[Kalender] Randonée 1000 km Södertälje 2025-05-29

Södertälje rekar 100 mila. Strax efter Forserum verkar vi ha fått vår egna Bermuda triangel. Det är ett korsande järnvägsspår som inte ser så farlig ut men som fäller mången randonneur. Familjen hoppas kunna åtgärda detta. Vi har på hittat vägar som på kartan ser OK ut. Nu till helgen så åker vi ner och kollar om så är fallet. Södertälje rekar som alltid i verkligheten och på cykel. Så ser ni oss längs vägen får ni gärna stanna oss och ge råd. Lokala råd uppskattas! Vi säger inte heller nej till spontana applåder längs vägen. 100 mila Södertälje är ett av våra bästa breveter och nu skall vi försöka göra den ännu bättre.

Hoppla, hoppla telefonen går varm. Vi har inte ambitionen att förstöra ett fullkomligt underbart lopp. Vi rekar enkom om för att minska antalet fallna randonneurer. Dvs vi försöker hitta en väg runt det farliga spåret som skördat mången randonneur. Vi hoppas sålunda att loppet skall bli minst lika bra kanske bättre ty vem vill egentligen trilla?

Jag har en gås oplockad med det här loppet. Om den ska plockas i år vet jag inte. Ligger inte loppet en anings tidigt på året?

Hmm. Rekade igår alternativ till spåret mellan Forserum och Annerberg strax innan Eksjö. Vi hittade en riktigt finväg som passerade Nässjö. Den hade dock en liten nackdel. För att passera under riksväg 40 strax innan Forserum så hade man byggt en cykelväg i grus. Kort sträcka typ 500 m. Den var dock i fullkomligt uruselt skick. Misstänkter att den används som bilväg. Jösses vad mycket potthål. Nyrekade sträckan känns dock bättre än gamla. Vi tog ingen bild av den värre delen av grussträckan av hänsyn till känsliga tittare så bilden är ifrån den bättre delen.
20250419_180546.webp
20250419_163850.webp

Blev lite tänka, tänka igår efter det att vi upptäckte att grusvägen var rejält bedrövlig. Efter en stunds tänkande så bestämde vi oss för att röra oss norröver. Efter Tenhult kör vi mot Öggestorp och Lekeryd. Sträckan har varit med förr på 100 mila och är ruggigt fin. Därefter in på små fina vägar i huvudsak och ansluter till gamla rutten strax innan Ydre (Österbymo). Blir ruggigt fina vägar. Ett klart lyft mot gamla sträckan. Mission completed, hoppas vi. Då det blev en ganska rejäl omrekning så behöver vi kolla om totalsträckan funkar (inte för lite och ...)
20250421_103232.webp
20250421_074558.webp
20250421_072107.webp

Senast ändrad:
Är det någon som funderar att köra denna?
Det finns tvenne Holländare som har gjort sitt bästa för att anmäla sig. I övrigt så har jag nollkoll. Loppets anmälan blev precis klart på ebrevet. Jag och frun har bokat hotell i Sätila och Kisa. Så om inget oförutsett inträffar på genrepet / 60 mila Södertälje helgen innan kommer vi till start.

Jag kommer inte att starta. Om jag ens får till en 60-milare får det räcka för mig. Just nu försöker jag jaga ut den lille satan som har satt sig i ryggen.

Den här hade jag verkligen sett fram emot, men jag kan inte heller köra tyvärr. Jag åker till Italien veckan efter.

Yes, bra att ha koll på. Digitala stämpelkort i mobilen.

Med tanke på hur bra jag är på att hålla reda på stämpelkort (kommer du ihåg när vi bytte stämpelkort på McDonald's i Landvetter innan vi delade på oss @nieves?) och stämplingar i allmänhet så ska jag nog lyckas komma på oanade sätt att sumpa ebrevet-stämplingar också.

Med tanke på hur bra jag är på att hålla reda på stämpelkort (kommer du ihåg när vi bytte stämpelkort på McDonald's i Landvetter innan vi delade på oss @nieves?) och stämplingar i allmänhet så ska jag nog lyckas komma på oanade sätt att sumpa ebrevet-stämplingar också.
Får en vision av en hackare i Seglora som sitter i källaren och "raderar" ebrevets vartefter dom passerar.

Blir tyvärr ett avhopp för min del p.g.a.. skadad sena i höften:/ funkar att cykla utan smärta på vanliga rundor men 100 milaren är inte riktigt någon vanlig runda. Man brukar ju få ont lite här och där på 100 milaren i vanliga fall när kroppen är i bra form och funktion så det känns inte så klokt att ge sig ut på en långpanna när jag redan innan start har ont. Känns såklart tråkigt men som ett sunt beslut. Det kommer fler tillfällen att köra skiten ur sig:)
Men jag önskar alla som kör en riktigt fin tur och hoppas ni får all medvind.

Men jag kan ju bidra med några tips på bra sovplatser.

ca 580 km in så passerar man denna badplats som har omklädningsrum som funkar fint att ta en tupplur i.

Cyklar man vidare ca 25-30 km kommer man till en rastplats med rymlig toalett som även den går fint att slagga en stund i, kan såklart lukta lite om man har otur men 610km in är man inte så kräsen:D

Blir tyvärr ett avhopp för min del p.g.a.. skadad sena i höften:/ funkar att cykla utan smärta på vanliga rundor men 100 milaren är inte riktigt någon vanlig runda. Man brukar ju få ont lite här och där på 100 milaren i vanliga fall när kroppen är i bra form och funktion så det känns inte så klokt att ge sig ut på en långpanna när jag redan innan start har ont. Känns såklart tråkigt men som ett sunt beslut. Det kommer fler tillfällen att köra skiten ur sig:)
Men jag önskar alla som kör en riktigt fin tur och hoppas ni får all medvind.

Men jag kan ju bidra med några tips på bra sovplatser.

ca 580 km in så passerar man denna badplats som har omklädningsrum som funkar fint att ta en tupplur i.

Cyklar man vidare ca 25-30 km kommer man till en rastplats med rymlig toalett som även den går fint att slagga en stund i, kan såklart lukta lite om man har otur men 610km in är man inte så kräsen:D
Trist med skada men ett klokt beslut, BRM1000 är tuff och det är lätt att förvärra en skada.

Här ytterligare en toalett som kan användas för en powernap, ingen värme men garanterad lukt.
Strax innan Kisa ligger denna pärla som lätt rymmer ett par cyklister och cyklar, håll till godo.
1000000485.webp

Det kommer tvenne nederländare till start. Vore trevligt att välkomna dem. När det nu ser ut att bli få startande och kanske inte så många för dem att sällskapa med längs spåret med så kanske man ändå kan få en trevlig start för dem. Jag kan baka en rabarberpaj om någon är villig att äta den med mig vid start. Inget överenskommet med nederländarna men med lite tur är de tidiga till start. Tror vi rekommenderar att man skall vara på plats en halvtimme innan. Hur som haver, om det finns någon därute som vill välkomna långväga gäster så kan jag fixa paj till starten. Har egna rabarber och är en rackare på att laga goda pajer samt vill göra gott intryck på nederländarna. Bör bli bra paj mao. Jag fixar paj om någon sluter upp vid starten.

Bra kämpat! Tuffade nederländarna på?
Inte följt vad som hände efter vi bröt. Vi höll ungefär samma tempo. Tror att de var lite mer inne på njutningscykling än vi. Vi såg dem sist i Ödeshög då de anlände när vi checkade ut. Då sa de att de var lite sena då sökt regnskydd för att slippa en skur. Lät även som de var mer ute efter att äta något gott i Ödeshög och inte enkom socker som vi gjorde. Mao tror de trillar in strax innan maxtid efter att ha njutit av natur och de kulinariska rätter som eventuellt kan frambådas på denna rutt.

Hade kunnat tipsa om att det var konstrunda i Klas hemtrakter, men tänkte först att folk kanske har bättre saker för sig på en brevet.

Lysings konditori är annars ett fint ställe att stanna på om man önskar mer än nappar och bensinmacksmat

Tillbaka
Topp