[Kalender] 600 km brevet Uppsala-Järvsö

No way.
Jag är redo (det var jag förra ggn med i och för sig.
Har beväpnat cykeln med riktiga lampor, tempohorn, ram och sadelväska.
Det tycks tom som att jag kan ta pendeltåget för att hinna till start.
Ska snoka kring hur man löser själva betalningen av biljetten vid länsgränsen bara.
Under dagen ska jag testköra hojen och se så att jag begriper mej på kartfunktionen i den nya datorn.
Fan, jag känner mej så taggad så jag börjar fundera på att köra i regn och det är egentligen mot mina principer. =)

Mike

Havoc 5 sa:
Ska snoka kring hur man löser själva betalningen av biljetten vid länsgränsen bara.

Antar att du ska från 08 till 018. Jag använder UL-appen de gånger jag åker, och tycker det funkar bra. Du behöver biljett för Zon 1+2+5 för sträckan länsgräns (Arlanda)-Uppsala C. Kostar 69:- utöver SL-taxan om jag minns rätt.

Tar du tåget Granman?
Det ser ut som att Centralstationen ligger alldeles i närheten av starten och om allt klaffar bör man hinna med 20 minuters marginal typ.
Lite snävt för min smak men det känns nice att slippa åka bil (särskilt hem).
Fasen, det här ska bli kul. =)

Mike

Det är tåg vi pratar om - då är uttryck som "bör det inte kunna gå fel" vanskliga att släng sig med. ;-)

Havoc 5 sa:
Tar du tåget Granman?
Det ser ut som att Centralstationen ligger alldeles i närheten av starten och om allt klaffar bör man hinna med 20 minuters marginal typ.
Lite snävt för min smak men det känns nice att slippa åka bil (särskilt hem).
Fasen, det här ska bli kul. =)

Mike

Jag tar pendeln upp på fredag kväll och sover över i Uppsala. Orkar inte gå upp gristidigt på lördag morgon.

Kan vara värt att påpeka att Flygvapnets stora flygdag går av stapeln i Uppsala på lördag kl 8-17. Det väntas uppåt 100.000 besökare, så det kan nog bli lite kaos kring Ärna inte alltför långt fr startplatsen.
Men ni har väl förhoppningsvis hunnit iväg innan de stora massorna väller in, gissar att det bara är de riktiga entusiasterna som hänger på låset kl 8.

FYI: Om någon råkar komma sent med tåg eller bil, slå en pling till Per Eric eller Ola (0767-923237) så kan det gå att få brevetkort osv ändå och köra.

Vi är 17 anmälda just nu, och det ser ut att kunna bli en fin tur.

Anmälan är öppen en liten till stund idag.

Tusan, det här kommer bli kul!
Jag ringer om tåget är sent.
Hursom jagar jag efter om det skulle krävas.
Det gula kortet känns sekundärt då jag ändå har min nödvändiga 60 milare redan,
och jag tror jag har spåret i cykeldatorn.
Har fått tips om en grym Sibyllamoj längs vägen och är redan sugen...

Havoc 5 sa:
Tusan, det här kommer bli kul!
Jag ringer om tåget är sent.
Hursom jagar jag efter om det skulle krävas.
Det gula kortet känns sekundärt då jag ändå har min nödvändiga 60 milare redan,
och jag tror jag har spåret i cykeldatorn.
Har fått tips om en grym Sibyllamoj längs vägen och är redan sugen...

Hur har du tänkt cyklingen, tokfort? övernattning?

Haha, grillen ska ligga i nåt som heter:
Månkarbo.
Hoppas den ligger på hemvägen och är öppen på natten.
Vad körningen beträffar är planen att köra lugnt o städat tills det blir läge för en tupplur.
God lunch och god middag (gärna m ett glas vin eller nåt).
Vill experimentera kring om det går att cykla sådana här sträckor på ett någorlunda mysigt vis.
Sist var det inget trevligt alls (de sista tio milen).

Stort tack Goran.
Perfekt med grillen ju!?
Man lär väl vara stensugen på en 150 cheese m räksallad i de faggorna, hehe...

Månkarbogrillen var bra förr i tiden. För 5-6 år sedan bytte den ägare och sen dess är den bara sådär. Är inte Sibylla längre heller. Knappast öppen nattetid. Sorry...
Edit: Öppettider verkar vara 11-20 nuförtiden...

Senast ändrad:
Hoppas de kom iväg ordentligt, det rapporteras om enorma bilköer på i princip alla vägar in mot Uppsala just nu.

emilh sa:
ooms sa:
Hoppas de kom iväg ordentligt, det rapporteras om enorma bilköer på i princip alla vägar in mot Uppsala just nu.

På bilderna jag sett har har det inte varit en enda bil på vägarna ut från Uppsala.
Såg nu att banan bara går ett par km på 272 innan de viker av på riktiga småvägar så är det kanske inte så konstigt. P4 har iaf tjatat om enorma köer hela morgonen, och med den mängd bilar o folk som nu är ute på Ärna verkar det rimligt.

Det gick bra att ta sig ut ur Uppsala. Det går så enkelt att ta sig förbi stillastående bilar om en cyklar.

Nu lunch i Kungsgården utanför Sandviken. 13 mil cyklade. Jag och Granman håller ihop. Täten passerade utan att käka för 20 minuter seda.

Kaffe och glass i Ockelbo.
image.jpg

Strax efter Järvsö bestämde jag mig för att åka hem till Bollnäs och sova. Jag var ganska pigg men väldigt frusen. Tänk vad mycket som kan hända på sju mil. Jag tog helslut och de sista kilometrarna var vingelfest deluxe. Väl hemma skakade jag okontrollerat av köld. Nu, efter några timmars sömn är kroppen rätt öm och inte speciellt fit for fight – vilket i och för sig inte är så konstigt efter 42 mil.

Jag ska äta lite frukost nu och sedan cykla någon mil. Funkar det inte så åker jag hem igen och bryter.

Jag lever (eller det ska väl föreställa ett liv iallafall). Natten har varit kall som jävla Island och som ett extra ljus i tårtan började det regna tidigt i morse. Jag har legat o kört mycket med Johan, Reine(?) Kalle och nån polare till Reine jag inte uppfattade namnet på. Nån mil efter Bollnäs var det bara jag, Kalle o Johan kvar men jag blev så sömnig att jag höll på att kvarta in mitt i körningen. Jag började vingla över hela vägen och vågade inte vara i närheten av de andra. Jag tackade snabbt för mej och sladdade in i en busskur för en lur. Har ingen aning om hur lönge jag sov men jag vaknade av att jag höll på att frysa ihjäl. En sak är säker; sömnen infann sej typ 1 sekund efter att hjälmen nuddade golvet dock. Hann med att tänka att hjälmen är ju en alldeles utmärkt huvudkudde. Efter bara nån timme var det dags igen och då stannade jag vid nån fotbollsplan och skyddade mej från regnet. Somnade sittandes rakt uppåt ned i 35 minuter och vaknade av kölden.
Nu längtar jag bara hem till min tv och en lång kokhet dusch.
Funderade allvarligt på att ta tåget här från Gävle men det är väl omsändligare än att cykla sista biten.
Önskade lite en stund också att gud skulle pricka mej med en blixt i huvudet men blir det aktuellt blir det väl när man kommer fram till bilen ; )

Tillbaka
Topp