[Kalender] Bockstensturen.nu

Har kört tre rundor i Åkulla senaste månaden (sträckan mellan de två kontrollerna som är på samma plats, 1 & 2). Det har inte direkt varit torrt, men inte heller väldigt blött. Samma ställen som alltid brukar vara blöta har varit blöta och geggiga, men efter 500 cyklar passerat där kommer de nog vara ganska rejält geggiga.

//Anders

Ständiga frågan inför varje lopp: Vilka däck? Brukar köra Nobby Nic fram och Thunder Burt bak men har Hans Dampf fram (och NN-bak) som plan B.

Jag körde inte förra året, men efter vad jag hört så skulle jag nog tro att det kan bli ganska lika förhållanden.

Förmodligen kör jag Åkulla-slingan en sista gång innan loppet nu på söndag, återkommer med rapport efter det.

Förra året såg jag ut såhär:

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    148.2 KB · Besök: 34
Blackface-sminkning är jävligt icke-PK 2015, bara så du vet. (Tror iofs inte det var ok 2013 heller.)

Jag har givetvis inget vettigt att säga om lopp eller däck.

Vill minnas att jag hade rocket ron och Racing Ralph på förra året och tyckte då att det var ett bra val då det var lerigt. Men ni verkar haft en annan minnesbild av förhållandena där lätt rullat var prio. Planen för min del var s-works fast track då det jag behövs lite grepp till skogarna men om det är som förra året kanske ytterligare grepp med roro och rara är att föredra eller vad tror ni?

Sedan har vi den klassiska frågan vilken framklinga gäller? Vill minnas att det var en del motionärer som fick gå i de brantaste backarna även bland de lite längre fram men att ingen var lika tuff som strupen. Kör ni som siktar på en tid under 4,5 timmar med större klinga än orginal?

Körde Åkulla-slingan tidigare idag och det var ju väldigt mycket blötare än för två veckor sedan. Då fick jag inte ett enda lerstänk, men denna gången lyckades jag volta rätt ner i en stor lerpöl.
Överlag är banan ändå ganska torr, men de ställena som brukar vara blöta var ju ganska så rejält blöta och det kommer absolut bli uppkört med rejält med lera för oss slöa människor som kommer mot slutet.

Har ju regnat hela den här veckan så inte så konstigt att banan blivit lite blöt.
Kommande veckas väder säger också en massa nederbörd så det blir nog klassiskt underlag för BST =)
Vinden ser lite fjompig ut dock, ingen västlig kuling att kämpa mot på hemvägen ;)

prognos.jpg

Senast ändrad:
Smedfan skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska köra 3 milaren med tolvåringen, är det
> några krångligheter på den sträckan eller är
> det bara att trampa på?

Nu var det några år sedan jag var ansvarig för banan men då var den lättcyklad, kan vara lite knixigt i slutet på XC-banan närmast stan. Kan väl även vara tungcyklat om något parti går över åkern i år innan Botvids gård.
Om ni har cyklat en del innan så ska det inte vara några problem.

Här finns banbeskrivning.
http://www.bockstensturen.nu/TrackDescription.aspx?Track=30

Tackar, han brukar vara med i gbg skogarna så knixigt är inga problem.
Det är dock hans första motionslopp så han börjar bli lite nervös och undrar hur svår/jobbig banan är.
Men då kan jag lugna honom och säga att det är lättare än hemma. :)

Smedfan skrev:
> Tackar, han brukar vara med i gbg skogarna så
> knixigt är inga problem.
> Det är dock hans första motionslopp så han
> börjar bli lite nervös och undrar hur
> svår/jobbig banan är.
> Men då kan jag lugna honom och säga att det är
> lättare än hemma. :)

Då är det inga problem alls, kommer gå galant =)

Om åkern är med innan Botvids gård (ca 10 km innan mål) så blir det nog lerfest där, den är dock bara några hundra meter lång men suger bra i benen, efter den väntar bara kul singletrack på MTB-banan och sedan grusstigar ner till havet och målgången vid fästningen.

Lycka till!

Jag håller med MRobson! Det finns nu en ny karta över banan på www.bockstensturen.nu. Klicka på någon av distanserna och välj banbeskrivning. Där finns en Google Earth karta över banan.

Hur ser det ut, prognosen ser riktigt spännande ut. Har Ikon på nu, kommer det att vara lerfest så jag behöver gå upp i storlek på nabbarna fram?

Nu ser det ut som att regnet mer eller mindre utebli. Vad tror ni om banan hinner det torka upp eller är det mycket lera kvar på lördag?

Rompa skrev:
> Jag överväger att köra thunder Burt 2.25"
> bakning Racing Ralph 2.25" fram...

Thunder Burt både framning och bakning är en dålig idé

Nu är faktiskt prognoserna uppdaterade igen och nu ser det ut som att det kommer bli en del regn...
Känns som att däckvalet egentligen inte spelar så stor roll men på bockstensturen som är så tuff vill man gärna hitta rätt för att spara så mycket krafter som möjligt utan att ramla för många gånger!

Vem kan motstå leriga åkrar?! Således kör jag i år igen. Dock tveksam till att Maxxis Ardent och tung sänkstolpe behövs på 50-km, men vem orkar byta. Sista biten in mot Varberg är magiskt fin!

/David

lundatok skrev:
> Vad cyklar man den nya på? Rullade i på strax
> över 5 timmar när den mätte 95 km, är det väg
> eller skog de extra 5 km?

om det är samma sträckning som förra året så är dom extra 5 km i Åkulla, mestadels på grusvägar

Fulkinesen skrev:
> Rompa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag överväger att köra thunder Burt 2.25"
> > bakning Racing Ralph 2.25" fram...
>
> Thunder Burt både framning och bakning är en
> dålig idé

Fan, jag som gillar o baka...
Vädret ser ju ut o bjuda på lite vatten kan man iaf säga... Kommer bli misär :)

lundatok skrev:
> Ok, målet får bli att slå min gamla 95 km tid.
> :)

Då tar jag rygg på dig! Låter som ett rimligt mål om inte lerfesten blir FÖR omfattande! :)

GlennJohansson skrev:
> fast track fram & bak borde väll fungera
> utmärkt.

Det funkar nog perfekt. Jag ändrar mig nog till Racing Ralph fram o bak...

lundatok skrev:
> Spöregn i Göteborg nu, blir bra det här!

Och jag står ute på Tångudden i strålande sol. Märkligt väder den här veckan.

Loftberg skrev:
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Spöregn i Göteborg nu, blir bra det här!
>
> Och jag står ute på Tångudden i strålande sol.
> Märkligt väder den här veckan.

Japp, slutade när vi rullade genom Kållered. Sol och lite vind i Åsa, inget regn idag. Peppar, peppar!

Tillbaka
Topp