuell?
Det visas hur man kan sätta i en sån där espressogrunka, och t.o.m. pausa mitt i för att skaka ner det. Men verkar inte följa med någon sån, passar bara ett visst fabrikat?
Fyra förinställningar plus manuell. Alla fyra går att justera på tiondels sekund. Det går ju rätt lätt att byta malningsgrad så jag tänkte ha två för brygg och två för eventuell espresso.

Sen får man med dels en grej för bryggkaffe och en grej för sån portafilter som man har till espressomaskin. Den ska ha en slags automatik, som jag inte testat då jag inte har en sån maskin. Än.

Hittade en 1 kg påse på Ica, priset på 155 kr som jag trodde var per 500 gr var per kg så det är ju rätt ok som husbryggkaffe. Om det är gott vill säga. ?

20211211_161721.jpg

Väger fortfarande för emot mot att lämna podkaffe och gå över till kvarn och espressomaskin...

Nu är i alla fall lagret med Nespresso kaffekapslar påfyllt igen ☕

Blev en dubbel espresso direkt...

Som en latte får Double Espresso Chiaro oemotståndliga toner av ljus karamell kombinerat med en fin och krämig textur ?
DSC01863-01.jpg
DSC01866-01.jpg
DSC01868-01.jpg
DSC01871-01.jpg

DSC01875-01.jpg

Leverar riktigt gott från en liten espresso upp till en kaffe den här Nespresso Vertuo-maskinen.

Bilagor

• DSC01869-01.jpg
    DSC01869-01.jpg
    1.3 MB · Besök: 97
Edit: trodde verkligen jag var i "stora kaffetråden"...
Fråga! Har en sån här idag och känner att jag skulle vilja få lite bättre koll och styrsel på espresson. Har hjälpligt koll på bryggkaffe och har en wilfa-kvarn (som inte klarar espresso) och en burrgrinder som jag ändå tycker det går att få en helt ok espressomalning med lite meckande.
Men nu till frågan, är det värt att köpa en ny korg istället för den som hör till maskinen eller är maskinen helt enkelt för kass i sig självt?
Tycker att espresson blir ok, men känns som att möjligheten att påverka smaken är rätt små, och att jag ibland inte får ut så mycket toner ur kaffet som jag kanske vill.
Just nu kör jag på Johan och Nyströms la bomba som jag fått för mig att jag gillar.

20211211_204959.jpg

Senast ändrad:
Fråga! Har en sån här idag och känner att jag skulle vilja få lite bättre koll och styrsel på espresson. Har hjälpligt koll på bryggkaffe och har en wilfa-kvarn (som inte klarar espresso) och en burrgrinder som jag ändå tycker det går att få en helt ok espressomalning med lite meckande.
Men nu till frågan, är det värt att köpa en ny korg istället för den som hör till maskinen eller är maskinen helt enkelt för kass i sig självt?
Tycker att espresson blir ok, men känns som att möjligheten att påverka smaken är rätt små, och att jag ibland inte får ut så mycket toner ur kaffet som jag kanske vill.
Just nu kör jag på Johan och Nyströms la bomba som jag fått för mig att jag gillar.

Visa bilaga 528125
Här finns ju många experter, men dom verkar ha tagit helgledigt, så jag skriver ett amatörsvar här.

Kan inte termerna men förmodar att "korg" är grunkan man fyller med kaffe. Då gissar jag på att det inte skulle påverka smaken något nämnvärt, eller inte alls. Jag förstår det som att du inte har någon riktig kvarn (läs: dyr). Isf tror jag att det hade gett mycket med en uppgradering. Malningsgraden påverkar smaken mycket och problemet med enklare kvarnar är att det inte blir en jämn malning.

Några olika kvarnar har avhandlats nyligen i tråden, själv är jag sugen på en Mahlkönig x54.

Har maskinen trycksatt filterkorg idag?
Byter du till en vanlig så krävs det en kvarn som går att finjustera malningsgraden på om det skall bli perfekt. Har du tur så kan det såklart bli bra ändå om ett steg hamnar mitt i prick. Eller förmodligen tillräckligt bra även lite vid sidan av =)
Det går ju också att ändra kaffemängden en gnutta för att reglera flödet om kvarnen har för grova inställningar.

Vi har provat massvis i vår kaffegrupp på jobbet vi har enats om att La Bomba som nämndes ovan är bäst. Har ingen nedärvd prettokvarn att posta utan jag får fram mitt kaffe ur en Jura E8, vi kör samma maskin på jobbet och den har gjort en gaziljon koppar. Dock har vi fått renovera den 2ggr, ett byte av samtliga packningar och ett malverk som gett upp.

Vi har provat massvis i vår kaffegrupp på jobbet vi har enats om att La Bomba som nämndes ovan är bäst. Har ingen nedärvd prettokvarn att posta utan jag får fram mitt kaffe ur en Jura E8, vi kör samma maskin på jobbet och den har gjort en gaziljon koppar. Dock har vi fått renovera den 2ggr, ett byte av samtliga packningar och ett malverk som gett upp.
Det är allt byggdamm ni drar in i labben från stamrusten som får den att paja.

Obs skämt.

Visa bilaga 528125

Malningen spelar större roll än man tror när det gäller smaker , hade jag varit du så hade jag först köpt en ordentlig kvarn och sen labba runt lite med malningsgrader och vattentempratur.
byter du portafilter så gör det ingen jätteskillnad på smak utan det det gör mest att du har mera kontroll på flödet ner i koppen och får mera crema om du kör tex med ett öppet filter.

Tackar! Ja, jag misstänkte att det kanske inte var värt att byta ut den trycksatta korgen utan att skaffa en kvarn som klarar av det. Då lutar det helt enkelt åt att jag får fortsätta dricka hyfsad espresso helt enkelt (alt. hoppas på att wilfa-kvarnen ger upp...)

Tackar! Ja, jag misstänkte att det kanske inte var värt att byta ut den trycksatta korgen utan att skaffa en kvarn som klarar av det. Då lutar det helt enkelt åt att jag får fortsätta dricka hyfsad espresso helt enkelt (alt. hoppas på att wilfa-kvarnen ger upp...)

Du är välkommen att regga ett konto på https://riktigtkaffe.se/forum/ om du vill nörda ner dig i kaffe och bryggtekniker med andra kaffenördar :)

Dricker du mörkrost i ditt inte trycksatta kaffemakande, då behöver du inte lägger ner några pengar på någonting, du behöver banne mig inte ens kalka av ert kaffedon.

Enkelt liv.

apropå det, nu har jag ingen espressomaskin, men jag såg att det fanns tamp-mattor som klickade vid rätt tryck, funkar sånt?

Det finns både mattor och tampers som klickar vid rätt tryck, skulle säga om man är nybörjare så är det ett väldigt bra redskap för att få till rätt tampning , man lär sig dock till slut hur hårt man ska trycka för att få en bra shot så är man lite erfaren skulle jag säga att det inte behövs.

Tillbaka
Topp