Kaffe, vad har du i kvarnen/koppen

Jag dricker Zoegas, tydligen resten av den hjärntvättade lokala massan med då (eller pga?) Skånerost har en egen plats mitt i butiken (i Skåne) som jag handlar i. Men jag är öppen för förslag på annat bryggkaffe, kul att jämföra, förutsatt att jag slipper mala själv. Hit me!

Kanske är skillnad på zoegas i Skåne. Jag tänker att påsarna med bönor inte ligger lika länge innan dom kommer ut till butik . Det har dock inget med rostningen att göra men kanske gör lite skillnad på smaken.

Här kommer mina favoriter för espresso/cappucino

Garants ekologiska espresso bönor
Lavazza espresso perfetto

För Moccamaster/V60/Aeropress är Löfbergs "Brazil" utan tvekan den bästa "över disk"-bönan jag stött på så här långt.

Kanske är skillnad på zoegas i Skåne. Jag tänker att påsarna med bönor inte ligger lika länge innan dom kommer ut till butik . Det har dock inget med rostningen att göra men kanske gör lite skillnad på smaken.

Här kommer mina favoriter för espresso/cappucino

Garants ekologiska espresso bönor
Lavazza espresso perfetto

För Moccamaster/V60/Aeropress är Löfbergs "Brazil" utan tvekan den bästa "över disk"-bönan jag stött på så här långt.
Jag bor 3 mil från rosteriet men logistiken behöver ju inte vara kort/optimal för det. Får testa Brazil vid tillfälle!

Testar Arvids Blond nu, känns potentiellt som jag hittat ersättare för gran dia som vardagskaffe. Synd bara att den inte finns som hela bönor..

Upplever det där med smakbild väldigt olika beroende på var man bor, gran dia var kanon där jag bodde förut men fungerar inte alls här. Enda sättet är ju att testa sig fram :)

Fortfarande inte landat i ett kaffe med den fylligheten jag söker utan att bli för beskt..

Jag är verkligen ingen kaffesnobb men... Vattenkvaliteten är inte det helt avgörande för vilka bönor som fungerar?
Kommer ihåg när jag prövade lövbergs lila i fjällen en gång. Helt plötsligt smakade det där vidriga skräpkaffet helt ok, bra till och med.

Skåne Rost från Zoegas hemma, på jobb så är det okänt. Var konsult ett tag och satt ute hos en dansk kund i Sverige. De hade kaffe från Danmark som hette Kurat eller något liknande. Fy fan, värsta sörjan. Roliga var att på HK i Sverige körde de Zoegas Skåne rost men på siterna hade det deras danska kaffe som smaka satan.

Åh, en OT grupp i min kategori!
Änglamarks mellanrost är mitt vardagliga brukskaffe.
Står dock på förpackningen att smak kan variera beroende på säsong osv, men än så länge inga klagomål.
Trycker ner den badboyen i en fransk press och inviger morgontimmarna.

Jag börjar tröttna på AN Gran Dia. Fått bort beskan men bristen på eftersmak gör att jag saknar något. Stod och glodde igenom kaffehyllan på ICA Maxi, utan att bli klokare.
Måste ändå säga att jag är klart positiv till gran dia efter tipset om grövre malning. Men håller med om att det inte är optimalt. Du får återkomma med facit!

1728378396882.png

Den här är vårt fulkaffe här hemma.

är typ ute efter 2 2 4 på den där skalan, men inte hittat det ännu... Gillar inte beskan hos mörkrost men mellanrost verkar inte ha fylligheten... dilemma :D

är typ ute efter 2 2 4 på den där skalan, men inte hittat det ännu... Gillar inte beskan hos mörkrost men mellanrost verkar inte ha fylligheten... dilemma :D
Du får köpa lite olika påsar och blanda din egen mix. Eller köpa råkaffe och rosta själv, är rätt kul och en vanlig varmluftsugn funkar. Eller en popcornmaskin från närmaste loppis. Eller varmluftspistol. Eller finmecka lite: https://riktigtkaffe.se/kaffe/projekt-kafferost.13257/

Någon som har testat Melitta Bellacrema Intenso? Mer mörkrostat från Italiensk coffeemaker från urtiden.

Någon som har testat Melitta Bellacrema Intenso? Mer mörkrostat från Italiensk coffeemaker från urtiden.
Vi har precis druckit upp det sista ur en sådan påse här hemma. Den fanns för 119 spänn på Lidl så jag tyckte det kunde vara värt att testa som vardagsespresso.

Den var mer än OK tyckte jag. Ganska strömlinjeformad smakmässigt, men för mig i vår maskin gav den ett gott kaffe där inget stack ut på ett negativt sätt (vilket det annars ganska ofta gör). Jag brygger i en helautomatisk DeLonghi, jag tycker den gör godast kaffe med lite enklare bönor faktiskt. Detta köper jag gärna igen om det finns kvar nästa gång på Lidl, men jag kommer inte leta land och rike runt efter det.

//Mange

Jag är verkligen ingen kaffesnobb men... Vattenkvaliteten är inte det helt avgörande för vilka bönor som fungerar?
Kommer ihåg när jag prövade lövbergs lila i fjällen en gång. Helt plötsligt smakade det där vidriga skräpkaffet helt ok, bra till och med.

Jo det beror helt och hållet på vilken hårdhet på vattnet man har och vilket pH värde vattnet har

Om du vill testa något för att få grymt bra kaffe så köp en liten flaska imsdal vatten så ska du få känna på skillnad . Deras vatten är mjukt och har perfekt pH värden vilket gör kaffet riktigt gott .

Det är inte hållbart att köpa vatten kanske men jag vet i ett kaffeforum jag hängde lite på så var det vanligt att man köpte en kanna eller filter som filtrerar vattnet

Testar Arvids Blond nu, känns potentiellt som jag hittat ersättare för gran dia som vardagskaffe. Synd bara att den inte finns som hela bönor..
Provat den till brygg, fin smak men väldigt klent. Söker aktivt lite lättare rostning i matvarubutiksutbudet, men kör espresso bean-to-cup maskin, så behöver hela bönor. Tror även att det är kört att göra nån vettig espresso shot på ljust snabbrostat. Ju lättare rostning, desto viktigare att de rostas länge för espresso...

Jag tycker att Melitta La Crema går att få rätt gott i min Gaggia Classic, dricker den som dubbel espresso. Toner av nougat och lagom syra, påminner lite om Arvid Nordquists mellanrost Solid.
Finns på Lidl för 119 spänn för ett kilo.

Efter en tid med Melittas bellacrema intenso smakar det helt ok. Creman är dock väldigt svårt att få till.
Jag handlar mitt kaffe på Lidl. Där hade de även Melitta Bellacrema Espresso vilken har lite kraftigare rostning - men ändå ingen superhård sotrostning. Den tyckte jag var ännu lite godare för mig i min maskin. Lite mer tydligt mot choklad och något lägre syra. Kan vara värt at pröva kanske?

Hej!

Är det någon här som utforskat i sortimentet portabla espresso maskiner? Rekommendationer?
Tänker mig en helt batteridriven/"mekanisk". Ser vissa som endast klarar single shots men vissa som verkar till och med kunna göra dubbel?! Är det något att ha? Är ingen expert och har inte för mycket att jämföra med så skulle inte se mig själv som särskilt "kräsen"... :)

Fråga!
Börjar bli sugen på att uppgradera mitt kvarngame, har en sån wilfa som tjänat mig väl i närmare tio år men som på sista tiden börjar ge upp, timerfunktionen funkar inte och den har framförallt börjat mala väldigt ojämnt.
Ett alternativ är att köpa en likadan då jag fortfarande tänker att den är svårslagen för priset, men är egentligen lite sugen på en som också kan mala espresso-fint. Begagnat är absolut en option. Så, vad säger den samlade expertisen?

Fråga!
Börjar bli sugen på att uppgradera mitt kvarngame, har en sån wilfa som tjänat mig väl i närmare tio år men som på sista tiden börjar ge upp, timerfunktionen funkar inte och den har framförallt börjat mala väldigt ojämnt.
Ett alternativ är att köpa en likadan då jag fortfarande tänker att den är svårslagen för priset, men är egentligen lite sugen på en som också kan mala espresso-fint. Begagnat är absolut en option. Så, vad säger den samlade expertisen?
Ingen aning om din budget men jag hade tittat på en Timemore Sculptor 64s.

Detta, inköpt av dörrknackande skolungdom. Köpte det mest för att det inte var de vanliga bambukläderna och blockljusen som var till salu. Helt ok, men ganska dyrt.
20241020_093218.JPG
20241020_093236.JPG

Wilfa CGWS-130B hamnade riktigt bra i Råd&Röns test, bara några få poäng bakom den dyra vinnaren, och fick därför betyget
images

Den säljs nu från 1.090 SEK enl
Ja, det är en sån jag har och den är verkligen toppen sett till pris men maler inte fint nog tyvärr...

Wilfa Uniform är mitt tips. Ska vara lite väl grova steg för espressomalning men den maler fint nog.

Min gamla Wilfa från 2013 maler fortfarande för bryggkaffe även om timern inte har fungerat på många år. Istället för en Wilfa Uniform kompletterade jag den med en handkvarn för espresso.

Wilfa CGWS-130B hamnade riktigt bra i Råd&Röns test
Ja, det är en sån jag har och den är verkligen toppen sett till pris men maler inte fint nog tyvärr...
Wilfa Uniform är mitt tips.
Den fick samma betyg som Wilfa CGWS-130B i Råd&Röns test map att mala riktigt fint, men det tog nästan tre ggr längre tid för den, hela 4 min 19 s, jmf med Wilfa Svart Aroma CGWS-130B

Är det någon här som utforskat i sortimentet portabla espresso maskiner?
Jag är tillräckligt nöjd med en areopress, men riktigt espresso kan du nog få med en Flair, eller en Picopresso.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp