Då kommer min report för Billingeracet 2014.
Målet i år var att komma i mål på 4 timmar blankt.
Förra året var 4:32 och en 99e placering av ~240 startande i Motion 77 km.
I år var det premiär för FS 29” för min del.
Har tidigare kört HT 26”.
Hade en bra uppladdning med Vitargo Carboloader och träningar med cykeln.
Regnade duktigt i Borås under hela veckan, så jag visste att jag skulle få liknande underlag på Billingen.
Rullade kl 07:00 från Borås och plockade ut nummerlapparna vid 08:30 tiden, så vi hade gott om tid att känna av atmosfären och underlaget i Skövde.
Hade valt att köra på beprövat recept från förra året när det gäller däckvalet. Conti X-king RS 2.2 med 1.7 i tryck.
Var nära på att köra med MK 2.2 men var rädd för att det skulle bli för tungt.
När starten gick så var det bara att ta det lugnt.
1000 cyklister uppför samma backe in i skogen är inget bra recept.
Blev mest förbannad på folk som svor åt andra som fick stopp i backen och inte flyttade sig tillräckligt fort.
Alla har inte samma förutsättningar och erfarenheter.
Vill man köra fortare får man köra annan klass.
Väl uppför backen så slog jag på och fick fart i kroppen.
Inne bland stigarna gick det förvånansvärt fort.
Fick känna på fördelen med FS och 29” med bra grepp i däcken inne i skogen.
Plockade många platser och kom ut bra på banvallen där jag lade mig på rull i en klunga.
Dock gick det lite för sakta så när jag blev omkörd av 2 herrar som låg på för kung och fosterland så hängde jag på.
Det gick jäkligt fort och vi plockade många placeringar.
I första depån tog jag bara en mugg energidryck då jag hade gott om dryck och energi på cykel och i tröjan.
Kroppen kändes riktigt pigg och fräsch när jag kom till Stadion och stannade bara för att fylla upp flaskan och greppa en banan.
Hade ett bra tempo och såg på tiden att 4h tiden låg nära att klara.
Men strax efter Krokodil-stigen så drog jag ner framhjulet i ett lerhål och gjorde en fantastisk OTB med kramp i båda benen som följd.
Tog mig ca 2-3 min innan jag kunde sätta mig på cykeln igen med lera över hela mig inkl ansiktet.
Fick nu ta det lugnt och kände att jag tappade tid.
När det var 20 km kvar så hann jag ikapp kompisen som körde i H30, som åkte med kramp i benen.
Han tog rygg på mg och jag på honom växelvis och vi insåg att vi nu bara skulle försöka köra bättre än förra året i alla fall.
Med 2 km kvar hade jag bättre klipp i benen och uppför Strupen gott om kraft kvar.
När jag såg min fru och barn stå och hejja på mig vid berget i Strupen så exploderade allt och jag kunde växla ner och trampa på hårdare.
Pulsen upp till 180 och tunga växlar så kom jag i alla fall i mål på 4:30.
En 59e plats av 270 startande i Motionsklass.
Är mkt nöjd med årets Billingerace för min egen del.
Förra året var det lättrullat och hade det varit samma förutsättningar i banan i år så hade tiden på 4 timmar garanterats.
Arrangemanget var perfekt och depåerna fenomenala som vanligt. Ett eloge till arrangörerna och alla frivilliga som hjälpte till.
Att köra med FS 29” är underbart när terrängen är som den var på Billinge i år.
Nu blickar vi framåt och hoppas på snabba och torrare tider på Lida Loop
Bild: CHR