Kaffe, vad har du i kvarnen/koppen

De har ju lite olika sorter också. Men jämn storlek och därmed rostning jämfört med en del betydligt dyrare italienska sorter. Började köpa det när det kostade 79kr/kg och nu har nog druckit mig igenom ca 50 kg. Ett utmärkt val.

Kör det i automatisk DeLonghimaskin (12000 koppar senare och ff funktionell) men surfar blocket på vintage hifi och tvågrupps e61-maskiner.

Återkommande favorit.
IMG_4472.webp

IMG_4475.webp

Nu hade min 1ZPresso kärvat ihop igen. Symptomet är att man skruvar på inställningen och inget händer, eller snarare att det bara går att skruva till finare, inte tillbaka till grövre.

Förklaringen syns när man skruvat isär, lagret har fastnat på axeln, det skall kunna röra sig fram och tillbaka när man ändrar finheten. Som man ser är fjädern som skall trycka ut malverket mot ett mer öppet läge helt i botten.

Med våld fick jag loss lagret och har nu försökt rengöra och smörja lite mer seriöst.

Detta skulle kunna vara intressant för ägare av / spekulanter på en 1ZPresso. Vet inte om man skall se det som ett konstruktionsfel på den här modellen, nån som har erfarenhet av andra handkvarnar?
PXL_20260529_053837309.MP.webp

Tillbaka
Topp