[Kalender] Åre Bike Festival 2014

Jag gillar verkligen dom additional rules som lagts upp. Känns väldigt spirit of enduro!
http://arebikefestival.com/enduro/notice-of-race/

Additional Rules and Info
Cutting the tape (aka cheating)
Enduro racing is about riding the trails provided, not taking shortcuts or cutting the tape. Due to the length of tracks it would be impossible to tape everything as well as it being bad for the environment, so stay on track! Choose lines on track, but any lines taken outside the official trail will be deemed course cutting. Where two pieces of course tape, on opposite sides of the course, are installed, the riders must pass between them. In these areas, missing, crossing or passing the course tape on the wrong side will be deemed as course cutting. Gates are used to clearly mark sections of the course that a rider must pass through. Missing a gate will be deemed as course cutting. Anybody seen cutting the course will be disqualified.

Bikes
Only one frame, fork and one pair of wheels can be used by a competitor during a race.

Illegal outside assistance
Racers are encouraged to help fellow competitors on course. Any competitor receiving outside assistance from a non-racer without prior agreement from the Race Director will be disqualified. This includes using team staff/outside help to carry equipment around the course or perform repairs during the race. Help from other racers is strongly encouraged. Help each other out!

Safety
Again, due to the length of the tracks it would be impossible to have first aid help all along the courses. It is therefore riders’ responsibility to stop and help an injured rider on course. A rider that helps an injured rider on course and sacrifices their run will be awarded the fastest time on that track and allowed to complete the rest of the race. Look after each other!

Environmental Rules
No disposable goggle tear offs are allowed to be used.
The disposal of food packaging on the trail is strictly prohibited. Respect your environment. Don’t litter, just don’t do it.

Doping
Don’t do drugs kids. You may be tested. And it sucks.

Senast ändrad:
"A rider that helps an injured rider on course and sacrifices their run will be awarded the fastest time on that track and allowed to complete the rest of the race."

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den regeln/erbjudandet. Nog för att jag skulle stanna, men att med automatik få den snabbaste tiden känns aningen fel.

Är det något som är vedertaget generellt i serien eller är det unikt för Åres race? Med lite tur i oturen så skulle man kunna hamna rejält högt i listan trots att man är långsam, istället för att stryka den och få en medeltid baserat på de andra sträckorna.

Inget negativt menat, självklart ska vi hjälpa varandra. Men vinsten i att hjälpa någon var väl tilltagen. Fast jag vet inte... ändamålet helgar medlen.

Jag tänker på en tidlös klassiker från Svenne Rubins: "Visst ser det ganska bra ut nu men, det här får vi igen.."

Tider är känsligt :)

Jag tror också att en stopptid baserat på övriga sträckor vore bättre än snabbaste tid och sträckvinst..

Det viktiga är ju att man ska stanna och hjälpa och inte förlora nåt på det.

Egentligen tycker jag att frågan om att stanna och hjälpa en skadad åkare är av mer akademisk karaktär (men just akademiker går det väl iofs 13 på dussinet av här på Happy när jag tänker efter lite närmare... hehe). Vi kör med samma regel som den finska enduroserien använt sig i alla år och snodde den rakt av helt enkelt eftersom den kändes ganska sympatisk och enkel att kommunicera. Jag har svårt att se att någon skulle missbruka den för att hamna högre upp i resultatlistan än ens åkkapacitet håller för. Om fler har en åsikt om den saken så får vi helt enkelt fundera på om vi ska ändra den, inga problem. I vilket fall som helst så ligger anmälan uppe nu och det börjar fylla på med åkare. http://arebikefestival.com/enduro/anmalan/

Vi kommer att lägga upp lite olika deals på boende och liftkort så snart vi vet mer. Både Skistar och Hotell Granen kommer att ha bra priser, och så får man ju rabatt på liftkort om man köper festivalpass.

I övrigt med festivalen så blir det tyvärr ingen Video/Photo Challenge i år. Vi saknar helt enkelt en sponsor för att ha råd att genomföra den, vilket suger alla upptänkliga djurlemmar.

Det här med att man inte fick dopa sig, är det på riktigt? Då är jag ju körd.

Jag har inget emot "snabbaste-tiden"-regeln. Om någon skadar sig så pass illa att denne behöver assistans är det ok att den som stannar belönas.

Dom är trots allt öppna med att tester suger.

Men jag tycker regeln om att ta hand om skadade är mycket sympatisk. Det verkar också otroligt att den skulle få något större effekt. Om någon riktigt långsam hjälper någon och hoppar upp ett handfull platser i resultatlistan, spelar det då verkligen någon roll?

Jättebra regel så låt den vara kvar, det tycker nog de flesta.

Om det finns nåt pucko som tänker utnyttja den genom ett helt enduro så är det ok för mig. Det är den personens förlust.

Ska i alla fall bli riktigt skoj att rejsa!

Schreddan skrev:
-------------------------------------------------------
> Jättebra regel så låt den vara kvar, det tycker
> nog de flesta.
>
> Om det finns nåt pucko som tänker utnyttja den
> genom ett helt enduro så är det ok för mig. Det
> är den personens förlust.
>
> Ska i alla fall bli riktigt skoj att rejsa!

Det enda sättet att utnyttja regeln är ju att ha med sig 4-5 polare som kan tänka sig att starta för en själv och skrota stenhårt så att man får stanna och hjälpa dem. Jag vet inte hur det är med er, men jag tror inte att jag kan skrapa ihop 4-5 kompisar som är villiga att bryta nyckelbenet, okben, båtben, lårben, skenben, ryggrader osv. för att jag ska vinna en tävling.

Problemet är väl att det är svårt att göra en skadebedömning i farten och ligger nån i snåret intrasslad i cykeln kan det ju hända att det inte är värre än ett skrubbsår som löses med ett bamseplåster, men det vet man ju inte när man stannar.

å andra sidan kanske man i det läget kan ropa "är det ok" innan man stannar...

Eller så är det i verkligheten inte något större problem, utan man får helt enkelt kolla upp det om någon ser ut att behöva hjälp.

Jag vill inte dra ner allt hårt arbete som ni lägger ner och kan bara ana vilket jobb ni måste lägga ner för att det skall bli av överhuvudettaget.

Som förstagångs besökare är jag dock lite ställd över hur kommunikationen sköts. Läste just att det inte blir någon videotävling och blir riktigt besviken.

Det kanske bara är jag som tycker det är lite konstigt allt blir planerat (eller kommunicerat) i sista minuten. Jag förstår att för er på plats kan ni inte göra så mycket så länge skidsäsongen är igång och ni har fullt upp med att få igång leder och park än att planera festivalen.

Jag tänker spontant att alla clinics, tävlingar, guidningar, rabatter etc skall vara tydligt någon gång i februari/mars och framförallt spikat ett datum. Så att vi som reser vet vad vi kan ta del av och datum när vi kan åka upp. Detta är för att det är ju då de flesta av oss måste bestämma och ansöka om semester.

Åter till videotävlingen:
Detta är något som gjort bikefestivalen känd internationellt och nationnellt. att bomma den är en riktig förlust för hela bikeparken. Jag tänker att det inte vore allt för svårt att få tag på någon av alla märken som gör actionkameror att sponsra? de måste ju ta marknadsandelar och en sådan tävling måste vara ett utmärkt verktyg att få ut varumärket. eller någon konkurrent till redbull eller varför inte något öl/sprit märke?

nyacks skrev:
> Jag vill inte dra ner allt hårt arbete som ni
> lägger ner och kan bara ana vilket jobb ni måste
> lägga ner för att det skall bli av
> överhuvudettaget.
>
> Som förstagångs besökare är jag dock lite
> ställd över hur kommunikationen sköts. Läste
> just att det inte blir någon videotävling och
> blir riktigt besviken.
>
> Det kanske bara är jag som tycker det är lite
> konstigt allt blir planerat (eller kommunicerat) i
> sista minuten. Jag förstår att för er på plats
> kan ni inte göra så mycket så länge
> skidsäsongen är igång och ni har fullt upp med
> att få igång leder och park än att planera
> festivalen.
>
> Jag tänker spontant att alla clinics, tävlingar,
> guidningar, rabatter etc skall vara tydligt någon
> gång i februari/mars och framförallt spikat ett
> datum. Så att vi som reser vet vad vi kan ta del
> av och datum när vi kan åka upp. Detta är för
> att det är ju då de flesta av oss måste
> bestämma och ansöka om semester.
>
> Åter till videotävlingen:
> Detta är något som gjort bikefestivalen känd
> internationellt och nationnellt. att bomma den är
> en riktig förlust för hela bikeparken. Jag
> tänker att det inte vore allt för svårt att få
> tag på någon av alla märken som gör
> actionkameror att sponsra? de måste ju ta
> marknadsandelar och en sådan tävling måste vara
> ett utmärkt verktyg att få ut varumärket. eller
> någon konkurrent till redbull eller varför inte
> något öl/sprit märke?

Du har helt rätt. Och kommunikationen är något som vi jobbar stenhårt på. Men en viktig grej i sammanhanget: Åre Bike Festival är ett event som fram tills i år arrangerats 100% ideellt av en liten grupp eldsjälar i klubben Åre Bergscyklister, jag törs inte ens tänka på hur många obetalda timmar jag och ett par andra personer plöjt ner i festivalen för att få den att bli av. Det är alltså inte Skistar/Åre Bike Park som ligger bakom festivalen även om dom självklart hjälper till helhjärtat med en massa praktiska saker.

Som ideella personer med heltidsjobb vid sidan av och familjer så har sponsorraggandet varit en av dom svåraste bitarna att ta tag i. Vår huvudsponsor har alltid varit den lokala företagarföreningen Destination Åre, i kombination med lite olika sidosponsorer från främst cykelbranschen. Tills i år dröjde det ända till slutet av mars innan vi fick klart med stöd från destinationsbolaget och vi kunde trycka på knappen för ännu en festival, innan dess kunde vi inte riskera klubbens ekonomi genom att starta ett projekt utan startkapital. Skillnaden är att den här gången har vi fått pengar för en projektledartjänst som kommer att löpa vidare efter årets festival för att komma igång med sponsorsök redan i augusti i år inför 2015 och framåt.

Och tro mig, ingen, absolut ingen är mer besviken än jag över att det inte blir någon videotävling i år. Jag vet hur mycket den och fototävlingen betytt för Åre, både utåt och i byn, och jag vet hur mycket festivalbesökarna uppskattat den. Varje gång jag suttit och skött tekniken har jag fått total jävla gåshud av uppslutningen på Holiday eller Tott, helt enkelt att se 700 personer kolla på cykelfilm i världsklass som producerats i byn där jag bor. Men vi kunde helt enkelt inte täcka kostnaderna för den i år, vi har försökt med åtskilliga företag utan att få napp på en huvudsponsor. Tyvärr, det suger stenhårt.

Som sagt, du har helt rätt och jag kan bara hålla med om det du skriver. Men i det här fallet måste du göra skillnad på Åre Bergscyklister och Skistar/Åre Bike Park. Vi hittar på konstiga saker på cykel, dom bygger leder och kör liftar.

Nu låter det som jag skyller ifrån mig, det är inte meningen alls. Men även om vi är sent ute, och även om det inte blir någon videotävling så hoppas jag att vi kan leverera en jävligt bra festival i år. Och växla upp den till ett riktigt stort internationellt cykelevent nästa år.

Tobias/Åre Bergscyklister

Senast ändrad:
Och just det, Bokrantz barnota på videokvällen på Tott 2012 gick ju på en hel del också... Det tillkommer ju alltid en del sidokostnader. ;)

Glisseur skrev:
> Och just det, Bokrantz barnota på videokvällen
> på Tott 2012 gick ju på en hel del också... Det
> tillkommer ju alltid en del sidokostnader. ;)

You only live once, men blev för evigt "nykterist" efter den kvällen. Game changer!

bokrantz skrev:
> Glisseur skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och just det, Bokrantz barnota på
> videokvällen
> > på Tott 2012 gick ju på en hel del också...
> Det
> > tillkommer ju alltid en del sidokostnader. ;)
>
> You only live once, men blev för evigt
> "nykterist" efter den kvällen. Game changer!

Haha! Hu det var mycket shotflaskor i luften den kvällen, för många personer i diken och för mycket sovandes i duschar :)

Finns det öppning för att vi söderut skulle kunna hjälpa till med sådant då på distans? så som att jaga sponsorer, ragga trycksaker, sälja t-shirtar etc etc? som "community" borde vi ju kunna stödja er med avlastning?

Vi kunde ha happyrides på olika delar i Sverige med en kollekt för festivalen etc etc. på så sätt kan vi avlasta er där uppe så ni kan fokusera på det praktiska?

bikeparken skall ju bära sig själv ekonomiskt men festivalen är ju ideel så där skulle jag kunna tänka mig att pitcha in på distans för att få bättre livskraft i festivalen?

bokrantz skrev:
> Tobias - du å alla andra däruppe är hjältar
> vad som än händer!

+1!

Ser verkligen fram emot detta!!

nyacks skrev:
> text

Har du någon aning om hur j*vla svårt det är att rodda fram sponsorer? Det handlar inte bara om att ringa några samtal och hoppas på att få tur. Det är ett enormt projekt och sätter tröskeln oerhört mycket högre för att få igång vad man än gör (nu: cykelfestival).

Jo precis att få sponsorer rör sig om kontaktnät. Desta fler av oss som engagerar sig över hela landet desta större är chansen att festivalen hittar sponsorer.

Jag själv har blomsterhandel. Om det blir av att jag kommer iväg kan jag ta med ett par buketter till tävlingsvinnarna. Vi köper våra annonser i en lokaltidning med eget tryckeri, jag kan säkert dra i några trådar för flyers och dela ut dem till de cykelhandlarna i gbg nästa år.

Någon känner säkert någon som säljer eller är storkund av profilkläder och kan fixa billiga t-shirt so skulle kunna säljas i en tråd här på happy eller webshop på festivalsidan.

Jag tycker festivalen är en bra grej och är frustrerad över att man fysiskt inte kan hjälpa till där uppe.

Sponsorer fixar man genom personliga kontakter och rekommendationer. Den uppgiften kan vi hjälpa till med?

rayy skrev:
> nyacks skrev:
> -----
> > text
>
> Har du någon aning om hur j*vla svårt det är
> att rodda fram sponsorer? Det handlar inte bara om
> att ringa några samtal och hoppas på att få
> tur. Det är ett enormt projekt och sätter
> tröskeln oerhört mycket högre för att få
> igång vad man än gör (nu: cykelfestival).

Såg på Instagram att Jackie Paaso hade signat för Endurot men hon hade bara sin DH i Sverige så hon låg och tränade med den nu. Där kanske svenska tjejerna får något att bita i? Hon har ju någon World Cup i DH med sig i bagaget...

Kan man prata boende här också tro?! Vi är tre Gävle/Sandviken-cyklister som åker upp till Åre onsdag 2 juli, stannar till söndag 6 juli. Vill någon dela boende med oss?? /Anki

happymtb.fr skrev:
> Ska man ha en sänkstolpe för Åre eller går det
> lika bra utan?

Alla stolpar går väl att sänka?

Jag tänkte om spåren är baserade på DH-spår så blir det inga långa trampsektioner...
Men jag har inte varit i Åre förut, så jag vet inte så mycket! :)
Hur var spåren förra året?

Den som letar, hittar!

Följande är förra årets tävlingssträckor:

SS 1: Rödkullestigen-Månskogen-Getrappet
xxx -

SS 2: Bräckebäcksleden

SS 3: Rödkullestigen-Månskogen-Getrappet

SS 4: Hermans-Hyddans väg-Jannes rygg
-
-

edit: + några länkar
edit2: förtydligande

Senast ändrad:
happymtb.fr skrev:
> Den som letar, hittar!
>
> SS 1: Rödkullestigen-Månskogen-Getrappet
> xxx -
>
> SS 2: Bräckebäcksleden
>
>
> SS 3: Rödkullestigen-Månskogen-Getrappet
>
> SS 4: Hermans-Hyddans väg-Jannes rygg
>
-
>
-
>
>
> edit: + några länkar

Hur vet du att det är dessa SS? Enligt denna: http://arebikefestival.com/enduro/notice-of-race/ så släpps det först 2 juli?

HasseL skrev:
> happymtb.fr skrev:
> -----
> > Den som letar, hittar!
> >
> > SS 1: Rödkullestigen-Månskogen-Getrappet
> > xxx -
>
> >
> > SS 2: Bräckebäcksleden
> >
> >
> > SS 3: Rödkullestigen-Månskogen-Getrappet
> >
> > SS 4: Hermans-Hyddans väg-Jannes rygg
> >
-
> >
-
> >
> >
> > edit: + några länkar
>
>
> Hur vet du att det är dessa SS? Enligt denna:
> http://arebikefestival.com/enduro/notice-of-race/
> så släpps det först 2 juli?

Det där var förra årets tävlingssträckor.
/deltagande då.

rayy skrev:
> Det där var förra årets tävlingssträckor.
> /deltagande då.

Du som var med, hur mycket nytta hade du av din höjochsänktbart-stolpe?
Eller ångrade du att du inte hade en?

happymtb.fr skrev:
> rayy skrev:
> -----
> > Det där var förra årets tävlingssträckor.
> > /deltagande då.
>
> Du som var med, hur mycket nytta hade du av din
> höjochsänktbart-stolpe?
> Eller ångrade du att du inte hade en?

Hade så starka ben att det inte spelade någon roll om jag hade sadelstolpe eller ej.

Nä. Men seriöst nu. Nog har man användning av dropper post. Har kört tidigare maxi-enduro-tävlingarna i Åre (tävlingstid typ 20min) utan dropper post innan dessa fanns, var rätt mycket drygare.

Rekommenderar RS Reverb eller KS Lev. Allt annat på marknaden känns ju lagom trött, dessvärre.

Ultralite skrev:
> 3 dagars träning? Skaplig fördel om man kan ta
> semester! Känns inte riktigt fair....dessutom
> kostnad för liftkort, boende etc.

Eftersom det körs spår i bikeparken (de lär knappast få hugga fram något nytt enkom för tävlingen, eller jag skulle i alla fall bli förvånad) så har alla som varit där mer än en vecka tidigare kört alla spår redan flera gånger om.

Det är nog svårt att komma undan att locals har viss fördel, det får man tyvärr leva med. Eller gräva fram helt nya hemliga spår som ingen har sett tidigare till varje tävling, och det tycker jag kanske är att begära lite mycket av en tävlingsledning.

Men att man skulle ha så sjuuukt stor fördel för att man har råd med tre dagars boende och liftkort mer, nja.

HasseL skrev:
> happymtb.fr skrev:
> -----
> > Den som letar, hittar!
> >
> > SS 1: Rödkullestigen-Månskogen-Getrappet
> > xxx -
>
> >
> > SS 2: Bräckebäcksleden
> >
> >
> > SS 3: Rödkullestigen-Månskogen-Getrappet
> >
> > SS 4: Hermans-Hyddans väg-Jannes rygg
> >
-
> >
-
> >
> >
> > edit: + några länkar
>
>
> Hur vet du att det är dessa SS? Enligt denna:
> så släpps det först 2 juli?

Hasse din tjockis, det där är ju från förra året :)

marran skrev:
> Eftersom det körs spår i bikeparken (de lär
> knappast få hugga fram något nytt enkom för
> tävlingen, eller jag skulle i alla fall bli
> förvånad) så har alla som varit där mer än en
> vecka tidigare kört alla spår redan flera
> gånger om.
>
> Det är nog svårt att komma undan att locals har
> viss fördel, det får man tyvärr leva med. Eller
> gräva fram helt nya hemliga spår som ingen har
> sett tidigare till varje tävling, och det tycker
> jag kanske är att begära lite mycket av en
> tävlingsledning.
>
> Men att man skulle ha så sjuuukt stor fördel
> för att man har råd med tre dagars boende och
> liftkort mer, nja.

Vi vill verkligen ta oss ur parken och köra lite sträckor som man kanske inte kör annars (typ på Totthummeln och vid Rödkullen), men markägarsituationen i Åre är minst sagt infekterad och komplicerad så det är rent löjligt svårt att få till. Det finns ju faktiskt inte en enda godkänd, officiell cykelled i Åre utanför parken trots all cykelhistoria i byn, vilket är ganska knäppt. Tills allt det där är löst får vi hålla oss på godkända stigar i parken. Men vi kommer att försöka twista till dom lite och göra lite annorlunda kombos med lite mer trampa inlagt. Det blir ju inget direkt äventyr men vi är hyfsat säkra på att det blir kul cykling i alla fall.

Men jag tror inte man har så enorm fördel av några extra dagars träning. Och locals, hmm... det skulle väl vara Robin Wallner då (han är ju Årebo numera) men han vinner ju var han än ställer upp så det spelar ingen direkt roll.

Glisseur skrev:
> HasseL skrev:
> -----
> > happymtb.fr skrev:
> >
>
> > -----
> > > Den som letar, hittar!
> > >
> > > SS 1: Rödkullestigen-Månskogen-Getrappet
> > > xxx -
> >
> > >
> > > SS 2: Bräckebäcksleden
> > >
> > >
> > > SS 3: Rödkullestigen-Månskogen-Getrappet
> > >
> > > SS 4: Hermans-Hyddans väg-Jannes rygg
> > >
-
> > >
-
> > >
> > >
> > > edit: + några länkar
> >
> >
> > Hur vet du att det är dessa SS? Enligt denna:
> >
> > så släpps det först 2 juli?
>
> Hasse din tjockis, det där är ju från förra
> året :)

Var ju det jag menade.. Inte jag som lade upp det där :P

Ps. JA är fan inte tjock längre Ds.

Senast ändrad:
> Men vi kommer att försöka
> twista till dom lite och göra lite annorlunda
> kombos med lite mer trampa inlagt. Det blir ju
> inget direkt äventyr men vi är hyfsat säkra på
> att det blir kul cykling i alla fall.
>

Låter grymt!

Glisseur skrev:
> marran skrev:
> -----
> > Eftersom det körs spår i bikeparken (de lär
> > knappast få hugga fram något nytt enkom för
> > tävlingen, eller jag skulle i alla fall bli
> > förvånad) så har alla som varit där mer än
> en
> > vecka tidigare kört alla spår redan flera
> > gånger om.
> >
> > Det är nog svårt att komma undan att locals
> har
> > viss fördel, det får man tyvärr leva med.
> Eller
> > gräva fram helt nya hemliga spår som ingen
> har
> > sett tidigare till varje tävling, och det
> tycker
> > jag kanske är att begära lite mycket av en
> > tävlingsledning.
> >
> > Men att man skulle ha så sjuuukt stor fördel
> > för att man har råd med tre dagars boende och
> > liftkort mer, nja.
>
> Vi vill verkligen ta oss ur parken och köra lite
> sträckor som man kanske inte kör annars (typ på
> Totthummeln och vid Rödkullen), men
> markägarsituationen i Åre är minst sagt
> infekterad och komplicerad så det är rent
> löjligt svårt att få till. Det finns ju
> faktiskt inte en enda godkänd, officiell cykelled
> i Åre utanför parken trots all cykelhistoria i
> byn, vilket är ganska knäppt. Tills allt det
> där är löst får vi hålla oss på godkända
> stigar i parken. Men vi kommer att försöka
> twista till dom lite och göra lite annorlunda
> kombos med lite mer trampa inlagt. Det blir ju
> inget direkt äventyr men vi är hyfsat säkra på
> att det blir kul cykling i alla fall.
>
> Men jag tror inte man har så enorm fördel av
> några extra dagars träning. Och locals, hmm...
> det skulle väl vara Robin Wallner då (han är ju
> Årebo numera) men han vinner ju var han än
> ställer upp så det spelar ingen direkt roll.

Jo, det var pga situationen du beskriver som jag gissade att allt blir i parken. Det var absolut inte menat som kritik mot tävlingsledningen eller "buhu det är ju bara i parken". Ni gör ett grymt jobb, och nog tror jag man kan twista till lite här och där ändå. Det jag ville säga var att har man åkt mycket i ÅBP kommer man nog att ha bra koll på största delen av stäckorna. Fast det vet ju du bättre än mig såklart, så jag kan ha fel :)

Sen kan jag förstå markägarna också. Så fort det börjar tävlas på en stig blir det ändå rätt stort slitage, och är den dessutom nåbar från liften "visar" man den för en massa folk som sen potentiellt kan tjuvåka liftassisterat på den.

marran skrev:
> Jo, det var pga situationen du beskriver som jag
> gissade att allt blir i parken. Det var absolut
> inte menat som kritik mot tävlingsledningen eller
> "buhu det är ju bara i parken". Ni gör ett grymt
> jobb, och nog tror jag man kan twista till lite
> här och där ändå. Det jag ville säga var att
> har man åkt mycket i ÅBP kommer man nog att ha
> bra koll på största delen av stäckorna. Fast
> det vet ju du bättre än mig såklart, så jag
> kan ha fel :)
>
> Sen kan jag förstå markägarna också. Så fort
> det börjar tävlas på en stig blir det ändå
> rätt stort slitage, och är den dessutom nåbar
> från liften "visar" man den för en massa folk
> som sen potentiellt kan tjuvåka liftassisterat
> på den.

Nej, nej. Jag tog det inte som kritik överhuvudtaget. Dom sträckor som vi skulle vilja ha med är väl på gränsen att man kan kalla liftassisterade, du kan nog säkert räkna ut ungefär vilka det handlar om. Den ena har ju sektioner som närmar sig Alpkänsla med några trånga switchbacks som hade varit grymt kul att ha med i ett endurorace. Men det är precis som du säger, om man har kört mycket i parken så spelar det inte så stor roll att man kastar runt och kombinerar lite olika, lederna är ju dom samma ändå.

Jag både förstår och inte förstår markägarna här i byn. Men vi försöker samarbeta med markägarföreningen för att få till några godkända cykelstigar istället för fler och fler cykelförbud som det är på väg mot just nu. Till i år har man också bommat igen både Snorkeln och Östra Stjärnvägen och gjort om dom till vandringsleder. Fullständigt korkat att ta bort leder ur parken istället för att utöka, även om nya leden Uffes de facto är längre. Men det är ju en helt annan typ av led, mer grävd flowled än klassisk singletrack. Oh well...

Fast vad skulle vara så farligt om det bildas en cykelled som används över din mark? Bra att den används skulle jag tycka.

Tillbaka
Topp