Kaffe, vad har du i kvarnen/koppen

Det enda som funkar om du vill ha bra kaffe är ju en bryggare (tex termos) och prenumeration på bra kaffe i typ 100grams påsar.
Eftersom min bror jobbar på Johan&Nyström så ringer du givetvis dit och säger happy10 för rabatt 🥳☕
Jag hör dig. Tror dock att det som efterfrågas är en "on-demand-maskin" som "brygger" en kopp i taget.
Stort tack för rabattkoden. 😃
Jag har råkat hamna i skåneland och här får man onda ögat om man tycker något annat än Zoegas Skånerost skall i bryggaren... 😉 Men jag jobbar på förändring!

Jag har haft en Jura Z9 i tio år eller så som varit bra med något litet repbehov på vägen. Gjord för 15-30 personer på kontoret eller något sådant, men så har jag aldrig använt den. Man behöver tömma sump/droppbricka, fylla på vatten och bönor titt som tätt, så mindre maskin är utesluten om du ska göra så många koppar per dag.

Bra kaffe, smidigt användande osv, men vet alltså inte om motsvarande modell räcker för ditt behov. Och dyrare än budget gissar jag också..

Jag hör dig. Tror dock att det som efterfrågas är en "on-demand-maskin" som "brygger" en kopp i taget.
Jag har råkat hamna i skåneland och här får man onda ögat om man tycker något annat än Zoegas Skånerost skall i bryggaren... 😉 Men jag jobbar på förändring!
Japp, fattar. Vi bytte ut våra bryggare på jobbet mot fulmaskiner. Minst 27% effektivitestapp över hela linjen enligt mina xls-beräkningar. Och du skrev ju gott kaffe faktiskt 😀

Vi har en sån här, men ingen aning om pris och kapacitet. Den är ansluten till vatten och avlopp, och sköter rengöring ganska automatiskt.

Det råder konsensus om att kaffet blir bra.

20250304_102341.webp

Hej!
Har forumet nåt tips på en kaffemaskin till jobbet? Jag tänker kaffe, bra kaffe. Inte en massa choklad och wiener melange, etc.
Önskad spec. Leverera 30-50 koppar gott kaffe per dag.
Espresso kan vara en bra extra feature.
Helst inget krångligt hanterande. Fylla på bönor/kaffe, tömma kaffesump är okay men inte för mycket pyssel. Då vet jag vem som måste stå där.
Budgeten är väl kanske upp till 25'kr.
Undvik silver italienska kaffe maskinen den med olika språk inställningar på displayen GAGGIA syncrony digital som kontors möbler företag hade sortiment att sälja maskin får fnatt starkt kaffe skeden står i slump.

Bosch TCA, 58 funkar hyfsat med sump rengöring ganska ofta gjort och C4 kaffe maskinen också ett bra tag där lägger elmotor av till sump slängen.

WTF...

I princip slutat med kaffe på jobbet, trots att det är en av de få "löneförmåner" man har som kommunanställd. ;)

WTF...

Jag såg den här artikeln, och jag som dricker väldigt mycket kaffe på jobbet reagerar ju lite nervöst :-) Men vad som inte framgår är hur det blir dåligt. Någon som har mer detaljer? Finns ju olika slags automater också, vissa kör malda bönor, andra pulver och vissa någon slags kaffeextrakt.

Hemma kör jag ju mycket presskaffe som enligt artikeln ska vara bättre men filtret i en presskanna är ju ett väldigt grovt metall-filter, svårt att se att det skulle filtrera bort skadliga ämnen?

En espresso eller mokka-bryggare borde ju vara lika dåliga då då de inte heller har pappersfilter? Perkulator äger jag inte men den har väl inte heller ett pappersfilter? Påverkar malningsgraden hur skadliga ämnen frigörs i kaffet?

Jag såg den här artikeln, och jag som dricker väldigt mycket kaffe på jobbet reagerar ju lite nervöst :-) Men vad som inte framgår är hur det blir dåligt. Någon som har mer detaljer? Finns ju olika slags automater också, vissa kör malda bönor, andra pulver och vissa någon slags kaffeextrakt.

Hemma kör jag ju mycket presskaffe som enligt artikeln ska vara bättre men filtret i en presskanna är ju ett väldigt grovt metall-filter, svårt att se att det skulle filtrera bort skadliga ämnen?

En espresso eller mokka-bryggare borde ju vara lika dåliga då då de inte heller har pappersfilter? Perkulator äger jag inte men den har väl inte heller ett pappersfilter? Påverkar malningsgraden hur skadliga ämnen frigörs i kaffet?
Drick vad du gillar. Dör gör du i alla fall.

Nu hittar jag inte, men i P1 idag pratade de om att det som gör kaffet grumligt är det som innehåller de skadliga sakerna. Oklart varför andra "ofiltrerade" skulle vara bättre... Även tiden det tar nämndes...

Nu hittar jag inte, men i P1 idag pratade de om att det som gör kaffet grumligt är det som innehåller de skadliga sakerna. Oklart varför andra "ofiltrerade" skulle vara bättre... Även tiden det tar nämndes...
Kaffe var tydligen tillräckligt intressant för att jag skulle gräva fram första forskningsstudien på länge, ett antal välkända svenska institutioner som ligger bakom studien så borde väl vara seriöst gjort?

Espresso och kokkaffe överlägset sämst, resultaten för presskanna motsäger tidigare result så där får man väl sätta ett frågetecken.

Vad jag inte ser något om är hur de här halterna i kaffet påverkar jämfört med andra födoämnen, t ex jag som troligen äter mer kokta ägg än medel. Man kan också konstatera att två espresso på helgen tar bort ev fördelar av att dricka bryggkaffe ist för automatkaffe hela arbetsveckan.

Är man orolig så kan man filtrera kaffet genom pappersfilter vilket gör det så bra som möjligt i de här aspekterna. Vissa hävdar väl att man göra det ändå för bästa smak?

Får tillägga att jag inte är seriöst orolig över detta, jag var bara intresserad av att läsa lite mer eftersom jag tyckte det saknades en del info i det som rapporterades i media.

Fråga till er med helautomatiska maskiner, gärna Jura.

Använder ni märkesspecifika vattenfilter eller använder ni tredjepartsfilter?

Kanske någon hoppar över filter och kör med avkallnkngstabletter istället?

Jag har kört med märkesfilter på mina Juramaskiner men funderar på alternativen.
Bfu

Bilagor

• IMG_3372.webp
    IMG_3372.webp
    92.3 KB · Besök: 42

Jag har kört med märkesfilter på mina Juramaskiner men funderar på alternativen.
Bfu
Det första jag gjorde för 11 år sedan eller så när jag köpte min Jura var att strunta i filterbytesvarningen. Brukar bara köra igenom programmet när maskinen vill byta filter, men byter bara någon gång om året eller så på sin höjd. Vi har ju extremt hög kvalitet på vattnet och i Sverige generellt och häromkring (Partille närmare bestämt, med "bra" hårdhet, vad nu "bra" är) i synnerhet, så det är sällan problem med igenkalkning pga vattnet imho.

Har aldrig avkalkat maskinen trots närapå total likgiltighet till filterbyten. Pratar såklart om mina egna högst anekdotiska erfarenheter..

Det första jag gjorde för 11 år sedan eller så när jag köpte min Jura var att strunta i filterbytesvarningen. Brukar bara köra igenom programmet när maskinen vill byta filter, men byter bara någon gång om året eller så på sin höjd. Vi har ju extremt hög kvalitet på vattnet och i Sverige generellt och häromkring (Partille närmare bestämt, med "bra" hårdhet, vad nu "bra" är) i synnerhet, så det är sällan problem med igenkalkning pga vattnet imho.

Har aldrig avkalkat maskinen trots närapå total likgiltighet till filterbyten. Pratar såklart om mina egna högst anekdotiska erfarenheter..
Ok. Vi har mjukt o fint vatten här, ca 2,5-3,5 på skalan. Tror det finns en inställning på maskinen där man anger om man har filter eller ej för att man skall få påminnelse om avkalkning istället.

Ok. Vi har mjukt o fint vatten här, ca 2,5-3,5 på skalan. Tror det finns en inställning på maskinen där man anger om man har filter eller ej för att man skall få påminnelse om avkalkning istället.
Googlade och verkar vara 2-4 här.

Har inte grottat ner mig i inställningarna på den fronten. Minns något om det men har för mig att jag gissade att "utan filter" innebar att man körde maskinen direkt mot kallvattnet via slang, men man kanske kan köra helt utan filter istället?

Googlade och verkar vara 2-4 här.

Har inte grottat ner mig i inställningarna på den fronten. Minns något om det men har för mig att jag gissade att "utan filter" innebar att man körde maskinen direkt mot kallvattnet via slang, men man kanske kan köra helt utan filter istället?
Min har bara vattentank och kan inte kopplas direkt till vattenledning. E8.

Bfu
Jag har De Longhi Magnifica S och har provat att köra med vattenfilter en gång tills det var förbrukat. Märker ingen skillnad så kör utan sen dess.

Vattnet smakar rent där jag bor. Har inte mätt hårdheten men är ganska säker på att det är mjukt. Ställt in maskinen på lägsta vattenhårdheten så att den inte påminner om avkalkning så ofta. Det som kommer ut vid avkalkning ser ändå ganska klart ut.

Säkert annorlunda om man har riktigt hårt vatten...

Vattnet smakar rent där jag bor. Har inte mätt hårdheten men är ganska säker på att det är mjukt.
Du kan ju kolla på ditt lokala vattenverks hemsida, där brukar det alltid gå att vattenhårdheten.
Tex för Sthlm

Säkert annorlunda om man har riktigt hårt vatten...
På landet har jag (medel-)hårt vatten(7,0° dH) och använder därför annat kaffe än i stan med mjukt vatten (4-6° dH). Men jag nöjer mig med färdigmalt köpekaffe och Moccamaster.

Du kan ju kolla på ditt lokala vattenverks hemsida, där brukar det alltid gå att vattenhårdheten.
Tex för Sthlm

På landet har jag (medel-)hårt vatten(7,0° dH) och använder därför annat kaffe än i stan med mjukt vatten (4-6° dH). Men jag nöjer mig med färdigmalt köpekaffe och Moccamaster.
Vi har 2,5-3,5 här.

Jag har en del kalk i vattnet. Jag brukar hälla maskinen full med vatten och ättika någon gång ibland. Det har funkat bra. Har en Giotto (heter numera Rocket).

Tex för Sthlm

Bra att de specar. Jag bor i Nacka kommun och det är visst 4-6 dH här, så mjukt nog att köra maskinen utan krångliga filtret som inte får stå still för länge och måste bytas ganska ofta.

Bra att de specar. Jag bor i Nacka kommun och det är visst 4-6 dH här, så mjukt nog att köra maskinen utan krångliga filtret som inte får stå still för länge och måste bytas ganska ofta.
På Jura ställer man in vattenhårdhet och så anpassar maskinen hur länge filtret skall räcka med hänsyn till vattnet.

I min jakt på bra budgetkaffe har jag i någon mån gått i mål. Melittas Espresso med 100% Arabica lirar bra i min gamla SAECO.

Får tom dra ner på mängden kaffepulver för lagom flöde. Creman förträfflig.

Köptes för typ 150kr/kg på kampanj.

IMG_8794.webp

I min jakt på bra budgetkaffe har jag i någon mån gått i mål. Melittas Espresso med 100% Arabica lirar bra i min gamla SAECO.

Får tom dra ner på mängden kaffepulver för lagom flöde. Creman förträfflig.

Köptes för typ 150kr/kg på kampanj.

Visa bilaga 780248
Den är vanlig hos mig också som vardagskaffe. Den och Lidls egna är tillräckligt bra.

Det är pappersfilter som gäller.
Kör du brygg med guldfilter är det sämre än med papper, ur mättadfettsynpunkt.
Jag tror inte det är något att bry sig om, om du inte redan har höga blodfetter och går på "diet" för det, då ska du bara dricka pappersfiltrerat kaffe.

Den siffran jag sett är att kolesterolet går upp 10% av 8 koppar om dagen. Jag skulle säga att det är motsvarande 8 shots espresso. Bryggkaffe dricks inte i resten av världen, undersökningen kom från resten av världen och då är en kopp en espesso och vatten typ?

Det här är gamla gamla nyheter, jag läste om det över 10 år sen.

Spontanköpte Wilfas nya Zense kaffekvarn för en tusenlapp som ersättare till min 13 år gamla, slitna Wilfakvarn. Ett stort lyft hanteringsmässigt att mala rakt ner i filtret och slippa en timer som slumpmässigt stoppar malningen. Nu är det ett vred för malningsgrad och en knapp för på/av eller autostopp när bönorna är slut.

Precis innan man får kaffet i koppen måste bönorna malas. Eftersom jag har helautomatisk kaffemaskin har jag alltid hela bönor hemma, men när jag är till fjälls eller ute på andra äventyr kör jag alltid kokkaffe. Vill gärna ha nymalet kaffe men ibland i mindre portioner än ett helt paket så det inte står och blir tråkigt mellan vändorna.

Någon som har erfarenhet av en hyfsat modern men klassisk manuell kaffekvarn, typ en sån här?

IMG_1429.webp

IMG_1430.webp

Mer specifikt en Zassenhaus med justerbar malning. Finns ju tusen gamla kvarnar på loppis och tradera och så, men min erfarenhet av sådana (dvs känna på dem, inte mala) är att se är utslitna/rostiga/rackiga. Vill gärna kunna mala både för kok men allra helst till mokabryggare (dvs espressomalet?) också.

Tack för input!

Precis innan man får kaffet i koppen måste bönorna malas. Eftersom jag har helautomatisk kaffemaskin har jag alltid hela bönor hemma, men när jag är till fjälls eller ute på andra äventyr kör jag alltid kokkaffe. Vill gärna ha nymalet kaffe men ibland i mindre portioner än ett helt paket så det inte står och blir tråkigt mellan vändorna.

Någon som har erfarenhet av en hyfsat modern men klassisk manuell kaffekvarn, typ en sån här?

Visa bilaga 820392

Visa bilaga 820393
Mer specifikt en Zassenhaus med justerbar malning. Finns ju tusen gamla kvarnar på loppis och tradera och så, men min erfarenhet av sådana (dvs känna på dem, inte mala) är att se är utslitna/rostiga/rackiga. Vill gärna kunna mala både för kok men allra helst till mokabryggare (dvs espressomalet?) också.

Tack för input!
Kolla in Timemore C2.

Ganska mycket skrik för lite ull. IMHO är behållaren lite för liten för att mala till en kanna
Misstänkte det. Själva skriket kan jag stå ut med, men misstänker att det är lite tradigt att mala ihop till flera dagars förbrukning i ett svep.. Elkvarn känns så överkurs och onödigt sett till hur lite jag kommer använda den dock.

Kolla in Timemore C2.
Har sett dessa och de är ju tilltalande! Men är de inte väldigt små och behöver fyllas på tusen gånger för att dra ihop några dagars förbrukning? Dvs samma bekymmer som de jag la med bild på eventuellt..

Vill gärna att det går att hitta beggade också och de där är sällsynta vad jag märkt från senaste årets Traderaletande på "manuell kaffekvarn".😛

Du får koppla skruvdragaren på vevaxeln;)
Då blir väl malverket för varmt eller något.

Man blir rätt trött av de där. Har en harribo, nej så heter den inte men något liknande. Man har tröttnat efter att ha malt till två koppar.

Du får koppla skruvdragaren på vevaxeln;)
Då blir väl malverket för varmt eller något.

Man blir rätt trött av de där. Har en harribo, nej så heter den inte men något liknande. Man har tröttnat efter att ha malt till två koppar.
Hehe, misstänkte att någon skulle skriva så.😛 Men jag gör ju tusen andra asjobbiga saker av rent nöje, så tänker att jag är ganska tålig.

Om vi antar att det inte finns någon el och man vill ha kaffe då? Då måste det väl ändå vara helt okej?☺️

Gav inte riktigt hela bilden, men förenklat kan man säga att jag inte har tillgång till el men ändå vill ha nymalet kaffe.

Hur hade ni gjort under de förutsättningarna?😛

En hario canister eller något från 1Zpresso, mala en liten buffert hemma för dom första ~3 dagarna och sen handjaga resten

Tillbaka
Topp