[Kalender] Lida CX

[Kalender] Lida CX
Bele sa:
Det är ganska få startande och ett långt lopp, så du kommer inte ha några problem med starten.

Skulle tro att du kommer att cykla ensam en hel del pga få deltagare och att underlaget inte lämpar sig för klungkörning. En högersväng ett par km in i varvet är lite lurig med ganska djupt grus, där gäller det att inte ha för hög fart. Det finns inga avåkningszoner... 200 m senare finns ett ställe till som också kräver lite försiktighet. Övriga sträckningen tycker jag att man ganska tydligt ser när det går att stå på respektive är läge att slå av. Banan har två riktigt tuffa backar (hur tuffa beror i och för sig på hur stark du är och vilken utväxling du kör med).

Tack! Köra ensam låter helt utmärkt och backarna ser jag fram mot :) Tänkte dra dit innan om jag hinner och kolla banan.

[Kalender] Lida CX
PRAOcyklist sa:
Råkade anmäla mig till detta men har aldrig kört CX/MTB-lopp innan. Hur går starten till? Ska man vara på plats tidigt och lägga ut cykeln? Hur tidigt isåfall? Det skulle vara trevligt att inte fastna i jätteproppen Orvar om det nu blir någon sådan..
Leta upp Hasse och Damian och ta rygg på dem, så kommer allt gå bra.

[Kalender] Lida CX
Barrett sa:
Verkar som mina planer för denna helg är ändrade så jag kan vara med.
Lite förvirrande vid anmälan, är sista ordinarie anmälningsdag den 7:e eller 15:e? Bara så jag betalar in rätt summa.

Vad för däck rekomenderas för CX med kanttråd (ej TL-däck). Har bara ett set Schwalbe x-one med lämpligt mönster, men dessa brukar innebära punka-kalas så dessa åker jag inte gärna på.
Jag harpar vidare med Specialized Trigger 38 mm, hade de tubeless förra året och det var skönt med lite extra kudde. Om det är torrt kan det vara lite drift i kurvorna så Trigger har iaf en liten knoge som kan få kantgrepp.

[Kalender] Lida CX
Hah, den taktiken funkar säkert asbra... i 50 meter ;)

Stumpy sa:
PRAOcyklist sa:
Råkade anmäla mig till detta men har aldrig kört CX/MTB-lopp innan. Hur går starten till? Ska man vara på plats tidigt och lägga ut cykeln? Hur tidigt isåfall? Det skulle vara trevligt att inte fastna i jätteproppen Orvar om det nu blir någon sådan..
Leta upp Hasse och Damian och ta rygg på dem, så kommer allt gå bra.

[Kalender] Lida CX
lundatok sa:
Barrett sa:
Verkar som mina planer för denna helg är ändrade så jag kan vara med.
Lite förvirrande vid anmälan, är sista ordinarie anmälningsdag den 7:e eller 15:e? Bara så jag betalar in rätt summa.

Vad för däck rekomenderas för CX med kanttråd (ej TL-däck). Har bara ett set Schwalbe x-one med lämpligt mönster, men dessa brukar innebära punka-kalas så dessa åker jag inte gärna på.
Jag harpar vidare med Specialized Trigger 38 mm, hade de tubeless förra året och det var skönt med lite extra kudde. Om det är torrt kan det vara lite drift i kurvorna så Trigger har iaf en liten knoge som kan få kantgrepp.

Fick bli ett par 33mm Trigger, kommer dock köra med slang då jag vill kunna byta däck snabbt o lätt. Hur lågt tryck vågar man köra? Däcket är specat 3-6 bar.

[Kalender] Lida CX
Jag känner mig sjukt pr0 när jag byter däck inför loppet mitt i natten. Efter mycket tvekande så har jag gjort mitt val. Jag har monterat av Schwalbe Ice Spiker Pro till förmån för Continental X-King, jag hoppas jag inte behöver ånga mitt val!
Helstel 26" från 2007 med tvivelaktig status. Det blir nog bra dethär. Målet är att köra skiten ur mig och det brukar det vara svårt att misslyckas med.
Väl mött imorgon!

[Kalender] Lida CX
Ja det var kul (i ett och ett halvt varv innan jag punkade bort mig från tätgruppen)!
Som sagt, en skam att inte fler grusvägslopp arrangeras (hmmm, kanske borde jag själv ta tag i det en vacker dag).

[Kalender] Lida CX
Tack alla men framförallt arrangörerna för en toppen dag. Det var min första tävling sen minitrampet för typ 23 år sedan eller nått. Drog en massa lärdomar och nästa gång kommer jag vara bättre förberedd.

Grattis till dig som vann och bra kämpat resten av er!

[Kalender] Lida CX
Det blev en riktig bra genomkörare. Målet var ett riktigt kvalitetspass och det fick jag.
Självklart funderar jag på hur mycket fortare jag hade kunnat åka på en cx istället för min helstela 26".
Men roligt var det!

[Kalender] Lida CX
Rompa sa:
I vilka övriga lopp finns det "avåkningszoner" ?

Road racing :-) Rad am Ring körs i och för sig på Nürburg ring. Dock knappast en bana som är känd för sina generösa avåkningszoner...

Olycklig formulering. Det jag ville ha fram var att en feldömning lätt kan medföra att man kör in i ett hårt föremål. På det sättet skiljer sig CX/MTB-lopp lite från LVG-lopp där man med lite tur glider fram och klarar sig med skrapskador. TS

[Kalender] Lida CX
desmo sa:
Det blev en riktig bra genomkörare. Målet var ett riktigt kvalitetspass och det fick jag.
Självklart funderar jag på hur mycket fortare jag hade kunnat åka på en cx istället för min helstela 26".
Men roligt var det!

Skön inställning att köra med det man har. Det viktiga är att ha roligt, inte att vinna. Själv körde jag med pendlaren utan att modda något.

Kudos till killen som körde oväxlat på strax över tre timmar...

[Kalender] Lida CX
Bele sa:
Rompa sa:
I vilka övriga lopp finns det "avåkningszoner" ?

Road racing :-) Rad am Ring körs i och för sig på Nürburg ring. Dock knappast en bana som är känd för sina generösa avåkningszoner...

Olycklig formulering. Det jag ville ha fram var att en feldömning lätt kan medföra att man kör in i ett hårt föremål. På det sättet skiljer sig CX/MTB-lopp lite från LVG-lopp där man med lite tur glider fram och klarar sig med skrapskador. TS

Nja... inte riktigt min upplevelse, nog finns det hårda föremål på LVG också. En gång körde jag in huvudet i ett betongfundament, det var rätt hårt. Trottoarkanter och gatuskyltar är hårda också. Skogen däremot känns mjuk och fin vid en jämförelse tycker jag... :)

[Kalender] Lida CX
Allt handlar om man slår i något eller inte. Skogen vid Lida har både stenar och träd som jag ogärna har närkontakt med. Därmed inte sagt att LVG-lopp på något sätt är ofarliga. Dock så glider jag hellre på asfalt än på grus.

Om du tycker att skogslopp känns tryggare så tänker jag inte argumentera emot mer än vad jag har skrivit, det är en subjektiv bedömning vilket som är mest riskabelt och risken kan ju också påverkas av hur man cyklar i respektive miljö.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp