[Kalender] Hägerstensåsens Dödsrally

jofahjalm sa:
H. sa:
Det där trähoppet... Är det nån gammal freeride-relik som kollapsat eller är det byggt sådär?

Haha, det är en kollapsad freeride-relik :D Det har varit ett ladderdropp där de stora reglarna har gått av, så att det är en underbar ramp pekandes mot månen.
Ah. Det kändes mer rimligt. Modigt att köra på det!

Atlas sa:

MickeMud representerade med en Ripmo.

unsuspected sa:
Var dominansen av 29” i top eller fanns ens 27,5” med?

27,5" på andra och tredje plats. Det är piloterna som avgör, inte storleken på hjulen.

tobgren sa:
Grattis till alla överlevande och segrare! Det såg ut att vara riktigt roligt ?

Det var topp! Det kommer fler rejs, nästa gång!

JojjeM sa:
Schyssta bilder. Bra att ni källsorterade (fast inte så #freeride kanske). Förbrukade kroppsdelar i komposterbart eller...?

Och trevligt med Uppsala överst på pallen ;)

/Johan

Källsortering måste ju vara #freeride? :) Kroppsdelar i komposterbart låter rätt.

Tveksam till Uppsala överst på boxen, men kul att MRooth kom och satte ner skåpet.

Wow vilka grymma bilder, men eventet hade redan toppbetyg innan...Grymt kul och välordnat. Roliga banor, härliga människor och skön stämning.
Stor eloge till Jofa med team att få till allt så bra, tekniskt krävande och spännande nedfarter som fick adrenalinet att pumpa ordentligt. :-)

Här kommer heatmap över sträcktider. Jofas tid på SS1 är beräknad då det blev nåt fel där.
heatmap.png

Jeflar vad folk kör skyddslöst i #döds#eventet.
Eller jag kanske tänkte fel, det var helt i andan, meningen var att dö?
Lite aktivdödshjälp kanske? Hyr ut cykel till kandidat, ta bort bromsarna. Vad kan gå fel?

Fina bilder men verkar vara mer än ett nyckelben som gick?

AJ sa:

Utsökt! Vi ses i Cannes så bjuder jag på bärs! Superkul att ni dök upp, jag hade inte mod nog att be er komma.Verkligen överlycklig över att ni ställer upp. Älskar även det socialrealistiska introt!

Stervelo sa:
Lite aktivdödshjälp kanske? Hyr ut cykel till kandidat, ta bort bromsarna. Vad kan gå fel?

Tre nyckelbenbrott, fördelat över två cyklister och två nyckelben.

jofahjalm sa:
AJ sa:

Utsökt! Vi ses i Cannes så bjuder jag på bärs! Superkul att ni dök upp, jag hade inte mod nog att be er komma.Verkligen överlycklig över att ni ställer upp. Älskar även det socialrealistiska introt!

Stervelo sa:

Tre nyckelbenbrott, fördelat över två cyklister och två nyckelben.
WTF, en stackare bröt båda nyckelbenen? Hur är det ens möjligt? Tolkar jag fel?

Kanonfin mediabevakning, man blir alldeles tårögd.

Stervelo: Man måste uppskatta din oro om andra människor, men din verklighetsuppfattning verkar inte vara av denna värld.

Stervelo sa:

Två personer bröt var sitt nyckelben, men den ena bröt sitt nyckelben i tre delar.

Vilka skydd är det du tycker folk ska ha för att cykla i en skogsdunge i en närförort?

Det ena benbrottet skeddde när cyklisten hoppade ut på en asfalterad cykelbana hängadess om en flagga efter cykeln vilket resulterade i att framhjulet stack iväg.

Det andra benbrottet var en brant häll som rullades. Jag såg det inte, men det borde bara ha varit att framhjulet inte lyftes och cyklisten gick över styret. Det ska inte ha varit någon extrem grej, men det är klart otur att bli såpass skadad.

Grym rulle, detta var mitt tredje "xxx" whatever.....rally jag varit på och andra som jag dessutom deltagit i. Jäklar va kul och bra ordnat.
Den där ölen är så good.
Men nästa gång får ni se upp, då kommer jag förberedd, rutinerad och utan ursäkter TAKE NO PRISONER!!!
:-)

jofahjalm sa:
Stervelo sa:

Två personer bröt var sitt nyckelben, men den ena bröt sitt nyckelben i tre delar.

Vilka skydd är det du tycker folk ska ha för att cykla i en skogsdunge i en närförort?

Det ena benbrottet skeddde när cyklisten hoppade ut på en asfalterad cykelbana hängadess om en flagga efter cykeln vilket resulterade i att framhjulet stack iväg.

Det andra benbrottet var en brant häll som rullades. Jag såg det inte, men det borde bara ha varit att framhjulet inte lyftes och cyklisten gick över styret. Det ska inte ha varit någon extrem grej, men det är klart otur att bli såpass skadad.

Ah, då fattar jag nyckelbens antalet. Helvete, vi får hoppas det läker ihop bra.

Det med skydd, folk drar igenom med bara korta knäskydd typ.

Alla gör som de vill, men med den här risken för "OTB" och landa dåligt så hade jag nog fegat med mer skydd.
När jag läser det här hade jag nog haft på mig samma saker när jag kör i åre. Men det kanske är för mycket trampa för det?
Det är nog bara min vallhundsinstinkt som vill att ingen ska göra illa sig, jag får försöka tämja den.

Jag hade samma grejer på mig under rejset som jag har när jag kör i Åre. Det är ju också ett problem att det inte finns några skydd som skyddar bra mot brutna nyckelben.

jofahjalm sa:
Jag hade samma grejer på mig under rejset som jag har när jag kör i Åre. Det är ju också ett problem att det inte finns några skydd som skyddar bra mot brutna nyckelben.
Ah, jag kör med fullfacekruka, sen ett integrerat rygg/axel/bröstskydd, och knä, armbåge och kraschpants i åre.

Det är så roligt att utmana sig själv, men är så trist när man skadar sig, missar massor av cykling.

Vurpade igår i fiskartorpet, drog i en uppstickande sten, tog på vevarmen i nästan bottenläge för veven, jag såg inte stenskrället, precis efter en "kompression", hela jag och cykeln lyfter, åker på framhjulet i 10 meter, skrotar precis mellan två träd. Cykeln hängde i luften efter det, ovanpå en buske. knä/ben och armbågsskydd var seriöst bra då, crashpants och bröstskydd hade varit bra det med. Ömma revben, öm axel, ömt arsle. Men inte värre än att det går att hojja idag. Men, får inte köra med så mörka solglajjor, får skylla mig själv.

Men, alla ni som skadat er, läk väl. Till er alla andra. Bra gasat, ser supernajst ut.

Det är schysst film.

Ett litet tips till Spielbergs, mera slow-movement. Filmat i vanlig hastighet blir det lite svårt att hinna se linje-valen, studsande däck, tramp-tag, bromsande däck, cyklister som tar i för något passera något parti etc.

/M

Tomcaten sa:
Det är schysst film.

Ett litet tips till Spielbergs, mera slow-movement. Filmat i vanlig hastighet blir det lite svårt att hinna se linje-valen, studsande däck, tramp-tag, bromsande däck, cyklister som tar i för något passera något parti etc.

/M
Glöm inte alla väldefinierade muskler.

Tomcaten sa:
Det är schysst film.

/M

Är det något dagens mediaproduktiontion inom actionsport behöver så är det definitivt inte mer slowmo.

Stervelo sa:
jofahjalm sa:
Ah, jag kör med fullfacekruka, sen ett integrerat rygg/axel/bröstskydd, och knä, armbåge och kraschpants i åre.

Det är så roligt att utmana sig själv, men är så trist när man skadar sig, missar massor av cykling.

Vurpade igår i fiskartorpet, drog i en uppstickande sten, tog på vevarmen i nästan bottenläge för veven, jag såg inte stenskrället, precis efter en "kompression", hela jag och cykeln lyfter, åker på framhjulet i 10 meter, skrotar precis mellan två träd. Cykeln hängde i luften efter det, ovanpå en buske. knä/ben och armbågsskydd var seriöst bra då, crashpants och bröstskydd hade varit bra det med. Ömma revben, öm axel, ömt arsle. Men inte värre än att det går att hojja idag. Men, får inte köra med så mörka solglajjor, får skylla mig själv.

Men, alla ni som skadat er, läk väl. Till er alla andra. Bra gasat, ser supernajst ut.

Var i spåret lyckades du med detta? Låter som att det gått ruskigt snabbt? Jag kör fullface i fiskis när det är lerigt som satan...

Luthman Photography sa:
Tomcaten sa:
Det är schysst film.

/M

Är det något dagens mediaproduktiontion inom actionsport behöver så är det definitivt inte mer slowmo.

-1
Hels min sossisla medie-profil bygger på slomo.
Är ju rätt framgångsrik där ändå.

MatteXC sa:
Stervelo sa:
jofahjalm sa:

Var i spåret lyckades du med detta? Låter som att det gått ruskigt snabbt? Jag kör fullface i fiskis när det är lerigt som satan...
Nej, det gick runt 25 bara. Men stenhård träff på stenen med veven, ihop med att hojjen var på "retur" från kompressionen, då lyfte bakhjulet å det grövsta.

Det var i de nordöstra hörnet, det är lite nerförsbacke innan, sen lite platt, sen vänder det 180 grader nästan.

Tillbaka
Topp