Kaffe, vad har du i kvarnen/koppen

Ngn som testad Belluno Rosso på Lidl? Kostade bara 99 kr för ett kilo hela bönor.
Har inte vågat gå hela vägen dit ännu. För mig i min maskin (Delonghi Magnifica S, en budget bean-to-cup som ändå levererar hyggligt tycker jag) tycker både jag och frun att hyggligt standard/enklare bönor faktiskt blir bäst även oaktat bönornas pris.

Däremot finns det en väldigt tydlig lägre gräns på kaffets pris/kvalitet där kaffet blir otroligt äckligt hur man än gör. Jag vet inte om dessa bönor kvalar in där, men bönor i den prisklassen är väldigt mycket oftare så dåliga jämfört om man lägger på enstaka tjugolappar.

Men återkom gärna i frågan om du testar! Jag är uppriktigt nyfiken och vill inte diskvalificera någon på enbart pris.

//Mange

Har inte vågat gå hela vägen dit ännu. För mig i min maskin (Delonghi Magnifica S, en budget bean-to-cup som ändå levererar hyggligt tycker jag) tycker både jag och frun att hyggligt standard/enklare bönor faktiskt blir bäst även oaktat bönornas pris.

Däremot finns det en väldigt tydlig lägre gräns på kaffets pris/kvalitet där kaffet blir otroligt äckligt hur man än gör. Jag vet inte om dessa bönor kvalar in där, men bönor i den prisklassen är väldigt mycket oftare så dåliga jämfört om man lägger på enstaka tjugolappar.

Men återkom gärna i frågan om du testar! Jag är uppriktigt nyfiken och vill inte diskvalificera någon på enbart pris.

//Mange
Jag höll i påsen ett tag och tvekade men ställde tillbaka den i hyllan. Möjligen heter kaffet för 99 kr Bellarom Rosso...
I alla fall, detta är min favorit hos Lidl. Kostar numera 129 kr/kg.
1729583868224.png

Den fick samma betyg som Wilfa CGWS-130B i Råd&Röns test map att mala riktigt fint, men det tog nästan tre ggr längre tid för den, hela 4 min 19 s, jmf med Wilfa Svart Aroma CGWS-130B
Vad skiljer mellan Wilfa CGWS-130B och WSCG-2?

Har en WSCG-2 som börjar bli till åren och funderar på att byta upp mig.

Upplever det där med smakbild väldigt olika beroende på var man bor, gran dia var kanon där jag bodde förut men fungerar inte alls här. Enda sättet är ju att testa sig fram :)

Fortfarande inte landat i ett kaffe med den fylligheten jag söker utan att bli för beskt..
Brygger du eller espresso?
Edit: Grand Dia är ju brygg.

Prova det här. Filtrera vattnet, typ BWT kanna, eller köp vatten i din affär, utan kolsyra då, och kör med ett guldfilter.

Vad skiljer mellan Wilfa CGWS-130B och WSCG-2?

Har en WSCG-2 som börjar bli till åren och funderar på att byta upp mig.
Deras Uniform, wilfa då, är grym, du behöver betala anständig cykel pengar för att få något bättre.
Den är bra för espresso också, men det är för stort avstånd mellan stegen för malgraden, så det kan vara svårt att ställa in den helt rätt för dig. Du får kompensera med mängd bönor och ändrad tid för skottet.

Deras Uniform, wilfa då, är grym, du behöver betala anständig cykel pengar för att få något bättre.
Den är bra för espresso också, men det är för stort avstånd mellan stegen för malgraden, så det kan vara svårt att ställa in den helt rätt för dig. Du får kompensera med mängd bönor och ändrad tid för skottet.
Har ingen espressomaskin.
4200 kr mot 1500 kr är rätt stor skillnad tyvärr.

Klart bättre pris. Får kanske "råka" ha sönder den nuvarande. :D
Vad ska man med en app till en kaffekvarn föresten? Känns lika aktuellt som en app till eltandborste.

Jag pendlar just nu mellan David Gomez Gesha från Swerl, Ethiopia Meguda från Solkant och en Pink Bourbon från Standout. Jag tycker det är trevligt att variera. :)
Jag brukar handla från www.redblackcoffee.se. Jag tycker det är så sjukt smidigt att man kan handla kaffe från flera rosterier i samma order där. (Ett tips för er som inte känner till det!

Sen brukar jag variera lite bryggmetod mellan V60, Aeropress och lite annat. Det är kul att känna hur smakerna ändrar karaktär med olika metoder.

Jag pendlar just nu mellan David Gomez Gesha från Swerl, Ethiopia Meguda från Solkant och en Pink Bourbon från Standout. Jag tycker det är trevligt att variera. :)
Jag brukar handla från www.redblackcoffee.se. Jag tycker det är så sjukt smidigt att man kan handla kaffe från flera rosterier i samma order där. (Ett tips för er som inte känner till det!

Sen brukar jag variera lite bryggmetod mellan V60, Aeropress och lite annat. Det är kul att känna hur smakerna ändrar karaktär med olika metoder.
Tack det var bra tips och vad jag leta efter.

Nu har jag kört Miletta Crema intenso en tid. Inte så att jag gör små pirruetter över en kopp kaffe. Jag får mala det riktigt fint och trycka mycket pulver i portafiltret för att få till lite crema. Man får vad man betalar för.

Nu har jag kört Miletta Crema intenso en tid. Inte så att jag gör små pirruetter över en kopp kaffe. Jag får mala det riktigt fint och trycka mycket pulver i portafiltret för att få till lite crema. Man får vad man betalar för.
Även om crema är fint att titta på har det ju däremot ingenting med smaken att göra. Det är ju bara gaser som frigörs. Du får lättare crema i ett ny- och mörkrostat kaffe, det betyder ju däremot inte att nyrustade kaffen är godare. Ett kaffe ska ju ligga någon/några veckor (beroende på fermentering och rostgrad) för att smakerna ska bli fullt utvecklade. Nackdelen med att köra för mycket kaffe i filtret är ju snarare att du inte kommer hinna utvinna alla smaker ur kaffet med vattnet.

Själv köpte jag Melitta Bellacrema Intenso på Lidl och det var längesedan mitt bryggkaffe var så gott :) Perfekt när man gör kaffe 2-3 gånger per dag.

Jag har både aeropress, clever dripper, moccabryggare och presskanna men bryggkaffe gör jag 98% av gångerna :(

Nästa gång blir det att bita ihop och klicka hem Kahls Inferno igen.
Det är säkert godare, men prisskillnaden är ju enorm också.

Förut brukade jag köpa monsun malabar och gillade det, sedan började jag köpa Kahls på lösvikt och då var det inte "samma sak".

Tar för övrigt tips på mer prisvärda finare kaffebönor att klicka hem. Dricka rätt stora mängder...

Det är säkert godare, men prisskillnaden är ju enorm också.

Förut brukade jag köpa monsun malabar och gillade det, sedan började jag köpa Kahls på lösvikt och då var det inte "samma sak".

Tar för övrigt tips på mer prisvärda finare kaffebönor att klicka hem. Dricka rätt stora mängder...
Hur många koppar manglar du på en bra dag?

Även om crema är fint att titta på har det ju däremot ingenting med smaken att göra. Det är ju bara gaser som frigörs. Du får lättare crema i ett ny- och mörkrostat kaffe, det betyder ju däremot inte att nyrustade kaffen är godare. Ett kaffe ska ju ligga någon/några veckor (beroende på fermentering och rostgrad) för att smakerna ska bli fullt utvecklade. Nackdelen med att köra för mycket kaffe i filtret är ju snarare att du inte kommer hinna utvinna alla smaker ur kaffet med vattnet.
Nä så är det inte helt och hållet. Frågar du mig så bidrar creman till annorlunda smakupplevelse av kaffet som helhet, särskilt de inledande "sipparna" av kaffet. Vad jag vet så finns det flera orsaker till att creman påverkar smakupplevelsen.

Är det enbart prenumerationer? Tycker sidan är lite rörig. Har du tips om fler utlänska sidor annars?

Nä man kan köpa lösa påsar med . Håller med om att sidan är lite rörig, dom har ganska nyligen uppdaterat den.

Har tuvärr inga flera som är utlänska men jag rekommenderar coffevine , körde dom själv ett tag och kaffet man får är sjukt bra.

Nä så är det inte helt och hållet. Frågar du mig så bidrar creman till annorlunda smakupplevelse av kaffet som helhet, särskilt de inledande "sipparna" av kaffet. Vad jag vet så finns det flera orsaker till att creman påverkar smakupplevelsen.
Intressant! Jag skulle säga att majoriteten av all crema försvinner när man blandar espresson, vilken ju ska göras för att jämna ut smakerna, annars är den ojämn. Den kommer ju inte smaka likadant hela koppen igen.
Vad menar du att det finns för andra smakupplevelser?

Intressant! Jag skulle säga att majoriteten av all crema försvinner när man blandar espresson, vilken ju ska göras för att jämna ut smakerna, annars är den ojämn. Den kommer ju inte smaka likadant hela koppen igen.
Vad menar du att det finns för andra smakupplevelser?
Tja, jag och väldigt många med mig upplever att espresson får en annorlunda (i regel bättre smak) om man fått till en en bra crema. Personligen tycker jag det är tydlig skillnad, så jag tror inte det är ngn form av placebo. Finns säkert vetenskapliga belägg för detta. Men generellt kan ju en och samma substans smaka olika beroende på hur den är i konsistens, densitet osv osv även om det med enkel logik inte borde göra det.

Däremot det där du skriver om att man ska blanda den, är ju din smak. Jag rör inte om (oftast iaf, beroende på böna) utan kör ofta en dubbelshot och njuter av skillnaden i smak. Dock lämnar jag ofta den lilla sista typ millimetrarna i botten, som är lite "oljig". Men det är ju det fina i kråksången, vad som smakar bra är ju individuellt, och ingen som kan "bestämma för andra".

Ska väl tillägga att även i det fall då jag rör om i kaffet så känner jag skillnad på smak om det är en rekorderlig crema som rörs ner eller inte.

Edit: la till sista kommentaren.

Senast ändrad:
Jag får fortsatt ingen crema trots steg 3 av 40 på kvarnen. Miletta Crema Intenso håller inte mot vattentrycket som flödar igenom för lätt. Ser bra ut i början men när creman ska börja bygga flödar det för snabbt.

Tillbaka
Topp