[Kalender] Happyride - Ekeröleden mån 6 jan kl 9.00

Ska plantera den idén hemma så får vi se.
Sjukt sugen men som sagt för hemfridens skull så vill jag ha ett ok först. :)

Mina hoods. Ser dock inte ut som den 6/1 funkar för mig. Ha kul, och var glada och hänsynsfulla så funkar det säkert bra med alla (de få) som bor där.

Edit: Den slingan som är ut på en udde som pekar mot Pers holme är naturreservatet Huvududden. Har inte kollat vad som gäller exakt men det är både fint och känslig miljö där. Mäktig hög rullstensås med vatten på båda sidor. Man känner historiens vingslag både från inlandsis, tidiga invånare och vikingar. Tror inte det är ok att cykla, men att leda ut cykeln och fika går nog bra. Kanske en tur för ett annat tillfälle?

Senast ändrad:
Jag är på, och har flaggat redan för husfridens skull.
@Hasse#7: rullstensåsen verkar spännande! Vi får kolla innan vi sticker iväg vad dom gäller.
Om det är lika bra som det verkar så blir det garanterat fler turer.

Härligt, några till som flaggat intresse utanför forumet så vi blir åtminstone ett par stycken ryttare.

Hasse#7: tack för tipsen, vi håller utkik och i annat fall får du gärna haka en annan gång och guida.

Ser ut att bli ok väder, inte horisontellt hällregn och stormbyar som det bjuds på här i England just nu. Blötare rides har jag nog inte varit med om.

Awa: ok, another time!

Just nu ser det ut att bli:
Kaffekask
Jamis
Janoshe(?)
Hampus
Hampus engelske polare

Som sagt, jag pyser hemifrån vid 8.30 (Nockebybron) om någon vill värma upp med lvg-cykling och är vid samlingsplatsen kl 9.00. PM:a mig om ni behöver mobilnr eller om ni får förhinder/försenas.

Jag måste banga imorgon det blir lite för långt för min otränade kropp.
Men ha så skoj.

Tar en lugn tur på Fornstigen istället då man kan vända när latmasken anfaller.

Härlig tripp imorse, bra uppslutning (7st), fint väder och relativt torra stigar. Nästa gång kör startar vi från Skytteholm och tar resten av leden.

Hojta till om bilderna är felvända!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    68.4 KB · Besök: 43
  • image (1).jpg
    image (1).jpg
    137.1 KB · Besök: 55
  • image (2).jpg
    image (2).jpg
    138.6 KB · Besök: 41
  • image (3).jpg
    image (3).jpg
    134.7 KB · Besök: 42
Kul att det blev av. Jag har varit på IKEA och sen på sjukan och hälsat på en kompis som brutit lårbenet. Ni verkar ha haft det bättre än både jag och min kompis :-)
Får se om jag kan haka på nästa gång. Är lite osäker på hur det går att cykla bitvis eftersom det börjar ett viltstängsel på båda sidor efter Rastaborg och fram till Kersösund där Munsö börjar.
Det mesta går nog att cykla i skogen men man vill ju inte bli låst på insidan. Till saken hör att det är ett privat viltstängsel för att skydda hästar från att komma ut på vägen. Många av utfarterna har därför låsta grindar. Men man får väl antingen klura, chansa eller köra safe och ta vissa bitar på landsvägen.

klasan skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var en bra bana med ganska många höjdmeter.
> Här är en karta med hela leden ut till
> Sjöängen.
>
> http://ekero.se/Global/Uppleva_och_gora/Turism/eke
> ro-munso-leden-karta.pdf

De eventuella problemen är mellan etapp 1 och 2. Jag skall försöka kolla med en kompis som jobbar med hästarna och höra vad som är smartast och minst störande för alla. Är ju inte så kul att störa två gånger inom fem minuter bara för att det inte gick att komma ut. Där leden byter sida använder man transporttunnlarna under vägen så där är staketet inget problem. Det är travhästar på stuteriet så räkna med att de kan vara stirrigare än vanliga ridhästar och att det kan komma ekipage med sulky i ganska bra fart.

Tack Hasse, vore schysst om du kunde kolla upp det. Du får gärna haka nästa gång och guida då ingen av oss varit på den delen av leden (efter Skytteholms konferensgård).

Fixat bilderna nu förresten..

Kaffekask skrev:
> Tack Hasse, vore schysst om du kunde kolla upp
> det. Du får gärna haka nästa gång och guida
> då ingen av oss varit på den delen av leden
> (efter Skytteholms konferensgård).
>
> Fixat bilderna nu förresten..

Jag skall se vad jag kan göra. Har jag möjlighet så visar jag gärna men ni får ha i åtanke att jag inte är nån vidare mtb-cyklist, tycker att det är roligt men håller på alltför sällan för att bli bra, cyklar ni ifrån mig så hittar jag hem själv. :-)

Grinden vid Lönnviksvägen har inte varit låst när jag kört senaste tre åren. Efter Menhammar fuskar jag asfalt till där prickarna i del 2 börjar. Det blir mycket grusväg sen men ett par fina passager på slutet.

Fredro skrev:
> Grinden vid Lönnviksvägen har inte varit låst
> när jag kört senaste tre åren. Efter Menhammar
> fuskar jag asfalt till där prickarna i del 2
> börjar. Det blir mycket grusväg sen men ett par
> fina passager på slutet.

Ännu fler som cyklar mtb på Munsö, kul! Menar du grinden till höger om stora vägen på väg utåt? Den som är mellan Lönnviksvägen och Rastavägen?

Nu på söndag är vi ett gäng som kör Ekeröleden från färjeläget längst ut på Munsö (vid Adelsöfärjan) och cyklar in mot Ekerö.

Samling kl 10.00 :-)

Kaffekask skrev:
> Nu på söndag är vi ett gäng som kör
> Ekeröleden från färjeläget längst ut på
> Munsö (vid Adelsöfärjan) och cyklar in mot
> Ekerö.
>
> Samling kl 10.00 :-)

Jag har f*tb*llsmatch och en massa annat att göra imorgon. Önskar er en fin tur.

Vi är två olika startgrupper. Några av oss startar 9.30 vid färjan och några ansluter 10.15 vid Bonavik (se karta). Joina om ni vill :-)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    119.8 KB · Besök: 185
Tack för en riktigt go' tur idag! 9 tappra cyklister som trotsade regnmolnen, blev bara liiite blött sista milen hem :-)

Hoppas alla kom hem säkert! 60km mtb känns i benen nu...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    113.6 KB · Besök: 53
  • image.jpg
    image.jpg
    140.2 KB · Besök: 96
Vad tyckte ni om stigarna? Ser ut som ni tog en sväng på Huvududden också. Hade nog varit roligare att cykla än att spela match.

Tack för idag. Gott sällskap och bra guidning. Fanns några riktiga guldkorn som måste köras igen.

Tack för igår!
Som Frippa skriver, fanns några riktiga guldkorn som måste köras igen.
Kul att vi blev så många som körde.

Tillbaka
Topp